۶ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
درخواست روسیه برای برگزاری نشست شورای امنیت درباره «نورد استریم»

وزارت خارجه روسیه در حال بررسی درخواست برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی اقدامات تحریک آمیز در خصوص خط لوله «نورد استریم» است.

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه امروز چهارشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: مسکو در صدد است تا درخواست تشکیل نشست شورای امنیت برای بررسی اقدامات تحریک آمیز در خصوص خط لوله «نورد استریم» را ارائه کند.

از سوی دیگر، بر اساس اعلام این خبرگزاری، «دیمیتری پولیانسکی» معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد نیز در این باره گفت: نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره خرابکاری در خطوط نورد استریم روز جمعه برگزار می شود.

در همین ارتباط، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین پیشتر با اشاره به نشت گاز خطوط لوله نورد استریم، گفت: اینکه برخی به این نتیجه برسند که روسیه در این موضوع دست داشته، «احمقانه» است.

پسکوف در واکنش به ادعای اوکراین که نشت گاز نورد استریم را «حمله تروریستی» مسکو خوانده بود، گفت: (چنین ادعایی) کاملاً قابل پیش‌ بینی بود و همانطور که انتظار می‌ رود، بال و پر دادن به چنین قصه‌ هایی احمقانه است؛ قصه‌ هایی احمقانه و مهمل.

میخایلو پودولیاک، مشاور رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین دیشب در بیانیه‌ ای مدعی شد که وقوع دو مورد نشتی در خط لوله نورد استریم یک، حمله تروریستی روسیه و اقدامی خصمانه علیه اتحادیه اروپا است.

خطوط لوله نورد استریم یک و ۲ دیروز (سه‌ شنبه) به فاصله چند ساعت از یکدیگر، از سه نقطه دچار نشتی شد. نخستین نشتی در نورد استریم ۲ نزدیک جزیره بورنهولم دانمارک و سپس دو نشتی در نورد استریم یک که خط لوله اصلی انتقال گاز روسیه به اروپا محسوب می‌ شود، شناسایی شد.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز در بیانیه‌ ای هشدار آمیز نوشت که هرگونه اختلال عامدانه در زیرساخت‌ های انرژی اروپا، به هیچ وجه قابل قبول نبوده و با واکنش مقتدر و متحد اتحادیه اروپا پاسخ داده خواهد شد.

ادعاهای اوکراین درباره این موضوع در حالی مطرح شده است که مسکو دیروز از احتمال خرابکاری منجر به نشتی خطوط لوله نورد استریم خبر داد و چنین احتمالی را رد نکرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha