۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰

سرمایه‌داری چیست و آیا لیبرالیسم و سرمایه‌داری و اقتصاد آزاد بر هم منطبق هستند؟ اینها سؤالاتی است که در گفت‌وگویی متفاوت و دیدنی با موسی غنی‌نژاد در میان گذاشته‌ایم.

مناظره اخیر بین موسی غنی‌نژاد و مسعود درخشان بازتاب فراوانی در محافل اقتصادی و عرصه عمومی داشت. عبارت لیبرالیسم در این مناظره به کرات مورد استفاده مسعود درخشان قرار گرفت با این رویکرد که علت‌العلل مشکلات اقتصادی کشور است. اما وی تعریف روشنی از لیبرالیسم و ارتباط مشکلات اقتصادی کشور با این مفهوم ارائه نکرد. 

حال سؤال این است که اصلا لیبرالیسم چیست و خاستگاهش کجاست و با کدام بار معنایی متولد شد؟ آیا در جهان معاصر از لیبرالیسم مفهوم واحدی مراد می‌شود؟ اگر اینگونه است چرا هم سوسیالیست‌ها هم یوتیلتاریست‌ها و هم لیبرال‌های کلاسیک همگی خود را لیبرال می‌دانند اما سیاست‌های اقتصادی کاملا متفاوتی را پیشنهاد می‌کنند؟ داستان نئولیبرالیسم چیست؟ مکتب تاریخی آلمان به عنوان منتقد لیبرالیسم چه می‌گوید و چرا حرف مخالفان اقتصاد آزاد در ایران بسیار شبیه مکتب تاریخی آلمان است؟ سرمایه‌داری چیست و آیا لیبرالیسم و سرمایه‌داری و اقتصاد آزاد بر هم منطبق هستند؟ اینها سؤالاتی است که در گفت‌وگویی متفاوت و دیدنی با موسی غنی‌نژاد در میان گذاشته‌ایم.

لیبرالیسم چیست؟

لیبرالیسم (به انگلیسی: Liberalism ) یا لیبرال‌گرایی در معنای لغوی، به معنی آزادی‌خواهی با قوانین خاص است و به ارائهٔ وسیعی از ایده‌ها و نظریه‌های مرتبط دولت گفته می‌شود که آزادی فردی را مهم‌ترین هدف سیاسی می‌داند. لیبرالیسم مدرن در عصرِ روشنگری ریشه دارد.

نسخه صوتی این گفتگو را اینجا بشنوید:

در همین رابطه:

🔗مرز لیبرالیسم کلاسیک با فایده‌گرایی

🔗آدام اسمیت چرا علیه مرکانتیلیسم پرچم مخالفت برافراشت؟

🔗نقطه اتصال آزادی با علم اقتصاد کجاست؟