۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۸
چالش‌های پرونده‌های حقوقی رمزارزها در ایران

ورشکستگی صرافی‌ها و شرکت‌ها و یا کلاه‌برداری‌های بیشمار، حجم این ضرر و زیان‌ها را دو چندان نموده است. چندی قبل صرافی FTX ورشکست شد، موضوع فوق این سوال را تداعی می‌کند که در صورت ورشکستگی یک صرافی رمزارز در ایران، سرمایه‌گذاران چگونه می‌توانند دارایی خود را مطالبه کنند؟

فردای اقتصاد - در یک سال گذشته بازار رمزارزها تماما در روند نزولی قرار داشته و باعث متضرر شدن تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران شده است. در کنار این افت قیمت‌ها، دیگر جریانات مانند ورشکستگی صرافی‌ها و شرکت‌ها و یا کلاه‌برداری‌های بیشمار، حجم این ضرر و زیان‌ها را دو چندان نموده است. چندی قبل صرافی FTX ورشکست شد، موضوع فوق این سوال را تداعی می‌کند که در صورت ورشکستگی یک صرافی رمزارز در ایران، سرمایه‌گذاران چگونه می‌توانند دارایی خود را مطالبه کنند؟

بعد از گذشت ۱.۵ سال از مسدود شدن دارایی افراد در صرافی کریپتولند و دستگیری سینا استوی، نه تنها دارایی درصد بالایی از کاربران پرداخت نشده، بلکه تنها اتفاق به وقوع پیوسته، آزادی این فرد است. این رویداد در حالی به وقوع پیوست که چندین اتهام در این پرونده وجود دارد. ضعف حقوقی در این زمینه به شکل پررنگی وجود دارد.

هرچند که سیستم قضایی خود را مکلف به رسیدگی به حوزه فوق کرده است اما نقص اطلاعات، نبود کارشناس مناسب و کمبود دانش، رسیدگی به این نوع جرایم را پیچیده، سخت و غیرکارا می‌کند. 
با توجه به اینکه در این حوزه اطلاعات اندکی وجود دارد، متاسفانه وکیل تجاری و حقوقی به تنهایی نمی‌توانند به نتیجه مطلوب دست یابند و بهتر است وکیل دانش کافی در زمینه رمزارزها داشته باشد.
به دلیل مشکل کمبود اطلاعات و دانش، در دادگاه‌ها و سیستم قضایی، ممکن است رای صادر شده کاملا عادلانه نباشد. در واقع دیدگاه مشخصی در این زمینه وجود ندارد، در این شرایط NGOها می‌توانند کمک شایانی کنند. می‌توان از NGOها به عنوان چشم و گوش استفاده کرد تا اطلاعات درست، مناسب و ارزشمندی را به سیستم قضایی ارایه دهند. 

در روند صعودی بازار، تعداد پرونده‌های مرتبط با پروژه‌های کلاه‌برداری کریپتویی روند صعودی دارد. نقش رسانه‌ها نیز در این حوزه بسیار پررنگ است. بعضا صدا و سیما نیز در تبلیغ برخی از این پروژه‌های کلاه‌برداری نقش داشته‌ است و برنامه‌هایی را برای معرفی آنها ساخته‌ است. به دلیل دانش کم در این زمینه بسیاری از افراد تحت تاثیر تبلیغات قرار خواهند گرفت.

به طور خلاصه می‌توان گفت که هرچند دادرسی به این نوع پرونده‌ها در حال انجام است و بسیاری از پرونده‌ها نیزموفق به دریافت دارایی خود شده‌اند، اما فرآیند آنها معمولا کند و زمانبر بوده و ممکن است به دلیل کمبود دانش شرایط سختی داشته باشند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار