۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
ابعاد تاریک دلار ۲۸۵۰۰ تومانی برای شرکت‌ها

بورس تهران روز سه‌شنبه معاملات متعادل و مثبتی را پشت سر گذاشت که طبق انتظار، در ابتدای کار با فشار عرضه‌ها مواجه بود و در ادامه تقاضا بود که توانست شرایط را در دست بگیرد.

بورس تهران روز سه‌شنبه معاملات متعادل و مثبتی را پشت سر گذاشت که طبق انتظار، در ابتدای کار با فشار عرضه‌ها مواجه بود و در ادامه تقاضا بود که توانست شرایط را در دست بگیرد. با این حال اما بار دیگر شاهد واگرایی نماگرهای تالار شیشه‌ای بودیم به طوری که در انتها شاخص کل بورس با وجود جبران بخشی از کاهش روزانه خود، با افت ۰.۴۷ درصدی مواجه شد و به زیر محدوده ۲.۱۸ میلیون واحدی رسید اما در سمت مقابل شاخص هم‌وزن به نیابت از کوچکترهای بازار، توانست رشد ۰.۷۸ درصدی را به ثبت برساند. ارزش معاملات خرد سهام نیز در روز سه‌شنبه با کاهش نسبت به روزهای قبل‌تر، در عدد ۱۴۰۱۲ میلیارد تومان ایستاد و شاهد ورود پول ۵۵۹ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم.

در مقایسه عملکرد بازارها در هفته گذشته نیز، بازار خودرو توانست بیشترین افزایش را رقم بزند به طوری که نرخ خودروهای داخلی به طور متوسط ۷.۵ درصد و شاخص خودرو بورسان ۵.۶ درصد رشد کرد. در رتبه دوم اما بورس تهران بود که با افزایش نزدیک به ۲ درصدی نماگر اصلی خود همراه شد. دلار در بازار آزاد رشد یک درصدی طی هفته داشت و سکه طلا نیز پس از هفته‌ها رشد متوالی با یک کاهش اندک ۰.۶ درصدی مواجه شد.

در ادامه اما با نگاهی به روند عرضه و فروش کاتد مس در بورس کالا و همچنین روند عرضه و تقاضا محصولات مسی همچون مفتول، سیم و شمش مس در بورس، ابعاد مختلفی از الزام شرکت‌ها به فروش محصولات با دلار ۲۸۵۰۰ تومان نرخ پایه پرداختیم که این آمار و ارقام به خوبی نحوه ایجاد رانت برای عده‌ای خاص را مشخص می‌کند که تبعات بسیار زیادی را برای شرکت‌های تولیدکننده و همچنین مباحث کلان اقتصادی کشور ایجاد کرده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 2m1400 IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    با سلام و سپاس از برنامه بورسان؛ لطفا فایل های برنامه را مرتب و در یک فضا بفرستید. نصفش تو کاناله نصفش پس فردا میاد. ما سرگیجه گرفتیم بخدا. ممنون از برنامه خوبتون.
  • محمد رضا سزاوار IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    سلام بسیار و تشکر از مجری خوب وتوانا جناب آقای بهرامی که زوایایی از ,نابخردی سیاست گذاران صنعت در مس کشور را بیان نمودند.
  • 2m1400 IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    آقا سروش عالی بود. مسولین موضوع مضرات قیمت گذاری دستوری را در حوزه فلز مس در ایران مشاهده کنید و پاسخگو باشید.
    • حسین IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      پیروز باشید.دست دزدها رو کنین.