۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۸
چرا هنوز سفارت عربستان در ایران باز نشده؟

ابراهیم عزیزی گفت: گروه‌های دوستی پارلمانی بین کشورها می‌توانند با برقراری ارتباطات موانعی که سد راه دولت‌ها هستند را برای برقراری ارتباطات دیپلماتیک برطرف کنند.

همشهری آنلاین: نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مجلس همیشه تلاش کرده است که در مسیر دیپلماسی کشور همراه و پشتیبان باشد. از این رو با تصویب قوانین و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های گروه‌های دوستی پارلمانی، از دولت حمایت می‌کند.

ابراهیم عزیزی افزود: وقتی امکان ارتباط دیپلماسی دولت و وزارت امور خارجه فعال و موانعی که بین دو کشور بوده است برطرف شود، پارلمان کشور و مجلس شورای اسلامی تقویت‌کننده این ارتباط دیپلماسی خواهد بود. وقتی در مسیر توسعه دیپلماسی این را یک ضرورت و نیاز بدانیم، نسبت به ارتباطات پارلمانی ایران اسلامی و کشورهای همسایه اقدام خواهیم کرد.

او اضافه کرد: کما اینکه در طول سال‌های اخیر نیز تلاش کرده‌ایم که مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون امنیت ملی ارتباطات پارلمانی خود را به ویژه با کشورهای همسایه حفظ کند و توسعه و عمق دهد. بنابراین این اتفاق دور از انتظار نیست اما باید در آینده با ارزیابی که در ارتباطات دولت صورت می‌گیرد، نسبت به این امر مهم تعیین تکلیف شود و تصمیم نهایی گرفته شود. اما در کل مجلس شورای اسلامی و جمهوری اسلامی ایران همواره از ارتباط با همسایگان استقبال کرده و این را به عنوان راهبرد دنبال کرده است.

عزیزی درباره تشکیل گروه دوستی پارلمانی میان ایران و عربستان هم گفت: طبیعتا این امکان هم فراهم است که گروه‌های دوستی ارتباطات خود را فراهم کنند و موانعی که ممکن است سد راه دولت‌ها باشد، توسط گروه‌های دوستی و پارلمانی برطرف شود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره بازگشایی سفارت عربستان در ایران گفت: بنا بر گزارشی که آقای امیرعبدالهیان در این باره داده ‌است، مقدمات لازم فراهم و تبادل سفرا انجام شده است. مانعی برای بازگشایی سفارتخانه دو کشور وجود ندارد، اما سفارت عربستان برای آماده‌سازی و رفع نیازهای اداری، پشتیبانی و تاسیساتی قدری بیشتر زمان نیاز دارد. بعد از انجام این مراحل بازگشایی عربستان در ایران هم صورت خواهد گرفت.

او در پاسخ به این سوال که آیا ظرف ۲ تا ۳ ماه آینده سفارت عربستان در ایران بازگشایی خواهد شد یا خیر، گفت: شاید هم زودتر از ۳ ماه آینده این اقدام صورت گیرد و سفارت عربستان در ایران بازگشایی شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها