۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸
قبض باورنکردنی یک مشترک برق در تابستان

ناظریان از مصرف زیاد و رقم بالای قبض برق یک مشترک در تهران خبر داد.

کامبیز ناظریان گفت: ما در سال های گذشته با محدودیت های نظیر خاموشی در فصل تابستان روبرو بودیم. به طور کلی با روی کار آمدن دولت سیزدهم برنامه های منسجمی در دستور کار قرار گرفت تا توانستیم محدودیت های برقی را کاهش دهیم.

به گفته او، یکی از اقدامات انجام شده در این بخش تبدیل کابل‌های هوایی به خودنگهدار بوده که در این راستا ٧٠٠٠ کیلومتر شبکه خودنگهدار ایجاد شده است اما همچنان شاهد سرقت تجهیزاتی دیگر همچون درهای داخل پست هستیم. همچنین  تعمیرات اساسی نیروگاه ها هم در دستور کار قرار گرفت به طوری که  بتوانند در دوران اوج مصرف در شبکه برق فعال باشند. 

رکورد تاریخی در صنعت برق

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران با اشاره به رکورد شکنی در مصرف برق اعلام کرد و گفت: امسال پیک کشور به عدد ۶۹ هزار مگاوات رسید که این رقم یک رکورد تاریخی در صنعت برق بود. همچنین مصرف برق در تهران به عنوان پایتخت کشور به ۵ هزار , ۳۵۰ مگاوات رسید که ۳.۳ دهم درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته است.سال گذشته بالغ بر ۲۵۰ مگاوات در زمان پیک در بخش خانگی خاموشی داشتیم، اما امسال بدون هیچ محدودیتی برای بخش خانگی ۴۰۰ مگاوات برق بیشتری تامین شد.

ناظریان در مورد میزان صرفه جویی مشترکان اداری و خانگی گفت: در تابستان امسال بیش از ۲ میلیون مشترک نسبت به سال گذشته کاهش مصرف داشتند. به این معنا که ۷ درصد در حوزه مصرف انرژی در شهر تهران کاهش مصرف داشتیم.

نکته دوم در مورد ظرفیت های دستگاه ها و نهاد های اجرایی در شهر تهران است و حدود ۱۰ درصد از پیک مصرف مربوط به مصرف مشترکین اداری و نهاد های عمومی است. اقدام اول در این زمینه کاهش ساعت ادارات بود. مورد دوم هم ابلاغ مصوبه ای که ادارات و دستگاه های عمومی را به کاهش ۳۰ درصدی مصرف ملزم می کرد. در مجموع ۲۰۰ مگاوات، معادل دو نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی در حوزه ادارات صرفه جویی شد که در تامین برق سایر مشترکین کمک زیادی کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران می گوید بیش از ۳۰۰ سازمان که در بین آنها سازمان های ملی و وزارتخانه ها نیز بودند با قطع برق مواجه شدند اما در مجموع بالای ۹۰ درصد سازمان ها همکاری مناسبی در این زمینه داشتند.

ناظریان استفاده از ظرفیت های خود تامین موجود در شهر تهران را یکی دیگر از مسائل مورد توجه دانست و گفت: با هماهنگی های انجام شده قرار شد که سازمان های مهم و شرکت ها از مولد ها استفاده کنند و در ازای تامین برق خودشان به آنها پاداش پرداخت کنیم. مولد های خودتامین شهر تهران معادل نیروگاه ۱۵۰ مگاواتی به شبکه برق کمک کرد.

به گفته ناظریان تعداد مشترکانی که دو برابر الگو، مصرف می‌کنند از نظر تعداد نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد و از نظر میزان مصرف ۱۸ درصد کاهش یافته است. او همچنین تاکید کرد از ۴ میلیون و ۴۰۳ هزار صورت حسابی که تاکنون در تابستان صادر شده، بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار مشترک مشمول پاداش مصرفی شده‌اند و برای بیش از ۵۰۰ هزار مشترک هم صورت حساب صفر در نظر گرفته شد.

بیشترین قبض صادر شده در تهران

ناظریان به خدمات غیر حضوری و الکترونیکی شرکت توزیع نیروی برق اشاره می کند و می گوید در حوزه خدمات غیر حضوری غالب درخواست های مردم از طریق سامانه های مختلف قابل جوابگویی است. او گفت: در سال جاری بزرگترین سامانه پاسخگویی کشور را در تهران ایجاد کردیم که قابلیت پاسخگویی به بیش از یک میلیون تماس در طول شبانه روز را دارد.

به گفته ناظریان،بیشترین قبض صادر شده در تهران معادل ١٢ میلیون تومان بوده است.

ناظریان معتقد است علیرغم این برنامه‌ها نرخ حوادث هم وجود دارد که قطعی‌های پراکنده را در تهران ایجاد می‌کند و ممکن است باعث خاموشی و قطع برق شود. در تهران از طریق نرم افزار برق من و یا از طریق پیامک کلیه حوادث فشار متوسط از طریق پیامک اطلاع رسانی می‌شود.

ناظریان در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی در حوزه انرژی خورشیدی صورت گرفته گفت: در سال‌های گذشته از ظرفیت‌های موجود استفاده کافی نکردیم. وزارت نیرو برای احداث ۳۵ هزار مگاوات نیروگاه برنامه ریزی کرده که ۱۵ هزار مگاوات آن مربوط به نیروگاه‌های حرارتی، ۱۰ هزار مگاوات در بخش صنایع و ۱۰ هزار مگاوات مربوط به انرژی‌های نو و تجدید پذیر است. در حال حاضر در تهران ۱۰ مگاوات برنامه ریزی شده تا پایان سال وارد مدار شود. برای سال ۱۴۰۴ هم برنامه ریزی شده ۱۰۰ مگاوات از طریق انرژی خورشیدی وارد مدار شود.

ناظریان در مورد میزان تلفات شبکه برق تهران گفت: تلفات در شبکه برق تهران بهترین رتبه را دارد و کمتر از شش درصد است و با کشورهای پیشرفته قابل مقایسه است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران در ادامه به سرقت تجهیزات برق اشاره می‌کند و می‌گوید تعداد سرقت تجهیزات امسال با وجود اینکه در ماه گذشته کاهشی بوده در حدود ۵ هزار مورد در ۶ ماه امسال برآورد شده که خسارت حاصل از آن حدود ۴ هزار میلیارد تومان بوده است.

ناظریان با اشاره به تعداد دستگاه‌های استخراج رمزارز در تهران گفت: در تهران دستگاه رمز ارز مجازی نداریم و از سال ۱۳۹۹ تا امروز ۲۲ هزار و ۹۱۶ رمزارز جمع‌آوری شده که ۴۵ مگاوات بار را به مشترکین تحمیل می‌کرد. جریمه‌ای هم که برای این مشترکان صادر شده معادل ۲۱ میلیارد تومان است.

او همچنین می‌گوید در سال ۱۴۰۱، ۹ هزار ۴۶۱ دستگاه غیرمجاز کشف شده که معادل ۱۸ مگاوات مصرف داشته اند. در محدوده شهر تهران فعلا مجوز بهره برداری برای رمزارزها صادر نشده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها