۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۴
چرا بورس رنگ عوض کرد؟

سید امیر ذوالفقاری، کارشناس بازار سرمایه در برنامه زنگ پایان سه‌شنبه به بررسی اخبار و اتفاقات روز جاری بازار سرمایه پرداخت.

فردای اقتصاد: بورس تهران تحت تاثیر اخبار ضد و نقیض، روز سه‌شنبه را متعادل اما منفی دنبال کرد. شاخص کل با افت ۸۸۱۳ واحدی (معادل ۰.۵۹ درصد) مجددا ابرکانال ۱.۵ میلیون واحدی را از دست داد و عدد یک میلیون و ۴۹۲ هزار واحدی را در پایان امروز ثبت کرد. شاخص هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است، امروز شرایط بهتری داشت و با افت ۰.۲ درصدی مواجه شد. ارزش معاملات خرد سهام کانال ۶ هزار میلیارد تومانی را از دست داد و عدد ۴۹۷۴ میلیارد تومانی را به ثبت رساند. در بین صنایع خودرو و قطعات، شیمیایی و فلزات اساسی و در بین نمادها «وسدید»، «خگستر» و «خودرو» بیشترین ارزش معاملات را داشتند.  در روز سه‌شنبه خروج پول اشخاص حقیقی از بازار سهام ادامه داشت و حدود ۱۳۳ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقوقی به حقیقی در بازار اتفاق افتاد.
در برنامه زنگ پایان سه‌شنبه همراه با سید امیر ذوالفقاری، کارشناس بازار سرمایه به بررسی اخبار و اتفاقات روز جاری بازار سرمایه پرداختیم و مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر روند آتی بازار را تشریح کردیم. وی در رابطه با اخبار و حواشی عرضه خودرو در بورس کالا که یکی از دلایل چرخش معاملات در بازار سرمایه بود، عنوان کرد: عرضه خودرو در بورس کالا به نفع خودروسازان داخلی است و با توجه به قدرت آنها در سیاست‌گذاری، کنار گذاشتن این موضوع دور از انتظار است. 
او  افزود: به نظر می‌رسد بخش قابل توجهی از رشد شاخص کل به دلیل رشد نرخ دلار در بازار آزاد بوده است، اما موضوعی که در قیمت‌گذاری نمادها در بازار سهام تاثیر مستقیم دارد، نرخ دلار نیمایی است که در چند مدت اخیر رشد محدودی را تجربه کرده است و شاهد کنترل دستوری آن توسط دولت هستیم. با توجه به شرایط فعلی و چشم‌انداز مبهم سیاسی به نظر می‌رسد اختلاف نرخ این دو ارز کمتر نخواهد شد و در صورت ادامه کنترل نرخ دلار نیما نمی‌توان انتظار رشد پایداری را در بورس تهران داشت. از سوی دیگر بررسی سودآوری شرکت‌ها در سال آتی نیز حاکی از آن که بازار سرمایه پتانسیل ویژه‌ای برای صعود ندارد و نرخ بالای بهره بدون ریسک و ثبات بازارهای جهانی نیز این موضوع را تشدید خواهد کرد.
امروز خبری مبنی بر تایید افزایش نرخ بهره بانکی از سوی شورای پول و اعتبار منتشر شد؛ حال سوال این است که با توجه به انتظارات تورمی و سقف‌شکنی بازارهای موازی از یک سو و نرخ‌های غیر رسمی بالاتر در بازار نرخ بهره بدون ریسک، آیا این موضوع موجب خروج پول‌ها از بازار سرمایه خواهد شد؟ امیر ذوالفقاری در پاسخ به این سوال خاطرنشان کرد: با افزایش نرخ بهره بانکی، جذابیت بازار سرمایه در بین سرمایه‌گذاران کاهش خواهد یافت و نقدینگی به سمت بازارهای موازی هدایت می‌شود. البته افزایش نرخ دلار نیما و افزایش قیمت‌ها در بازار جهانی می‌تواند تاثیر منفی افزایش نرخ بهره را کاهش دهد. نرخ‌های غیررسمی بسیار بالاتر از ارقام فعلی است و در صورت تصویب افزایش رسمی نرخ، پر بازار غیررسمی نیز نرخ بهره دست‌خوش تغییراتی خواهد شد که سیگنال منفی برای آینده بازار سهام است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار