۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۳
پنجمین رکورد دلار در دو هفته؛ سود ۹ میلیونی دلار با کارت ملی

اسکناس آمریکایی در ادامه روند صعودی دو هفته اخیر برای اولین بار به ۴۱ هزار تومان رسید. در همین حال اختلاف بیش از ۴ هزار تومانی دلار با کارت ملی و آزاد سودی بالغ بر ۹ میلیون تومان برای خریداران دارد.

فردای اقتصاد: نرخ برابری دلار به ریال در بازار تهران امروز برای اولین بار در تاریخ از مرز ۴۱ هزار تومان عبور کرد، هر چند تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۷) به ۴۰۹۵۰ تومان بازگشته است. معامله‌گران تکنیکال انتظار داشتند دلار حوالی مقاومت ۴۰۸۰۰ تومان با اصلاح همراه شود. این تحلیلگران نسبت به مقصد نرخ ارز پس از عبور پایدار از این مرز ابراز نگرانی کرده و احتمال رشد ۱۵ درصدی دلار را مطرح می‌کنند. 

عبور از ۵ مرز جدید در دو هفته

دلار ۱۹ آذر مرز ۳۷ هزار تومان را برای بار نخست رد کرد، سپس ۲۱ آذر مرز ۳۸ هزار، ۲۶ آذر مرز ۳۹ هزار و اول دی مرز ۴۰ هزار تومان را پشت سر گذاشت. عبور دلار از ۴۱ هزار تومان پنجمین کانال‌شکنی متوالی آن در تنها دو هفته محسوب می‌شود.

البته روند صعودی دلار پیش از این و از اوایل شهریور (مصادف با سپتامبر) شروع شده بود؛ زمانی که ایران و آمریکا نتوانستند بر سر پیش‌نویس جدیدی که اتحادیه اروپا برای توافق برجام تهیه کرده بود توافق کنند. جالب آنکه رابرت مالی، نماینده ویژه بایدن در امور ایران هم پس از دیدار اخیر امیرعبداللهیان با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که اتفاقاتی که در حوزه برجام در سپتامبر رخ داد «آخرین مورد امید جمعی ما را برای بازگشت سریع و متقابل به اجرای کامل برجام از بین برد» و همین اظهارنظر او باعث شد تا قیمت دلار تمام هزار تومان افتی را که پس از دیدار بورل و امیرعبداللهیان تجربه کرده بود، پس بگیرد.

سپس اتفاقاتی که متعاقب اعتراضات داخل کشور رخ داد منجر به تضعیف بیشتر ریال شد. خروج احتمالی سرمایه از کشور یکی از عوامل اثرگذار ارزیابی می‌شود که از نشانه‌های این خروج سرمایه می‌توان به مسیر معکوس قیمت مسکن در منطقه لوکس‌نشین تهران اشاره کرد.

به این ترتیب، دلار اواسط آبان به سطح بی‌سابقه ۳۶۸۸۰ تومان رسید. پس از آن حدود دو هفته روند اصلاحی به خود گرفت. اما از ابتدای آذر دوباره به مدار صعودی برگشت. در نیمه آذر و همزمان با سفر رئیس‌جمهور چین به عربستان و بیانیه‌هایی که دو کشور با انتقاد به ایران منتشر کردند، نگرانی‌ها از اجماع بین‌المللی علیه کشور جدی‌تر شد و روند صعودی دلار شتاب گرفت. مسائلی همچون نگرانی از کاهش درآمدهای ارزی با قطع گاز پتروشیمی‌ها در زمستان و نیز کسری بودجه احتمالی دولت هم مسیر رشد شاخص ارزی کشور را هموارتر کرد و چنین شد که اکنون دلار برای پنجمین مرتبه طی دو هفته اخیر به کانال قیمتی جدیدی می‌رسد.

در همین رابطه بخوانید: چگونه با کارت ملی دلار سهمیه ای بخریم

فاصله دلار آزاد و توافقی در اوج

با وجود اوج‌گیری دلار آزاد تا سطح ۴۱ هزار تومان، قیمت دلار با کارت ملی همچنان در کانال ۳۶ هزار تومان است. اختلاف این دو نرخ امروز حدود ۴۳۰۰ تومان بود. با توجه به آنکه هر کارت ملی امکان خرید سالانه ۲۰۰۰ یورو (معادل ۲۱۴۰ دلار) را دارد، خرید این ارز و فروش آن در بازار آزاد برای برخی افراد سود بیش از ۹ میلیون تومانی به همراه داشته است.

سکه بورسی قفل شد

قیمت سکه امامی امروز با رشد ۵۵۰ هزار تومانی یا ۲.۸ درصدی به ۲۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید.

با وجود این، سکه یک روزه رفاه در بورس کالا به دلیل دامنه نوسان دستوری، در نرخ ۱۹ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان با صف خرید سنگین مواجه شد. حجم صف خرید سکه بورسی بیش از ۷۰۰ هزار واحد بود، به معنای آنکه متقاضیان حاضر به خرید بیش از ۷ هزار سکه در حداکثر قیمت مجاز بودند، اما عرضه متقابلی در این نرخ وجود نداشت تا معاملات انجام شود.

پنجمین رکورد دلار در دو هفته؛ سود ۹ میلیونی دلار با کارت ملی
صف خرید برای ۷ هزار سکه در بورس کالا حوالی ساعت ۱۴:۳۰ امروز

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار