راز موفقیت اسطوره فوتبال چه بود؟

میراث اسطوره فوتبال جهان برای کارآفرینان
۹ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۲
راز موفقیت اسطوره فوتبال چه بود؟

پله، اسطوره برزیلی فوتبال جهان پس از یک دوره مبارزه با بیماری سرطان در سن ۸۲ سالگی در گذشت. موفقیت او اما تنها به مهارتهایش در فوتبال مربوط نبود. اسطوره شدن پله ریشه در شخصیت او داشت.

فردای اقتصاد: همه مردم دنیا حتی آنان که فوتبال‌دوست نیستند هم پله را می‌شناسند. او در طول ۲۱ سال فعالیت حرفه‌ای خود موفق شد در هزار و ۳۶۳ بازی، هزار و ۲۸۱ گل بزند. او موفق شد در ۹۲ بازی ملی، ۷۷ بار دروازه حریف را باز کند. پله همچنین تنها بازیکن تاریخ فوتبال بود که موفق شد سه بار به عنوان قهرمان، جام جهانی فوتبال را بالا ببرد.او به عنوان «بازیکن قرن بیستم فیفا» نیز انتخاب شده بود.

محبوبیت این قهرمان جاویدنام فوتبال اما فقط منحصر به فوتبال نبود. همه از او به عنوان یک فرد محبوب یاد می‌کنند. از ویژگی‌های شخصیتی پله قدرت برقراری ارتباط موثر با افراد بود.

از وزارت ورزش تا کافه داری 

پله پس از آخرین بازی فوتبال خود در سال ۱۹۷۷ با حق امضای خود و شهرتی که از بازی‌اش در مستطیل سبز کسب کرده بود زندگی می‌کرد تا اینکه در سال ۱۹۹۴ به عنوان سفیر حسن نیت یونسکو منصوب شد و یکسال بعد توسط رئیس جمهوری برزیل ، به عنوان آخرین وزیر ورزش وارد کابینه دولت شد.  او در سه سال وزارت خود ، قانون کاهش فساد در فوتبال برزیل را اجرایی کرد که به «قانون پله» معروف شد و در نهایت با حذف پست وزیر ورزش از فعالیت دولتی کنار رفت.

در سال ۲۰۰۸ آی‌ام‌جی لایسنسینگ، یک بخش از شرکت ورزش و سرگرمی آی‌ام‌جی، و شرکت برزیلی پرایم لایسنسینگ توافق کردند که با یکدیگر همکاری کنند تا مجوز محصول، برندسازی مشترک و فرصت‌های تایید تبلیغات را برای این اسطوره فوتبال پله دنبال کنند. پیش‌تر شرکت پرایم لایسنسینگ حقوق انحصاری مجوز جهانی را برای پله به دست آورده بود. در آن زمان برونو ماگلیونه، معاون اجرایی آی‌ام‌جی در بیانیه‌ای گفته بود: « جام کنفدراسیون‌ها در سال آینده و جام جهانی بعدی در آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۰ ... زمان خوبی است تا مخاطبان در سراسر جهان را دوباره با ویژگی‌های جاویدان پله، فوتبالیست، ورزشکار و سفیر حسن نیت جهان آشنا کنیم.»

 در سال ۲۰۱۵ – یک سال پس از میزبانی برزیل از جام جهانی و یک سال قبل از برگزاری بازی‌های المپیک تابستانی در ریودوژانیرو – نشریه فوربس پله را به عنوان دهمین ورزشکار بازنشسته پردرآمد جهان معرفی کرد. بسیاری از شرکت‌ها این اسطوره فوتبال بازنشسته را به عنوان چهره کمپین‌های خود در جریان رویدادهای ورزشی بزرگ در برزیل استخدام کردند.

طبق اعلام فوربس، پله تنها در آن سال حدود ۱۵ میلیون دلار از شرکت‌هایی مانند پروکتر اند گمبل، فولکس واگن و خطوط هوایی امارات به دست آورد. به گزارش لس آنجلس تایمز، او همچنین رابطه دیرینه‌ای با شرکت تولید کفش‌ پوما داشت که از دهه ۱۹۷۰ شروع شد، زمانی که به او پول دادند تا فقط در فینال جام جهانی بند کفش‌های پومای خود را ببندد. پله همچنین کافه‌های زنجیره‌ای هم داشت که مورد استقبال طرفداران و عموم مردم قرار گرفته بود. او در هنگام مرگ بالغ بر  ۱۲۰ میلیون دلار ثروت داشت.

از پله نقل قول‌هایی به یادگار مانده است که یاد می دهد چگونه مانند یک برنده زندگی کنیم:

  • "همه چیز تمرین است."
  • «فکر نمی‌کنم تاجر خیلی خوبی باشم چون من بیش از حد با قلبم عمل می‌کنم.»
  • «پله نمی‌میرد. پله هرگز نخواهد مرد. پله برای همیشه ادامه خواهد داد.»
  • «اگر آموزش را در اختیار مردم قرار ندهید، سوء استفاده از آنها آسان است.»
  • «همه چیز روی کره زمین یک بازی است. یک چیز گذراست. همه ما در نهایت می‌میریم پایان همه ما یکی است، اینطور نیست؟»
  • «شوق در زندگی، همه چیز است. باید مانند سیم گیتار کشیده و لرزان باشد.»
  • «من همیشه یک فلسفه داشتم که از پدرم یاد گرفتم. او می‌گفت: گوش کن. خدا به تو هدیه داد تا فوتبال بازی کنی. این هدیه شما از طرف خداوند است. اگر مراقب سلامتی خود باشید، اگر همیشه در وضعیت خوبی باشید، با هدیه خداوند هیچکس مانع شما نخواهد شد، اما باید آماده باشید.»
  • «شما باید به مردم احترام بگذارید و سخت تلاش کنید تا در سلامت باشید. و من خیلی سخت تمرین می‌کردم. وقتی بقیه بازیکنان بعد از تمرین به ساحل رفتند، من آنجا بودم و توپ می‌زدم.»
  • «جام جهانی تورنمنت بسیار پیچیده‌ای است - شش بازی، هفت بازی اگر به فینال راه پیدا کنید - و شاید اگر یک بازی را ببازید از آن بیرون می‌روید، حتی اگر بهترین باشید.»
  • «وقتی مقابل بازیکنانی قرار می‌گیرید که کثیف بازی می‌کنند یا بازیکنان بسیار سرسختی هستند، فرار کردن آسان است، زیرا می‌دانید که آنها چه خواهند کرد. اما وقتی بازیکنی سخت اما باهوش باشد، کار شما خیلی سخت‌تر است.»
  • "مداوم از من در مورد افراد سوال می‌شود. تنها راه پیروزی تیمی است. فوتبال مربوط به یک یا دو یا سه بازیکن نیست.»
  • «من نماینده برزیل در سراسر جهان هستم. هر جا بروم باید تمام تلاشم را بکنم تا مردم برزیل را ناامید نکنم. و این کار را انجام دادم.»
  • «بسیاری از مردم، وقتی یک نفر گل‌های زیادی به ثمر می‌رساند، فکر می‌کنند که او بازیکن بزرگی است، زیرا گل بسیار مهم است، اما بازیکن بزرگ بازیکنی است که می‌تواند کل کارها را در زمین انجام دهد. او  باید بتواند کمک کند، همکارانش را تشویق کند، به آنها اعتماد به نفس بدهد تا به جلو بروند. این کسی است که وقتی یک تیم خوب کار نمی‌کند، به یکی از رهبران تبدیل می‌شود.»

گردآوری و ترجمه: شادی آذری حمیدیان

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار