۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

توقف عرضه اوره در بورس کالا چه چالش‌هایی را برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند؟ منتفعان یارانه کود اوره چه کسانی هستند؟

فردای اقتصاد: روزهای پایانی بهمن‌ماه بود که کمیسیون تلفیق بودجه، در اقدامی بند (ج) تبصره ۸ لایحه بودجه را حذف کردند تا عرضه اوره در بورس کالا متوقف شود. پس از آن بود که رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه به فردای اقتصاد گفت دلیل این اقدام را دلسوزی نمایندگان تلفیق برای کشاورزان عنوان کرد.

در این میان هر کیلو کود اوره ۸هزار تومانی، ۸۰۰ تومان از پتروشیمی‌ها خریداری می‌شود و ۳هزار تومان به دست کشاورز می‌رسد تا این منتفعان این یارانه سنگین چندان مشخص نباشند. هم کشاورزان، کود اوره را ۲۲۰۰ تومان بیشتر از قیمت مصوب دریافت می‌کنند و هم پتروشیمی‌های تولیدکننده شاهد انباشت مطالباتی هستند که از سال ۹۷ حتی یک ریال آن پرداخت نشده است. پس سود این یارانه نصیب چه کسانی می‌شود؟

«فردای اقتصاد» در برنامه فردای صنعت‌وتجارت با حضور محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، اکبر لطفی قائم مقام شرکت نفت و گاز پارسیان، ولی‌الله جعفری مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس، ایمان روحانی کارشناس صنعت اوره و بهزاد بهمن‌نژاد روزنامه‌نگار اقتصادی به بررسی دلایل مجلس برای حذف عرضه اوره از بورس کالا و چالش‌های این اقدام پرداختیم.