۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۳
تولید برق صنایع چه پیشرفتی دارد؟

وزیر نیرو با اعلام جزییات احداث نیروگاه جدید در کشور، تولید برق از سوی صنایع بزرگ را سودآور ارزیابی کرد.

فردای اقتصاد: وزیر نیرو با اشاره به آخرین وضعیت حد نصاب مصرف برق در کشور گفت: طی امسال حد نصاب مصرف برق برای چندمین بار تغییر کرد و بیشترین میزان آن ۶۹هزار و ۲۷۸مگاوات بود، در حالی که این رقم سال گذشته ۶۷ هزار مگاوات را نشان می‌داد که بیانگر افزایش ۲۲۰۰ مگاواتی تقاضای انرژی است.

علی اکبر محرابیان در نشست خبری امروز با بیان اینکه در حال حاضر در پیک مصرف برق هستیم، اظهار کرد: در سال گذشته حدود ۱۵ هزار مگاوات ناترازی داشتیم که اگر اقدامی صورت نمی‌گرفت با رشد سالانه انرژی، این رقم ناترازی به ۲۰ هزار مگاوات می‌رسید.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بدون برق تصور زندگی سخت است، تابستان امسال را تابستانی گرم عنوان و اضافه کرد: متوسط دمای تابستان امسال ۳۸درجه سانتی‌گراد است که سال گذشته ۱.۱درجه کمتر از این مقدار بود. این در حالی است که به ازای هر درجه افزایش دما ۱۵۰۰مگاوات به مصرف برق کشور اضافه می‌شود.

وی افزایش ظرفیت تولید برق کشور، استفاده از ظرفیت‌های موجود در نیروگاه‌ها و مدیریت مصرف را از مهم‌ترین محورهای برنامه ۱۰۰ اقدامی وزارت نیرو دانست و افزود: متوسط عملکرد افزایش تولید برق در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۲۰۶۷ مگاوات بود، در حالی که در دولت سیزدهم ۶۰۰۰ مگاوات برای تابستان امسال وعده داده شده که از این مقدار ۴۲۰۰مگاوات آن وارد مدار شده و حدود ۱۸۰۰مگاوات نیز طی روزهای آینده و تا پایان مدت یک‌ساله به شبکه برق متصل خواهد شد.

محرابیان با بیان اینکه امسال در بخش خانگی هیچ محدودیتی اعمال نشد و خاموشی صفر بود، در مورد تامین برق صنایع نیز گفت: در کشور حدود ۶۳۰هزار واحد صنعتی داریم که برق ۵۸۰هزار واحد صنعتی در تابستان امسال تامین شد. حدود ۵۰ هزار واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی مختلف کشور تنها ۱۲ساعت در شبانه روز محدودیت داشتند که این برنامه محدودیت نیز با نظم و انضباط مناسبی همراه بود. به گفته وی، حدود ۴۰۰ واحد صنایع انرژی‌بر نیز طبق الگویی که خودشان تعیین کردند، تامین برق شدند.

وزیر نیرو در پاسخ به سوالی درباره سرمایه‌گذاری در صنعت برق، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ با ناترازی حداقل به میزان ۱۵هزار مگاوات روبه به رو بودیم که این ناترازی سال به سال رو به افزایش است، بر همین اساس نیز افزایش ظرفیت ۳۵ هزار مگاواتی نیروگاهی در دستور کار قرار گرفته که ۱۰ هزار مگاوات آن به احداث نیروگاه‌های اختصاصی صنایع، ۱۰هزار مگاوات توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر و ۱۰هزار مگاوات به افزایش ظرفیت نیروگاه‌های دولتی اختصاص دارد.

محرابیان با اشاره به این که این پروژه‌ها در مراحل اولیه پیشرفت خود قرار دارند، اظهار کرد: در بخش نیروگاه‌های دولتی تا کنون ۴۲۰۰مگاوات به بهره‌برداری رسیده است و امیدواریم تا پایان نیمه نخست سال ۱۲۰۰مگاوات دیگر هم به بهره‌برداری برسد. دراین رابطه زمان بهره‌برداری سایر طرح‌ها نیز مشخص است.

وی ادامه داد: احداث ۶۰۰۰مگاوات از نیروگاه‌های صنایع نیز شروع شده که در این رابطه نیروگاه سمنان هم‌اکنون با شبکه سنکرون شده و امیدواریم تا پایان سال دو نیروگاه کلاس F فولاد مبارکه نیز به بهره‌برداری برسد. وزیر نیرو احداث نیروگاه را برای صنایع سودآور عنوان کرد و افزود: تولید برق برای صنایع بزرگ می تواند حتی سودآورتر از تولید محصولات آنها باشد، ما تجربه موفق بورسی کردن صنعت سیمان را در صنعت برق اجرایی خواهیم کرد و با اطمینان می‌گویم سرمایه‌گذاری در صنعت برق پرسود خواهد بود.

وزیر نیرو در این رابطه تصریح کرد: صندوق توسعه ملی در این رابطه به وظایف خود عمل نکرده و به دلیل عملکرد یکی دو نیروگاه از وظایف خود در زمینه تأمین منابع برای سرمایه‌گذاری در صنعت برق سرباز می‌زند. وی با تأکید بر اینکه بدون ایجاد ظرفیت‌های جدید در صنعت برق نمی‌توان شاهد رشد دیگر صنایع بود، ادامه داد: با حمایت دولت، سرمایه‌گذاری از محل صندوق توسعه ملی باید ادامه یابد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار