۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷
جلسه شورای امنیت درباره ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین

کشورهای غربی تلاش کردند در جلسه شورای امنیت سازمان ملل، ایران را به ارسال پهپاد به روسیه متهم کنند.

باشگاه خبرنگاران: شورای امنیت سازمان ملل به درخواست کشورهای غربی نشستی را درباره آنچه این کشورها ارسال پهپادهای تهاجمی ایران به جنگ اوکراین خوانده بودند، نشست ویژه برگزار کرد.

در این نشست، لیز کارتی، نماینده آمریکا با تکرار ادعاهای پیشین مقامات واشنگتن گفت: تهران با ارسال هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده است. این در حالی است که شاهد تهدید شدن سازمان ملل از سوی مسکو هستیم. روسیه به دنبال ایجاد اختلال و مانع تراشی در کار سازمان ملل است.

نماینده فرانسه نیز در راستای همراهی با همتایان غربی خود اعلام کرد: ما از تهران می‌خواهیم به حمایت از جنگ روسیه علیه اوکراین پایان بخشد. شاهد آن هستیم که روسیه با تهدید سازمان ملل به قطع روابط، به دنبال باج‌خواهی از این نهاد است.

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل با رد اتهامات غربی‌ها پیرامون همکاری تهران و مسکو در جنگ اوکراین گفت: دبیر کل سازمان ملل صلاحیتی برای تحقیق درباره استفاده از پهپادهای به کار گرفته شده در جنگ اوکراین را ندارد.

واکنش قاطع نماینده ایران به اتهامات کشورهای غربی

سعید ایروانی، نماینده ایران در نشست شورای امنیت برای بررسی تحولات اوکراین و راهکارهای حفظ صلح و امنیت بین المللی گفت: در ابتدا باید غم و اندوه خود را ابراز دارم چرا که ملت و کشورم اکنون هدف حمله‌ای تروریستی قرار گرفته و گزارش‌های اولیه حاکی از این است که افراد مسلح به مزار شاهچراغ در شیراز حمله کرده اند و ۱۵ نفر در این حمله شهید و ۲۱ شهروند دیگر زخمی شده اند. این، حمله‌ای نفرت انگیز علیه غیرنظامیان و زنان و کودکان است. ایران بار دیگر تمام انواع و اشکال تروریسم را محکوم می‌کند و آن را خطری واقعی برای امنیت و صلح بین المللی می‌داند. انتظار می‌رود شورای امنیت این گونه حملات شرم آور را به صورت صریح و قاطع محکوم کند.

«سعید ایروانی» در ادامه افزود: مشارکت ایران در این جلسه به علت این است که قرار است در آن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بررسی شود و این مسئله به صورت مستقیم بر ایران تاثیر می‌گذارد. از این رو من احساس کردم باید در این جلسه شرکت کنم تا موضع ایران را درباره ادعاهایی که علیه کشورم در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ مطرح می‌شود، اعلام کنم.

ایروانی همچنین خاطر نشان کرد: برخی کشورها مانند آمریکا مدعی شدند که ایران قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده است، این در حالی است که آمریکا همه تعهدات و وظایف خود را که در همان قطعنامه ذکر شده، نقض کرده است. بهترین شاهد این موضوع، خروج یکجانبه آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک است. آمریکا از موضع خود درباره برجام برای اعمال فشار علیه ایران در مذاکرات هسته‌ای سوء استفاده می‌کند.

آمریکا به دنبال تفسیر به رای قطعنامه ۲۲۳۱ است

وی تصریح کرد: آمریکا در تلاشی نافرجام دوباره تلاش می‌کند تا بین احکام قطعنامه ۲۲۳۱ و استفاده از پهپادها در نزاع جاری در اوکراین ارتباط ساختگی ایجاد کند. آمریکا در این خصوص به ترویج ادعاهای بی اساس و نادرست روی آورده است و تفسیری گمراه کننده از احکام قطعنامه ۲۲۳۱ ارائه می‌دهد.

نماینده ایران در شورای امنیت گفت: ادعاها درباره نقض بند چهارم قطعنامه ۲۲۳۱ توسط ایران، اشتباه و گمراه کننده است. ایران تجهیزات و تکنولوژی‌هایی را که در توسعه سامانه‌های ارسال سلاح هسته‌ای نقش ندارد، نساخته و از آن حمایت مالی نکرده است و قصد ساخت و حمایت مالی از آن را هم ندارد.

وی همچنین تاکید کرد درباره درخواست از دبیرخانه شورای امنیت برای انجام تحقیقات درباره حملات پهپادی در اوکراین باید بگویم این درخواست، اقدامی غیرقانونی و نقض آشکار بندهای منشور سازمان ملل است.

سعید ایروانی در پایان گفت: من بار دیگر بر موضع ثابت و واضح ایران درباره نزاع جاری در اوکراین تاکید می‌کنم. ایران از ابتدای آغاز این نزاع موضع بیطرفانه مؤثر را در پیش گرفته است و همه کشورهای عضو باید به همه اصول و اهداف منشور سازمان ملل و احکام قوانین بین المللی از جمله حفظ حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی کشورها احترام بگذارند.

نماینده ایران در نشست شورای امنیت برای بررسی تحولات اوکراین همچنین افزود: ایران خواهان صلح و توقف نزاع در اوکراین است و به هیچ عنوان هیچ گونه سلاحی در اختیار طرف‌ها قرار نداده است تا در نزاع اوکراین از آن استفاده شود. ایران به لحاظ اخلاقی معتقد است فراهم کردن حمایت تسلیحاتی به پایان جنگ کمکی نمی‌کند بلکه آن را شعله ورتر می‌کند و باعث ویرانی و جان باختن غیرنظامیان بیشتر می‌شود. از این رو ایران طرف‌ها را به اجرای تعهدات خود برای اجرای قوانین انسانی بین المللی تشویق و ترغیب می‌کند و از آن‌ها خواسته است مراقب غیرنظامیان و زیر ساخت‌های مدنی باشند. بر این اساس، ایران به صورت آشکار و قاطع اتهامات برخی اعضای شورای امنیت را درباره حضور پهپادی در اوکراین رد می‌کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها