۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
۵ فاکتور اثرگذار بر بازار نفت/ مدیران بورسی چه می‌گویند؟

نفت بعد از ثبت ۷ هفته متوالی رشد، هفته گذشته تحت تاثیر نگرانی از سمت تقاضا کاهش یافت. در دو روز معاملاتی این هفته نیز افت قیمت‌ها هرچند محدود اما ادامه داشته است.

فردا اقتصاد: نفت بعد از ثبت ۷ هفته متوالی رشد، هفته گذشته تحت تاثیر نگرانی از سمت تقاضا کاهش یافت. در دو روز معاملاتی این هفته نیز افت قیمت‌ها هرچند محدود اما ادامه داشته است. فاکتورهای زیادی بر بازار اثرگذارند، اما تحلیلگران همچنان نگرانی از وضعیت اقتصادی چین ا مهمترین عامل افت قیمت‌ها می‌دانند.

نگرانی از اقتصاد چین

چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، کلید رشد تقاضای نفت در سال جاری است. اما فعالیت ضعیف اقتصادی این کشور، بازارها را ناامید کرده است. گروه اوراسیا در یادداشتی دیروز اعلام کرد: «ضعف اقتصادی چین امسال سقفی را برای قیمت نفت ایجاد خواهد کرد، به خصوص که به نظر می‌رسد پکن قصد ندارد از محرک‌های مالی در مقیاس بزرگ استفاده کند. اگرچه بانک خلق چین نرخ‌های بهره را کاهش داده است، اقدامات آن از نگاه تحلیلگران ناکافی نیست.

از سوی دیگر در حالی که چین در نیمه اول سال ۲۰۲۳ نزدیک به سطوح بی‌سابقه نفت خریداری کرده بود، اکنون انتظار می‌رود که اشتهای این کشور برای نفت خام در باقی مانده سال کاهش یابد، زیرا تقاضا برای سوخت مشکل دارد و رشد اقتصادی این کشور محدود است. چین همچنین دارای سطح بالایی از ذخایر نفت خام است که می‌تواند واردات نفت آن را محدود نگه دارد.

بازگشت نگرانی از وضعیت اقتصادی آمریکا

نگرانی از وضعیت اقتصادی آمریکا نگرانی‌های سمت تقاضا را تشدید کرده است، احتمال افزایش مجدد نرخ بهره در ایالات متحده، بزرگترین مصرف کننده نفت جهان وجود دارد چراکه مقامات فدرال رزرو با توجه به تورم در این کشور، احتمال افزایش مجدد نرخ بهره را رد نکرده اند.

حالا همه نگاه‌ها به سمپوزیوم جکسون هول در اواخر این هفته است، زیرا جروم پاول، رئیس فدرال رزرو می‌تواند سیگنال‌هایی را در مورد مسیر آینده نرخ بهره ارائه دهد.

این تصور باعث افزایش ارزش دلار در هفته‌های اخیر شده و قیمت نفت را برای خریداران بین‌المللی گران‌تر کرده است.

افزایش عرضه از سوی عراق و نیجریه

از سرگیری صادرات نفت کردستان عراق: ترکیه صادرات ۴۵۰ هزار بشکه در روز عراق که تقریباً ۰.۵ درصد از عرضه جهانی را تشکیل می دهد، از طریق خط لوله شمال عراق-ترکیه در ماه مارس پس از حکم داوری اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) متوقف کرد. اما در روزهای اخیر مذاکراتی بین دو کشور برای از سرگیری روند صادرات شکل گرفته است. از سوی دیگر روز دوشنبه، شل (SHEL.L) اعلام کرد که در حال بررسی نشت احتمالی در خط لوله نفت ترانس نیجر با ظرفیت ۱۸۰ بشکه در روز است، از سرگیری روند عرضه از این خط‌لوله هم می‌تواند عرضه نفت را افزایش دهد. 

رشد تولید از سوی این دو کشور می‌تواند تا حدودی کاهش عرضه عربستان را جبران کند. در روزهای اخیر آماری منتشر شد که نشان می‌داد میزان صادرات نفت عربستان به کمترین سطح ظرف ۲ سال اخیر رسیده است.

موجودی انبارهای نفتی آمریکا: نظرسنجی رویترز کاهش مجدد موجودی انبارهای تجاری را نشان داد. مؤسسه نفت آمریکا اواخر روز سه‌شنبه اعلام کرد که بعد از کاهش ۶ میلیون بشکه‌ای حجم این ذخایر، بار دیگر حدود ۲ میلیون بشکه از ذخایر تجاری آمریکا کاسته شده است. افت موجودی ذخایر تجاری این کشور نشان از قوی بودن تقاضا در آمریکا دارد که تحت تاثیر تعطیلات تابستانی و افزایش تردد جاده‌ای است. 

در بازار مشتقات چه خبر؟

در هفته گذشته هر دو نوع قراردادهای خرید و فروش ۸ میلیون بشکه کاهش یافته و از این رو خالص قراردادهای خرید تغییری نکرده است. از سوی دیگر نسبت قراردادهای خرید به فروش در کانال ۴ رشد اندکی را به ثبت رساند.

یکی از دلایل افت همزمان قراردادهای فروش و خرید این است که مدیران دارایی که موقعیت‌های فروش گرفته بودند، هفته پیش به شناسایی سود و نقد کردن قراردادهای خود اقدام کرده‌اند و این موضوع موجب کاهش موقعیت‌های فروش شده است. در مقابل همچنان نگرانی‌ها از سمت تقاضا سایه سنگینی بر بازار نفت دارد و از این رو ما شاهد افت همزمان موقعیت‌های خرید بوده‌ایم.

اما عامل دوم رقیق بودن معاملات در بازار آتی و آپشن بود. در واقع حجم قراردادها در این بازار محدود بود که دلیل آن هم تعطیلات تابستانی میانه‌های آگوست است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار