۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸

پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا به اطلاعیه وزارت صمت برای واردات خودرو واکنش نشان داد: ایمنی و کیفیت خودروها در کشور اعم از تولید داخل و وارداتی اولویت اول و خط قرمز پلیس راهور است.

🔹بورس تهران در روز دوشنبه به روند صعودی خود ادامه داد و  نقشه معاملاتی بازار سبزرنگ دنبال شد. شاخص کل با رشد ۱۲،۸۲۹ واحدی (معادل ۰.۸۲ درصد) به پیشروی خود در کانال ۱.۵ میلیون واحدی ادامه داد و در نهایت عدد یک میلیون و ۵۷۶ هزار واحدی را در پایان روز معاملاتی گذشته ثبت کرد. شاخص هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است امروز شرایط بهتری داشت و با رشد ۰.۹۳ درصدی همراه شد.

🔹ارزش معاملات خرد سهام در روز کاری گذشته همچنان در کانال ۷ هزار میلیارد تومانی قرار داشت و در نهایت عدد ۷،۱۶۰ میلیارد تومانی را به ثبت رساند. در بین صنایع خودرو و قطعات، شیمیایی و فلزات اساسی و در بین نمادها خودرو، خگستر و کگل بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

🔹در روز دوشنبه، ورود پول اشخاص حقیقی به بازار سهام ادامه داشت و حدود ۲۲۲ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقوقی به حقیقی در بازار اتفاق افتاد. بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای پخش و میدکو بود. حقوقی‌ها هم بیشترین خالص خرید را در نمادهای شپنا و شستا داشتند.

🔹سخنگوی وزارت صمت: ۲۰ درصد عرضه خودروسازان به دارندگان خودرو فرسوده و ۵۰ درصد به طرح جوانی جمعیت اختصاص می یابد و ۳۰ درصد هم در بورس عرضه می‌شود./ عرضه و فروش خودروهای وارداتی به صورت تحویل فوری و سه ماهه از هفته سوم دی ماه در بورس کالا برنامه‌ریزی شده است.

🔹پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا به اطلاعیه وزارت صمت برای واردات خودرو واکنش نشان داد. اظهارات مسئولان وزارت صمت از جمله وزیر محترم، سخنگوی آن وزارتخانه و برخی از نمایندگان و نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و دبیر انجمن واردکنندگان خودرو باعث ایجاد نگرانی شد که گویا با طرح ورود خودروی اقتصادی از جمله کشورهای هند و چین، مسئله ایمنی و کیفیت محوریت خود را از دست داده است. ایمنی و کیفیت خودروها در کشور اعم از تولید داخل و وارداتی اولویت اول و خط قرمز پلیس راهور است.

🔹مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس گفت: بین ۳۹ صنعت فعال در بازار سرمایه، فروش ۲۸ صنعت در آبان ماه ۱۴۰۱ در مقایسه با ماه پیشین خود رشد داشته است.

🔹وزیر بهداشت: به دلیل اینکه قیمت دارو از ارز ترجیحی به نیمایی تبدیل شد سال آینده افزایش قیمت نداریم.

🔹بورس کالا دوشنبه هفته آینده میزبان عرضه ۵۰۲ دستگاه لاماری ایما متعلق به مجتمع صنعتی آرین پارس موتور است.

🔹سخنگوی بانک مرکزی، ادعای خروج ۷۰ میلیارد دلار از کشور در ۱.۵ سال گذشته را تکذیب کرد.

🔹معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی: تاکنون ۱۷ بانک و موسسه اعتباری مجوز انتشار اوراق گواهی سپرده مدت‌دار با نرخ سود ۲۳ درصدی را دریافت کرده‌اند.

🔹سازمان بورس و اوراق بهادار در آذر ماه ۱۴۰۱ موافقت اولیه خود را با عرضه عمومی ۸ مورد صکوک مرابحه و اجاره مجموعاً به ارزش ۱۱۳،۲۲۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

🔹شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد؛ با عبور ثبت‌نام بیش از دو میلیون سهامدار در سجام، کل رکورد سال ۱۴۰۰ تنها در ۹ ماه در سال ۱۴۰۱ شکسته شد.

🔹هفته آینده ۴ هزار دستگاه پژو ۲۰۷ و ۵۰۰ دستگاه هایما در بورس کالا معامله می‌شود.

🔹حسن تقی‌زاده، رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل: تعدادی از تجار خصولتی‌ برای تحریک بازار سخن از صادرات برنج ایرانی را مطرح می‌کنند که این موضوع بسیار محدود است، به‌طوری‌که در حد ۲ تا ۳ کانتینر برنج‌های کیفی شمال کشور از ایران به روسیه رفت اما این موضوع هم نتوانست تبلیغی شود که بازار تحریک شود و از شرایط رکود خارج شود.

🔹️جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا: سپاه را به‌طور کامل تحریم کرده‌ایم. / در زمینه (احیای) برجام کار می‌کنیم تا مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شویم.

🔹وزیر خارجه روسیه: پنتاگون مستقیما تهدید به قتل رئیس جمهور روسیه می‌کند/ احتمال درگیری مسلحانه میان  قدرت‌های هسته‌ای وجود دارد. لیز تراس، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا در جریان مناظرات پیش از انتخابات اعلام کرد که کاملا آماده صدور دستور حمله هسته‌ای است.

🔹مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران:
باتوجه به اینکه عمده بارش‌ها در روزهای اخیر در بالادست سدها به شکل برف بوده، مشکل آب تهران حل نشده است. تا شب عید دچار مشکل هستیم.

🔹کمیسیون ملی بهداشت چین در گامی مهم در راستای کاهش محدودیت‌ها در مرزهای خود که از سال ۲۰۲۰ تا حد زیادی بسته شده‌اند، اعلام کرد: این کشور از ۸ ژانویه (۱۸ دی) الزام مسافران ورودی به قرنطینه را متوقف می‌کند.

اسپرسو بورسان ساعت ۸ صبح هر روز خلاصه‌ای از مهمترین اخباری که پیش از شروع معاملات بازارها لازم است بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهد.