۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۵
انتظار جدید از کارفرمایان

فردای اقتصاد: در چند سال گذشته، با چالش‌های عمیقی که کووید به همراه داشت، در کنار مشکلات اقتصادی، تقاضاهای شدید در محل کار و خانه، کاهش نیروی کار و موارد دیگر، این موضوع بیش از پیش روشن شده است که مدیران نیاز به تجدید نظر در نحوه برقراری ارتباط، مدیریت و استراتژی خود دارند. یکی از تغییرات مهم، نیاز بیش از پیش به تمرکز بر همدلی در محل کار بوده است.

مدیریت همدلانه به عنوان توانایی درک نیازهای دیگران، آگاهی از احساسات و افکار آنها و انتقال این درک به روش‌های محترمانه توصیف شده است. همچنین نشان داده شده است که همدلی تأثیر مستقیمی بر افزایش انگیزه، تعهد، مشارکت و نوآوری دارد، زیرا همدلی از افراد حمایت می‌کند تا احساس امنیت و پشتیبانی کنند و خود را به عنوان بخشی از تلاشی بزرگتر از خودشان ببینند.

با این حال، بسیاری از مدیران هنوز نتوانسته‌اند از پس این چالش برآیند. و این شکست باعث تأثیری منفی جدی می‌شود که دیگر نمی توان آن را نادیده گرفت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روند مهم و اینکه چرا همدلی برای موفقیت در محل کار و سلامت سازمانی اهمیت دارد، نشریه فوربس با راج شارما، معاون رئیس یک مرکز مشاوره‌ای در  آمریکا به نام ارنست و یانگ (EY) گفتگو کرد. او یک مدیر اجرایی کسب و کار جهانی و رهبر فناوری تحول آفرین با بیش از ۲۵ سال تجربه در خدمات تجاری و مالی، ایجاد مشاغل و اجرای طرح‌های رشد استراتژیک است. شارما در شغل خود ۲۵۰۰۰ مشاور را در سراسر خط خدمات آمریکا رهبری می‌کند.

مرکز مشاوره‌ای EY به تازگی بیش از هزار نفر از شاغلین در ایالات متحده را مورد بررسی قرار داد تا چگونگی تأثیر همدلی بر مدیران، کارمندان و فعالیت‌ها در محل کار را بررسی کند. نظرسنجی همدلی در کسب‌و کار EY ایالات متحده در سال ۲۰۲۳ نشان داد که رهبری همدلانه یک ویژگی مطلوب است، اما بسیاری از کارمندان احساس می‌کنند که وقتی این ابراز همدلی با عمل همراه نباشد، می‌تواند غیرصادقانه باشد. این گزارش دوم تأکید می‌کند که همدلی در محیط کار، ایمنی روانی را به همراه دارد و فرهنگ تجربی را تقویت می‌کند، فرهنگی که در آن اجازه داده می‌شود افراد شکست را تجربه کنند تا منجر به یادگیری و ایده‌های جدید شود.

شارما جزئیاتی را در مورد مطالعه مرکز EY، رازی که فاش میکند و اینکه چرا این موضوع برای مدیران امروزی بسیار مهم است به اشتراک گذاشته است:

مطالعه و کار ما در این زمینه، "همدلی" را به این صورت تعریف می‌کند: توانایی درک و به اشتراک گذاشتن احساسات شخص دیگر.

ما فکر کردیم که واقعاً درک مزایای یک رویکرد مدیریت همدلانه نه فقط برای مرکز مشاوره‌ای EY، بلکه برای مشتریانمان نیز مفید خواهد بود. این زمانی بود که EY US Consulting در ابتدا این تحقیق را در سال ۲۰۲۱ سفارش داد یعنی درست همزمان با "استعفای بزرگ".

حتی با وجود اینکه اقتصاد تغییر کرده بود، ما فکر می‌کردیم هنوز هم ارزشمند است که یک سال بعد گزارش جدیدی ارائه کنیم تا ببینیم چگونه نگرش کارکنان تغییر کرده و سازمان‌ها برای ادامه مشارکت موثر استعدادها و اکوسیستم خود چه کاری می‌توانند انجام دهند.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که کارگران احساس می‌کنند که همدلی متقابل بین مدیران شرکت و کارکنان منجر به افزایش کارایی (۸۸%)، خلاقیت (۸۷%)، رضایت شغلی (۸۷%)، به اشتراک‌گذاری ایده (۸۶%)، نوآوری (۸۵%) و حتی درآمد (۸۳%) شرکت می‌شود.

در حالی که همدلی، محیط‌های کاری‌ای ایجاد می‌کند که به افراد احساس امنیت و ارزشمندی می‌دهد، از اینکه متوجه شدیم چقدر به خلاقیت و نوآوری کمک می‌کند شگفت زده شدیم. وقتی افراد احساس می‌کنند با ارزش هستند و به مدیران خود اعتماد دارند، این حس از نظر عاطفی آنها را آزاد می گذارد تا بهترین کار خود را انجام دهند. معلوم شده است که به ویژه وقتی یک شرکت در حال تحول است، همدلی بسیار ارزشمند و تاکنون یک ابزار مدیریتی دست کم گرفته شده بوده است، و به همین دلیل است که این تحقیق بسیار مهم است.

اما چگونه مدیران می‌توانند همدلی واقعی را در محل کار نشان دهند؟ نشریه معتبر فوربس در ادامه چند راهکار را در این رابطه پیشنهاد کرده است:

خود را آموزش دهید

با یادگیری در مورد همدلی، معنای آن و چرایی اهمیت آن شروع کنید. این می‌تواند به شما در درک مزایای همدلی و چگونگی بهبود روابط شما کمک کند.

گوش دادن فعال را تمرین کنید

یکی از راه‌های نشان دادن همدلی، گوش دادن فعالانه به دیگران است. این به این معنی است که به آنچه طرف مقابل می‌گوید توجه کنید، سؤالاتی را برای شفاف سازی بپرسید و آنچه را که شنیده‌اید خلاصه کنید تا مطمئن شوید که به درستی متوجه شده‌اید.

از عبارات "من" استفاده کنید

هنگام برقراری ارتباط با دیگران، به جای جملات «شما» از جملات «من» استفاده کنید. به عنوان مثال، به جای گفتن « منطقی در حرفهای تو نمی‌بینم»، بگویید «درکش برای من مشکل است». این می‌تواند به دیگران کمک کند کمتر واکنش تدافعی نشان دهند و تمایل بیشتری به اشتراک‌گذاری مسایل داشته باشند.

علاقه واقعی نشان دهید

به تجربیات، افکار و احساسات طرف مقابل علاقه نشان دهید. پرسش‌های باز بپرسید که به آنها امکان می‌دهد بیشتر افکارشان را به اشتراک بگذارند و از قضاوت یا انتقاد از پاسخ‌های خود در امان باشند.

آماده باشید که خودِ واقعی‌تان بی‌پرده به نمایش در بیابد

در معرض بودنِ خود وتقعی‌تان (به معنای توانایی نشان دادن اینکه واقعاً چه کسی هستیم و واقعاً چه فکر و احساسی داریم) می‌تواند به ایجاد اعتماد و ارتباط با دیگران کمک کند. تجربیات و احساسات شخصی را به اشتراک بگذارید و مایل به گوش دادن و همدلی با دیگران باشید.

همدلی را در زندگی روزمره تمرین کنید

به دنبال فرصت‌هایی برای تمرین همدلی در زندگی روزمره خود باشید. این می‌تواند شامل داوطلب شدن برای کارهای خیرخواهانه، کمک به یک دوست نیازمند، یا صرفا مهربانی با دیگران باشد.

به دنبال کمک حرفه‌ای باشید

به دنبال کمک از یک درمانگر، مشاور یا مربی برای بهبود روابط، ارتباطات و سبک تعامل و ارتباط خود باشید.

در نهایت ذکر این واقعیت نیز ضروری است که درگیر شدن در کارهای داخلی و خارجی برای همدلی بیشتر به تغییر توانایی شما برای مدیریت و تقویت رشد و موفقیت امروز سازمان شما کمک می‌کند.

منبع: فوربس

نویسنده: کیتی کاپرینو

مترجم: شادی آذری حمیدیان

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار