۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۹
تدوین سند چشم انداز صندوق بازنشستگی

سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری در حالی از تدوین سند چشم انداز این صندوق خبر داد که به گفته اوبا گذشت یک قرن از خدمات این صندوق برای فرهیختگان تاکنون تغییرات ساختاری قابل توجهی در آن صورت نگرفته است.

فردای اقتصاد: نعمت الله ترکی ارتقای کرامت بازنشستگان، افزایش بهره وری دارایی‌ها و ارتقای خدمات رفاهی را از جمله سیاست‌هایی دانست که در این سند مدنظر هستند.

وی در نشستی خبری به مناسبت یک صدمین سال تاسیس صندوق بازنشستگی کشوری ، با اشاره به ماهیت ۱۰۰ درصد دولتی این صندوق افزود: حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از اقشار مختلف دستگاه‌های اجرایی عضو این صندوق هستند.

ترکی بهره‌برداری اقتصادی مطمئن از دارایی‌های صندوق بازنشستگی را از مهمترین سیاست های  پیش‌روی این صندوق ذکر کرد و افزود :به دنبال مولدسازی دارایی ها هستیم تا بتوانیم سهم سود حاصل از فعالیت های اقتصادی را در تامین منابع افزایش دهیم.

وی ضمن تاکید بر توسعه خدمات رفاهی صندوق بازنشستگی کشوری گفت :باید به گونه‌ای خدمت بدهیم که صندوق خودکفا و پایدار بوده و اساس خدماتی که ارائه می‌شود علمی و مبتنی بر مطالعات باشد. 

سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری در ادامه  با اشاره به با تعدد و تنوع صندوق های بازنشستگی در کشور کفت : به دلیل وجود بیش از ۱۹ صندوق در کشور و چالش‌های زیادی که ایجاد کرده اند ،پیشنهاداتی برای اصلاح قوانین در برنامه هفتم توسعه داشته‌ایم.

ترکی با بیان اینکه بخشی از منابع صندوق از محل کسورات شاغلین تامین می‌شود گفت: در گذشته نسبت شاغل به بازنشسته هفت به یک بود اما اکنون این معادله برعکس شده و ضریب پشتیبانی در صندوق به کمتر از یک رسیده است.

وی افزود: میانگین سن بازنشستگی حدود ۵۰ سال است و پیشنهاد ما در برنامه هفتم توسعه این بود که این رقم به ۶۰ سال افزایش یابد.

سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به  تشکیل کمیته ساماندهی اقتصادی شرکت‌های زیر مجموعه صندوق  گفت: کمیته ساماندهی صندوق  شرکت‌های زیان ده را بررسی می‌کند که اگر قابل اصلاح نباشند، منحل و یا ادغام ‌شوند.

ترکی در ادامه با تاکید بر اینکه نخستین تعهد صندوق پرداخت حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران است افزود: ماهانه ۱۷ هزار میلیارد تومان برای حقوق به موقع پرداخت می شود .

وی همچنین در حالی که یکی از تعهدات صندوق را همسان سازی اعلام کرد ، گفت :در این زمینه اقدامات مناسبی انجام شده اما دغدغه بازنشستگان این است که همسان سازی در سنوات بودجه‌ای نیاید و به عنوان قانون دائمی دنبال شود که آن را در قالب برنامه هفتم توسعه پیشنهاد داده‌ایم.

وی بیمه تکمیلی را از دیگر دغدغه‌های بازنشستگانمعرفی کرد و گفت : چالش‌ها و مشکلاتی در حوزه درمانی وجود و شرکت بیمه مطالباتی داشت.

ترکی اضافه کرد: ما معوقات حوزه بهداشت و درمان را احصاء و ۳۷۰۰ میلیارد تومان بابت معوقات درمان به علاوه کسور مهر و آبان ماه بازنشستگان و سایر اسناد را  پرداخت کرده‌ایم . وی تصریح کرد :معوقاتی باقی مانده که تسویه آن نیز در دستورکار است و به زودی انجام می‌شود.

سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری در ادامه با اشاره به 50 تا 60 هزار نفر  بازنشستگانی که دچار بیماری خاص هستند افزود: ارائه خدمات به این گروه 100 در صد رایگان است .

ترکی در ادامه به بهینه سازی پرتفوی سرمایه گذاری در بورس اشاره و اظهار کرد: طراحی ساختار و استقرار نظام‌های اداری متناسب با فعالیت صندوق نیز باید انجام شود. ساماندهی و حفاظت از املاک متعلق به صندوق را نیز دنبال می‌کنیم. در سنوات گذشته پرونده‌هایی از تخلفات و املاک متصرفه داشتیم که برخی حل شده و برخی دیگر نیز اکنون در جریان است و پیگیریم تا ۴۰۰۰ پرونده‌ای که در حوزه قضایی است به سرانجام برسد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره گلایه‌ها و اعتراضات پرسنل صندوق بازنشستگی کشوری نسبت به ناکارآمدی عملکرد این صندوق که شنیده شد در روزهای پایانی تصدی مدیرعامل سابق صندوق منجر به درگیری‌هایی نیز شده است گفت: این چالش‌ها ناشی از یک دوره و زمان نیست و ساختار صندوق نیازمند اصلاح است. حفظ کرامت نیروی انسانی از اولویت‌های ماست. احساس می‌کنم در همین مدت کوتاه یک آرامش نسبی به وجود آمده است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار