۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۸
پراختلال‌ترین اپلیکیشن در ایران

نزدیک به ۹۰ درصد اختلالات اینترنت ایران در سال ۱۴۰۰ مربوط به سایت‌های بین‌المللی و اینستاگرام پراختلال‌ترین اپلیکیشن بوده است. 

فردای اقتصاد: اینستاگرام نه تنها پر مخاطب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران بلکه پراختلال‌ترین اپلیکیشن در کشور هم هست. چند روز قبل وزیر ارتباطات گفته بود اختلال گسترده در اینترنت نداریم و اگر کسی شواهدی دارد ارایه دهد حالا یک سرویس پایش اینترنت گزارشی را کیفیت اینترنت در سال گذشته ارایه داده که نشانگر ۱۷۱ روز اختلال در طی یک سال است. ابر آروان که از طریق سامانه رادار  طور لحظه‌ای وب‌سایت‌ها و دیتاسنترهای اصلی ایران را پایش می‌کند گزارشی را در مورد این اختلالات منتشر کرده که نشان می‌دهد نزدیک به ۹۰ درصد اختلالات اینترنت ایران مربوط به سایت‌های بین‌المللی بوده است.

اینستاگرام پراختلال‌ترین اپلیکیشن در ایران
پایش اینترنت ایران در روز دوشنبه
نشان دهنده افت ۴۸ درصدی ترافیک اینترنتی بود - کلاد فلر

اینستاگرام بر اساس این گزارش پراختلال‌ترین اپلیکیشن اینترنتی بوده و این شبکه محبوب ایرانیان نزدیک به دو برابر مجموع ۸ وب سایت دیگر با اختلال مواجه بوده است. 

بر اساس این گزارش تقریبا نزدیک به نیمی از سال در ارتباطات اینترنتی دیتاسنترهای داخلی اختلال وجود داشته است. 

اختلال‌های اینترنتی بزرگترین چالش کسب و کارهای اینترنتی است . روز گذشته اختلال گسترده اینترنت به دلیل آتش‌سوزی در حوضچه مخابرات گزارش شد که دامنه این اختلالات حتی تا امروز ( سه شنبه) هم امتداد پیدا کرده است. 

با این حال تنها بخشی از اختلالات ناشی از مشکلات و فرسودگی زیرساخت است و بخش دیگری از این اختلالات ناشی از فیلترینگ یا افت عمدی پهنای باند است. 

فردای اقتصاد در همین هفته در گزارشی تاثیر قطع اینترنت بر کسب وکارهای کوچک را بررسی کرده بود. بر اساس گزارش مرکز آمار درآمد حدود ۱۱ میلیون ایرانی به ‌شبکه‌های اجتماعی وابستگی دارد و نقش پلتفرم‌های خارجی در این مورد بسیار پررنگ‌تر از  پلتفرم‌های مشابه داخلی است‌ به‌طوری‌که آمارها حاکی از آنند که ۸۳‌درصد درآمد کسب‌وکارهای فعال در این حوزه وابسته به اینستاگرام است.

هرچند رادار آروان صرفا میزان اختلال در سمت دیتاسنترها و سایت‌ها را بررسی می‌کند و اطلاعات آن شامل اختلالات در سمت کاربران نمی‌شود اما میزان اختلالات و قطعی ارتباطات ایران در این گزارش نشان دهنده وضعیت نامناسب کیفیت اینترنت در ایران است.

اختلالات در اینترنت ایران
نزدیک به نیمی از روزهای سال ۱۴۰۰ اینترنت ایران با اختلال همراه بوده است - منبع : رادار آروان 

اینستاگرام پرچمدار اختلالات 

۶۷ درصد اختلالات ثبت شده در ۹ وب سایتی که رادار آروان در سال ۱۴۰۰ آنها را پایش کرده است به اینستاگرام اختصاص داشته است. کلاب هاوس و گیت‌هاب با اختصاص ۱۰ و ۹ درصد اختلالات به خود در جایگاه‌های دوم و سوم قرار میگیرند. 

بنابراین ۳ وب‌سایتی که در سال ۱۴۰۰ بیش‌ترین میزان اختلالات را تجربه کرده‌اند هر سه خارجی بوده‌اند.

در مجموع از بین ۹ وب‌سایت داخلی و خارجی که در سال ۱۴۰۰ از سوی رادار ابر آروان پایش شده است، ۸۹درصد اختلالات در وب‌سایت‌های خارجی (Github, Google, Instagram, Wikipedia و Twitch) و حدود ۱۱درصد اختلالات در وب‌سایت‌های ایرانی (شاپرک، دیجی‌کالا، آپارات، ورزش‌سه) مشاهده شده است.

در بین وب‌سایت‌های ایرانی کاربران با ۵درصد، بیش‌ترین اختلال را در اتصال به وب‌سایت‌ دیجی‌کالا تجربه کرده‌اند. آپارت و ورزش‌سه به‌ترتیب با ۳ و ۲درصد اختلال در جایگاه‌های پنجم و ششم قرار می‌گیرند.

در سال ۱۴۰۰ دسترسی به گوگل در ۲درصد و دسترسی به ویکی‌پدیا در  ۱درصد مواقع با اختلال روبه‌رو بوده است.

هم‌چنین  در سالی که گذشت کم‌ترین میزان اختلالات با کم‌تر از  ۱درصد به شاپرک اختصاص داشته است.

اختلال در دیتاسنترها 

در سال گذشته ارتباطات دیتاسنترهای کشور ۲۸۸ دقیقه معادل ۴ ساعت و ۴۸ دقیقه به طور کامل قطع بوده است. در همین حال این گزارش حاکی است ارتباطات اینترنتی ایران در یکسال گذشته دارای ۸ ساعت و ۳۴ دقیقه اختلال پراکنده، ۲ ساعت و ۲۰ دقیقه اختلال همزمان و ۱۷۰ روز و ۱۶ ساعت اختلال جزیی همراه بوده است. 

اینستاگرام اختلال
شکاف میزان اختلال  اپلیکیشن‌های خارجی و داخلی در دیتاسنترهای داخلی و خارجی - رادار آروان

اختلاف ۲۵ برابری اختلال در ایران و جهان 

بر اساس این گزارش با پایش مستمر دیتاسنترهای ایران و مقایسه آن با دیتاسنترهای بین المللی در ۱۰ کشور دنیا نشان میدهد که دیتاسنترهای ایران ۲۵ برابر دیتاسنترهای خارجی با اختلال ارتباطات اینترنتی روبه رو هستند. 

بر این اساس می‌توان گفت اختلالات اینترنت در دیتاسنترهای ایران (بر پایه وب‌سایت‌های جهانی)  ۲۵ برابر میانگین اختلال اینترنت در دیتاسنترهای بین‌المللی بوده است.

بررسی میزان اختلالات اینترنتی وب‌سایت‌های داخلی و خارجی در دیتاسنترهای داخلی و بین‌المللی در اردیبهشت ۱۴۰۱ نشان می‌دهد، در حالی‌که بیش‌ترین میزان اختلال اینترنت وب‌سایت‌های بین‌المللی در دیتاسنترهای داخلی رخ داده است که وب‌سایت‌های داخلی هم بیش‌ترین اختلال را در دیتاسنترهای بین‌المللی تجربه کرده‌اند. برای نمونه، ۹۹درصد اختلالات اینستاگرام در این ماه متعلق به دیتاسنترهای داخلی بوده و تنها یک درصد اختلالات اینترنتی اینستاگرام در دیتاسنترهای بین‌المللی مشاهده شده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار