۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و ریاض و سرکنسولگری‌های دو کشور در جده و مشهد خبر داد.

کنعانی گفت: خوشبختانه حسن نیت در دو طرف وجود داشت و همچنین با نقش‌آفرین بسیار مثبت دولت چین طرفین در این نشست به از سرگیری روابط دو کشور رسیدند و توافق در این زمینه انجام شد و توافق این بود که بلافاصله بعد از امضای بیانیه مشترک سیاسی دو کشور، روابط از سرگرفته شود و حداکثر تا سقف دو ماه بعد از امضای این بیانیه سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و ریاض و سرکنسولگری‌های دو کشور در جده و مشهد بازگشایی شود و این روند اجرای خودش انجام خواهد شد.

وی افزود: در همین چارچوب وزارتخانه‌های خارجه دو کشور در حال فراهم کردن مقدمات تماس و دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان هستند و ما امیدواریم که با همین حسن نیتی که وجود دارد این دیدار در آینده بسیار نزدیک شکل گیرد و روند اجرای توافق انجام شود.
کنعانی تاکید کرد: مانعی برای گفتگوی وزرای خارجه در دو کشور وجود ندارد.

کنعانی در پاسخ به سوالی در خصوص روابط ایران و اردن نیز گفت: روابط سیاسی میان تهران و امان در طول سالیان طولانی و همچنین در سال‌های اخیر برقرار بوده است و هیچ وقت گفتگوهای سیاسی میان تهران و امان متوقف نبوده است.

وی افزود: در نشست اخیر بغداد ۲ که در امان برگزار شد، شاهد حضور وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بودیم. بنابراین فضای مثبتی که بعد از توافق تهران و ریاض شکل گرفت می‌تواند تأثیرات مثبت در تهران و دیگر کشورها از جمله اردن بگذارد. در این زمینه قائل به محدودیت نیستیم.