۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸
ریشه‌های آشوب در خاورمیانه

چرا خاورمیانه همواره درگیر کشمکش است؟ نقش نفوذ قدرت‌های بزرگ جهانی در بروز این کشمکش‌ها چیست؟ بازیگران منطقه با کدام رویکردی می‌توانند منافع ملی در کشورهایشان را تامین کنند؟

خاورمیانه به عنوان پرکشمکش‌ترین ناحیه‌ی جهان امروز، عمده‌ترین مراکز نفوذ ابرقدرت‌ها هم محسوب می‌شود. آنطور که برخی پژوهشگران خاورمیانه را 《رخنه‌پذیرترین》منطقه جهان توصیف کرده‌اند.
ایران از جمله مهم‌ترین بازیگران خاورمیانه است که نفوذ و حضورش در منطقه در یک دهه اخیر همواره مورد توجه رسانه‌ها و محافل سیاسی قدرت های بزرگ قرار گرفته است.

شناخت قواعد بازی سیاست در منطقه در گروی درک اهمیت توازن قوا در جهان کنونی است. شناختی که می‌تواند به اخذ سیاست‌های واقع‌گرایانه منتهی شود که منافع ملی را تامین کند در حالی‌که فقدان شناخت کافی می‌تواند به در پیش گرفتن سیاست‌های آرمانگرایانه منتهی شود.

این موارد موضوع گفتگوی فردای اقتصاد با حمید احمدی، استاد دانشگاه تهران و مولف کتاب کشمش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در خاورمیانه (غرب آسیا) و شمال آفریقا است.
 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    پرچم کشورمون ایران همه جا بالاست برقرار باد وطنمون ایران ذلیل وخوار باد دشمنان ایران
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    جواب ساده است ، چون سطح دانش عمومی و بطور اخص سطح سواد سیاسی جامعه پایین است و این خود ناشی از عدم وجود آزادی رسانه ها در اطلاع رسانی و رشد دانش سیاسی می باشد.
  • حامد IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    ریشه اغلب آشوب ها تضاد منافع ست ، و شاید به دلیل زیاده خواهی یکی از طرفین و یا نبود تعامل کلامی در سیاست گاه این آشوب ها به خشونت کشیده میشود ، در هر حال آشوب حاصل رانوعی عدم تعادل منافع ست و هر زمان توزیع منافع متعادل می شوند ، آشوب ها هم‌ فروکش می کنند
  • ابراهیم اسلامی IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    با درود و سپاس

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار