سطح استرس مدیران، رکورد شکست

با افزایش نگرانی‌های اقتصادی، کدام عادت‌های قدیمی بازگشته‌اند؟
۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴
سطح استرس مدیران، رکورد شکست

برای ماه‌ها، پاندمی باعث افزایش فرسودگی شغلی در میان کارگران شد، توجه را بر نگرانی‌های سلامت روانی کارکنان متمرکز کرد و موجی از ترک‌ کارها به نام استعفای بزرگ را دامن زد.

فردای اقتصاد: آخرین نظرسنجی فصلی که روز پنجشنبه توسط "فیوچر فورچون"، کنسرسیومی که توسط پلتفرم پیام‌رسان اسلک حمایت می‌شود منتشر شد، نشان می‌دهد که در حال حاضر، حتی سطح رضایت مدیران ارشد هم در مورد شغلشان در حال تنزل است - و به نظر می‌رسد که این وضعیت آنها را وادار می‌کند تا به هنجارهای قدیمی در مورد مکان و زمانی که افراد کار می‌کنند، رجعت کنند.

آخرین گزارش "فیوچر فورچون" که بیش از ۱۰ هزار کارگر را در ماه اوت مورد بررسی قرار داد، نشان داد که نمرات رضایت شغلی کلی برای مدیران اجرایی، ۱۵ درصد کاهش یافته است. آنها همچنین نمرات تعادل بین کار و زندگی را ۲۰ درصد بدتر و نمرات استرس و اضطراب مرتبط با کار را ۴۰ درصد بالاتر گزارش کردند. در این گزارش آمده است در حالی که امتیازات مربوط به رضایت شغلی و تجربه کار برای مدیران به شدت کاهش یافته است - به ویژه در میان افرادی که در شرکت‌های بزرگ کار می‌کنند، این امتیازات برای افراد غیرمدیر، ثابت ماند یا حتی اندکی افزایش یافت.

برایان الیوت از اسلک، مدیر اجرایی "فیوچر فورچون" می‌گوید: اگرچه این موضوع ممکن است کمتر باعث ترحم کارمندانی شود که در دو سال گذشته احساس کار زیاد و دستمزد کمتری داشته‌اند - و همچنین نگران رکود اقتصادی هستند، اما واقعیت این است که استرس اقتصادی اضافی برای مدیران می‌تواند بر افرادی که برای آنها کار می‌کنند نیز تأثیر بگذارد. الیوت می‌گوید: «علاوه بر مجموعه تغییرات و چالش‌ها [ناشی از همه‌گیری]، شما با فشارهای اقتصادی زیادی نیز مواجه هستید. «این نوع استرس باعث می‌شود افراد به‌سوی آنچه برایشان آشنا و راحت است برگردند. مدیران اجرایی برای توجیه آن می‌گویند "من نبض سازمان را چک می‌کنم." ، چیزی که به عنوان نظارت بر افراد در دفتر شناخته می‌شود. این نخستین باری است که شاهد این نوع جهش و افزایش استرس در مدیران هستیم.»

الیوت می‌گوید هر زمان که با رهبران ارشد صحبت می‌کند، مسائل بهره‌وری و فرهنگ به عنوان نگرانی مطرح می‌شوند. اما داده‌های جدید نشان می‌دهد که کارکنان اگر انعطاف‌پذیری داشته باشند، با بهره‌وری بیشتری کار می‌کنند و نگرانی‌ها در مورد خدشه وارد شدن به فرهنگ سازمانی ممکن است بیش از حد باشد. در این گزارش معلوم شد کارکنانی که در برنامه‌های خود انعطاف‌پذیری کامل دارند،  نسبت به افرادی که در برنامه‌هایشان انعطاف‌پذیری ندارند، ۲۹ درصد بازدهی بیشتری دارند و ۵۳ درصد بیشتر قادر به تمرکز هستند. در همین حال، کارگران دورکار و ترکیبی در مقایسه با افرادی که روزانه در محل کار می‌کنند،  ۵۲ درصد بیشتر احتمال داشت که بگویند فرهنگ شرکت در دو سال گذشته بهبود یافته است، با وجود اینکه ۲۵ درصد از مدیران اعتقاد اشتند بخاطر حضور نداشتن کارکنان در کنار یکدیگر، «فرهنگ تیمی تأثیر منفی گرفته است».

الیوت می‌گوید: «من می‌دانم که چرا استرس روی مدیران است، اما این استرس مجموعه‌ای از رفتارها را هدایت می‌کند که در واقع برخلاف آنچه آنها می‌خواهند انجام دهند، هست. به عنوان مثال، این گزارش همچنین نشان می‌دهد که ۶۰ درصد از مدیران مورد بررسی گفته‌اند در حال طراحی سیاست‌هایی هستند که بر اساس آن‌ها  کارکنان دخالت مستقیم کمتری در آن‌ها خواهند داشت. او می‌گوید چنین وضعیتی می‌تواند باعث شود سازمان‌ها در جذب کارکنان با استعداد کمتر رقابت کنند. الیوت می‌گوید: «اگر به‌عنوان یک رهبر ارشد تیم ، هنوز بیشتر تصمیم‌های خود را بر اساس بحث‌هایی که در این سطح اتفاق می‌افتد استوار می‌کنید و واقعاً وارد آن نمی‌شوید و آن را درک نمی‌کنید، در این صورت در خطر بازگشت به عقب هستید. "

منبع: فوربس

نویسنده: جنا مک‌گرِگور

مترجم: شادی آذری حمیدیان

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha