۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۵
رشد ۵۳ درصدی سود هر سهم «سپید»

به دنبال برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه منتهی به سال مالی ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ و مجمع عمومی عادی فوق العاده شرکت سپیدماکیان با حضور بیش از ۷۵.۱۶ درصد سهامداران، صورت های مالی شرکت برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ از سوی حاضران جلسه به تصویب رسید.

​ فردای اقتصاد : بر اساس تصمیمات مجمع عمومی سالانه ۱۴۰۲ این شرکت، تقسیم  ۵۵۰ ریال سود به ازای هر سهم تصویب شد. در این مجمع مبلغ ۵۰ میلیارد ریال برای انجام فعالیت های مرتبط با مسوولیت اجتماعی به تصویب رسید و اختیارآن  را به هیات مدیره شرکت تفویض کرد.

همچنین بر اساس مصوبات مجمع فوق العاده فرآیند انتخاب اعضای هیات مدیره جدید و تعیین سمت آنها با نظر گلرنگ به عنوان سهامدار عمده شرکت  صورت پذیرفت که بر اساس آن تعداد اعضای هیات مدیره از ۵ نفر به ۷ نفر افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت سپیدماکیان در این مجمع ضمن تشریح گزارش عملکرد شرکت طی سال گذشته گفتاین شرکت از زنجیره کامل تولید کل مرغ و گوشت  در کشور برخوردار و هم  اکنون با رشد مناسبی همراه است، به طوری که در رتبه ۱۲ منطقه قرار دارد و برنامه ارتقا خود را به رتبه دوم و یا سوم در نظر دارد.

مجتبی رسولی افزود: به رغم تمامی محدودیت هایی که در سال گذشته وجود داشت، سپید ماکیان توانست سود هر سهم خود را ۵۳ درصد افزایش دهد.

تامین زنجیره تامین؛ دلیل واگذاری سهام به گلرنگ 

وی بزرگترین چالش و ریسک شرکت را تامین مواد اولیه دانست و ادامه داد : این چالش عامل اصلی واگذاری بخشی از سهام این شرکت به هلدینگ گلرنگ است. رسولی ابراز امیدواری کرد با این واگذاری بر اساس برنامه ۵ ساله میزان تولید شرکت رشد خوبی را تجربه کند.

مدیرعامل سپید ماکیان  نوسانات ارزی را از دیگر چالش های شرکت دانست و افزودسال گذشته ارز ترجیحی بطور اسمی ۲۸ درصد، اما هزینه تمام شده  آن برای شرکت ۳۲ تومان بود.

وی درخصوص واردات مواد اولیه با اشاره به اینکه تمام فعالان صنعت مرغداری با بحران مواداولیه مواجه هستند  تصریح کرد: به ناچار باید از طریق واردات  مواد اولیه مورد نیاز شرکت را تامین  کنیم  زیرا امکان کشت  ذرت و سویای مورد نیاز در کشور فراهم نیست.

رسولی تامین نقدینگی، بالا رفتن سن نیروی انسانی و تورم را از دیگر چالش های شرکت برشمرد.مدیرعامل سپیدماکیان ورود به بازار بلدرچین را مهمترین برنامه های راهبردی شرکت عنوان کرد و درباره توزیع محصولات سپید ماکیان در فروشگاه های کوروش  خاطرنشان کرد: در صورت افزایش تولید محصولات شرکت در شعبه های کوروش عرضه خواهد شد.

بازار فروش شرکت و جایگاه شرکت در صنعت

شرکت سپید ماکیان سهامی عام در تاریخ ۲۶/ ۰۸/ ۱۳۹۳ موفق به دریافت مجوز فعالیت زنجیره یکپارچه تولید گوشت مرغ از تولید دان مرغ تا پخش مویرگی محصولات نهایی مرغ آماده طبخ و قطعه بندی با نام تجاری سمین مرغ شد.این شرکت در سال مالی مورد گزارش در بین شرکت های فعال صنعت و همچنین در بین شرکتهای بورسی، بالاترین حجم فروش محصـوالت خود را معادل مبلغ ۱۱۶,۳۶۶,۷۷۸ میلیون ریال به فروش رسـانده و در رتبه ی اول از لحاظ حجم و مبلغ فروش گوشـت مرغ در کشورقرار دارد.

رشد ۵۳ درصدی سود هر سهم «سپید»

اطلاعات مالی شرکت

بر اساس صورت های مالی، درآمدهای عملیاتی شرکت درسال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل ۸۰ درصد افزایش داشته که این افزایش عمدتا ناشی از افزایش مقدار و نرخ محصولات بوده است.  سود عملیاتی شرکت از افزایش ۶۶ درصدی  و سود خالص آن از رشد ۵۲ درصدی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل برخوردار بود که دلیل این تغییرات افزایش مقدار و نرخ محصوالت شرکت است.

همچنین افزایش دارایی های شرکت در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل ۹۱ درصد ثبت شده که ناشی از افزایش موجودی مواد و کالا به علت خرید مواد اولیه بیشتر، افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش دارایی زیستی مولد بابت افزایش در نرخ مواد اولیه و سایر هزینه های دوره پرورش در سال ۱۴۰۲ است.از سویی افزایش بدهی ها در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل ۱۱۸ درصد بوده که ناشی از افزایش حساب های پرداختنی بابت افزایش خریدهای اعتباری و افزایش تسهیلات مالی اخذ شده است.

شرکت در سال ۱۴۰۲ اقدام به افزایش سرمایه از محل سود انباشته به میزان ۲۰۰ درصد از مبلغ ۳ هزارمیلیارد ریال به ۹ هزار میلیارد ریال کرده است.در همین حال برنامه انتشار اوراق بدهی و انتشار اوراق مرابحه به مبلغ ۵ میلیون ریال با دوره باز پرداخت ۴۸ ماهه برای تامین سرمایه درگردش به منظور خرید بخشی از مواداولیه موردنیاز از برنامه های آتی شرکت است.

رشد ۵۳ درصدی سود هر سهم «سپید»

رشد ۵۳ درصدی سود هر سهم «سپید»

ریسک های شرکت

این شرکت به رغم رشدهایی که در حوزه های گوناگون در کشور داشته، همواره با چالش ها و ریسک هایی مواجه بوده است که مهمترین آن ها شامل ریسک تأمین مواد اولیه، ریسکهای مرتبط با ساختار صنعت، ریسک نوسانات نرخ ارز، ریسک بیماری های رایج طیور، ریسک نقدینگی و ریسک نیروی انسانی است.

مهمترین دستاوردها در سال ۱۴۰۲

              *   افزایش ظرفیت واحدهای گوشتی مالکیتی، استیجاری و مشارکتی به تعداد ۴، ۰۰۷، ۰۰۰ قطعه در هر دوره

              *  افزایش تعداد ۵۵ قرارداد استیجاری و مشارکتی مادر و گوشتی

              *  تکمیل چرخه تولید بوقلمون گوشتی شامل تولید جوجه یکروزه بوقلمون گوشتی، راه اندازی کارخانه دان بوقلمون، تولید بوقلمون آماده طبخ و  قطعه بندی گرم و منجمد

              *   افزایش تولید غذای نیمه آماده از ۸۸۵ تن به ۲، ۸۰۰ تن در سال

              * افزایش ظرفیت واحدهای مادر مالکیتی، استیجاری و مشارکتی به تعداد ۳۵۶، ۱۶۶ قطعه در هردوره

طرح های توسعه در دست بررسی 

         * احداث کارخانه جوجه کشی با ظرفیت تولید ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ تخم مرغ نطفه دار در سال

         *  احداث ۲ واحد  فارم اجداد با ظرفیت مولد ۲۲.۰۰۰ قطعه در هر خط  d طی هر دوره پرورش

         *  افزایش ظرفیت تولید مرغ مادرمالکیتی با ظرفیت مولد ۳۰.۰۰۰ قطعه

         *   افزایش ظرفیت تولید مرغ گوشتی مالکیتی با ظرفیت ۲۰۰.۰۰۰ قطعه

رشد ۵۳ درصدی سود هر سهم «سپید»

جایگاه شرکت در منطقه

رشد ۵۳ درصدی سود هر سهم «سپید»

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha