۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵
برنده خرید خانه در ترکیه ایرانی‌ها هستند یا روس‌ها؟

روس‌ها هرروزبا قدرت بیشتری در بازار مسکن رکودی ترکیه فعال می‌شوند و رکوردهای جدیدی در خرید ثبت می‌کنند.

فردای اقتصاد: مرکز آمار ترکیه گزارش خرید خارجی‌ها در بازار مسکن این کشور در ماه میلادی گذشته را منتشر کرد. بر اساس این گزارش خارجی‌ها در ماه نوامبر مجموعا بیش از ۶۱۰۰ خانه در ترکیه خریداری کرده‌اند که نسبت به اکتبر رشد ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد.
در این میان بازهم روس‌ها اصلی‌ترین خریداران املاک ترکیه و ایرانی‌ها دومین مشتری بزرگ خارجی مسکن در این کشور بودند. مجموعا نزدیک به نیمی از خانه‌های خریداری شده توسط خارجی‌ها در ترکیه را شهروندان ایرانی و روس خریده‌اند.

برنده خرید ملک در ترکیه کدام خارجی‌ها هستند؟

در ماه گذشته خارجی‌ها ۶۱۳۳ خانه در ترکیه خریداری کرده‌اند که بیشترین مقدار از ۶ ماه گذشته است. این برای دومین ماه پی ‌در پی است که روند خرید خارجی‌ها در بازار مسکن ترکیه صعودی شده است.
اما نکته مهم این است که در ماه گذشته بیشترین سهم را روس‌ها داشتند و این سهم حتی افزایش هم یافته.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که روس‌ها پیش از آغاز حمله این کشور به اوکراین، سومین مشتری بزرگ املاک ترکیه بودند. این افراد در سال گذشته میلادی به طور متوسط کمتر از ۹ درصد خانه‌های خریداری شده توسط خارجی‌ها را خریده بودند. نسبتی که با آغاز جنگ به سرعت افزایش یافت و به محدوده ۲۰ درصد رسید.

اما به نظر می‌رسد طی دو ماه اخیر دوباره موج جدیدی از خروج سرمایه از روسیه به مقصد بازار ملک ترکیه ایجاد شده است. به طوری که در شرایطی که شهروندان دیگر کشورها عموما در حال خرید ملک کمتری هستند، خرید ملک توسط روس‌ها در مسیر صعودی قرار دارد.
در ماه اکتبر روس‌ها ۳۷ درصد از خریدهای خارجی ملک در ترکیه را به خود اختصاص دادند و این عدد در ماه نوامبر به ۴۲ درصد افزایش یافته است.
روس‌ها در ماه میلادی گذشته نزدیک به ۲۶۰۰ خانه در ترکیه خریداری کرده‌اند که رکورد تاریخی بیشترین خریدهای یک ملت در بازار مسکن ترکیه طی یک ماه است. رکورد قبلی نیز متعلق به خود روس‌ها بود که دو ماه پیش ثبت کردند و حالا دوباره این رکورد را ارتقا داده‌اند.

اگر ۵۱۰ خانه‌ای که ایرانی‌ها در ماه گذشته خریده‌اند را در نظر بگیریم، می‌بینیم که شهروندان این دو کشور روی هم رفته مشتری بیش از نیمی از خانه‌های فروخته شده به خارجی‌ها در ترکیه بوده‌اند. این بررسی نشان می‌دهد در شرایطی که قیمت مسکن در ترکیه وارد محدوده حبابی شده و در سقف تاریخی قرار دارد و همچنین در شرایطی که رکود جهانی بر بازار مسکن حاکم شده و معاملات در بیشتر نقاط دنیا کم‌رمق دنبال می‌شود، ایرانی‌ها و روس‌ها با خریدهای بیشتر در ترکیه به بازار ملک این کشور رونق بخشیده‌اند.

این مساله بیش از هر عامل دیگری تحت تاثیر افزایش جدی بی‌ثباتی و عدم اطمینان در روسیه و ایران است. ایرانی‌ها طی چند سال اخیر که با تلاطم اقتصادی شدید مواجه بوده‌اند به شدت در بازار مسکن ترکیه فعال شده‌اند و تبدیل به یکی از مشتریان اصلی املاک در این کشور شده‌اند.

گزارش کامل را در گزارش سهم روس‌ها از مسکن ترکیه بخوانید.

جدول معاملات مسکن ترکیه
جدول معاملات مسکن ترکیه

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها