۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۸
شرکت معماری پردازنده در آستانه ورود به بورس

شرکت آرم بزرگترین معمار پردازنده می‌خواهد بزرگترین عرضه اولیه سهام سال را رقم بزند.

فردای اقتصاد - بزرگترین عرضه اولیه در بازار سرمایه آمریکا امسال از سوی شرکتی اتفاق می‌افتد که هرچند نامش کمتر بین کاربران شناخته شده است اما بسیاری از کاربران در حال استفاده از محصولات آن هستند. 

شرکت آرم -  Arm -  معماری پردازنده را در اختیار دارد و  تولید کننده یک بخش کلیدی در صنعت تراشه است که امروزه تقریبا در داخل همه گوشی‌های هوشمند به کار رفته است.

این شرکت که مقر آن در کمبریج بریتانیاست اهمیت  استراتژیک زیادی در صنعت تکنولوژی دارد و انتظار می‌رود با ارزشی بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار تا حدود یک ماه دیگر سهام اولیه خود را عرضه کند. 

اهمیت این عرضه ۱۰ میلیارد دلاری در این است که بدانیم شرکت اوبر بزرگترین تاکسی اینترنتی با ارزشی ۸ میلیارد دلاری سهام اولیه خود را عرضه کرد. 

شرکت آرم چه می‌کند؟

شرکت آرم اجزای هسته نیمه‌هادی‌ها را طراحی می‌کند و با تخصیص یک کد اساسی، به نوعی تعیین کننده مجوز ارتباط بین نرم‌افزارها و تراشه‌هاست. ارزش محصول ارایه شده توسط شرکت آرم ۶۰۰ میلیون دلار درآمد در هر فصل است. 

صاحب شرکت آرم، غول سرمایه‌گذاری ژاپنی سافت‌بانک است که آرم را در سال ۲۰۱۶  ۳۲ میلیارد دلار از سهام آن را خرید. 

ماسایوشی سان بنیانگذار سافت‌بانک همواره از آرم و رشد آینده آن به عنوان یکی از بزرگان صنعت تراشه صحبت می‌کند. اگر آرم بتواند با ارزش ۱۰ میلیارد دلاری سهام اولیه خود را عرضه کند این بزرگترین عرضه سهام یک شرکت سرمایه‌گذاری شده توسط سافت‌بانک بعد از عرضه اولیه علی بابا در سال ۲۰۱۴ است. 

علی بابا در آن زمان با ارزش ۲۵ میلیارد دلار عرضه اولیه سهام انجام داد و بعد از آن شرکت متا ( فیس‌بوک) با ۱۶ میلیارد دلار دومین IPO با ارزش سافت‌بانک محسوب می‌شود. 

آرم با ۱۰ میلیارد دلار در جایگاه سوم پورتفوی بورسی سافت‌بانک و بالاتر از اوبر ( ۸.۱ میلیارد دلار ) قرار می‌گیرد. 

آینده روشن برای Arm

آرم قصد دارد یک شیفت بزرگ در مسیر کسب و کار خود ایجاد کند و آن کاهش ساخت تراشه برای بازار راکد گوشی است. آرم همچنین قصد دارد روی مشتریانی متمرکز شود که تراشه‌هایی برای مراکز داده با تمرکز بر هوش مصنوعی می‌سازند و می‌خواهد از این طریق سهم خود را از جهش جهانی هوش مصنوعی افزایش دهد. 

آرم این استدلال را دارد که محصولاتش برای مراکز داده که مقادیر زیادی انرژی مصرف می‌کنند مناسب‌تر از گوشی‌های هوشمند است. 

یکی از بزرگترین برندگان انفجار هوش مصنوعی در جهان شرکت تراشه‌سازی انویدیا است که تراشه‌های مخصوص دیتاسنترها را تولید می‌کند که برای ساخت ابزارهای هوش مصنوعی مثل چت جی پی تی ضروری است. 

چه شرکت‌هایی به Arm وابسته‌اند؟

آمازون، سامسونگ و اپل. اینها جزو مشتری‌های مهم آرم به شمار می‌روند. البته بسیاری از این مشتریان بزرگ و حتی رقبای آرم هم تمایل به سرمایه‌گذاری در هنگام عرضه اولیه سهام این شرکت دارند.

از میان ۱.۴ میلیارد گوشی که هر سال فروخته می‌شود ۹۰ درصد وابسته به طراحی‌های تراشه‌های آرم هستند. 

اخیرا حتی شرکت آمازون برای طراحی پردازنده دیتاسنتر خود از مجوز طراحی آرم استفاده کرده است. به همین دلیل آرم را می‌توان یکی از پردرآمدترین بخش‌های صنعت نیمه‌هادی‌ها به شمار آورد. 

اهمیت استراتژیک کجاست؟

آرم به نسبت صنعت یک شرکت با تعداد کارکنان کم محسوب می‌شود. حدود ۶ هزارنفر در این شرکت مشغول به کارند. نکته اینکه تعداد کمی از شرکت‌ها به سطح فناوری آرم رسیده‌اند و به همین دلیل تاکنون بیش از ۲۴۰ میلیارد تراشه با تکنولوژی آرم تولید شده است. 

این شرکت تخمین می‌زند که به زودی تمامی دیتای دیجیتال توسط تکنولوژی‌های این شرکت مورد پردازش قرار می‌گیرد. 

سافت‌بانک زمانی در سال ۲۰۲۰ تصمیم گرفت که این شرکت را به انویدیا بفروشد اما خشم مشتریان آرم چنان برانگیخته شد که این معامله ۴۰ میلیارد دلاری به هم خورد. پلن B شرکت سافت‌بانک عرضه سهام آن در بورس نیویورک بود. 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار