۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۲
ردپای خزان در صادرات

نگاهی به روند ماه به ماه صادرات و واردات کشور از ابتدای سال تا پایان آذرماه نشان می‌دهد که تنها در فروردین و خرداد ماه امسال، صادرات از واردات سبقت گرفته است.

فردای اقتصاد: کارنامه سه فصل تجارت خارجی ایران منتشر شد. داده‌های گمرک ایران نشان می‌دهد که در ۹ماه منتهی به آذر امسال میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید، همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی)، بالغ بر ۷۹میلیون و ۹۴۱هزار تن به ارزش ۳۶میلیارد و ۲۴۰میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰، کاهشی معادل ۱۳.۲۱درصدی در وزن و افزایشی ۳.۸۳درصدی در ارزش دلاری داشته است.

متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی در ۹ماهه سال جاری، ۴۵۳دلار بوده که نسبت به ۳۷۹دلار به ازای هر تن طی ۹ماه منتهی به آذر سال گذشته، ۱۹.۵۲درصد رشد داشته است.

همچنین میزان واردات کشور در این مدت با کاهشی ۱۱.۳۹درصدی در وزن و افزایشی ۱۴.۹۱درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰، به ارقام ۲۶میلیون و ۸۴۹هزار تن به ارزش ۴۲میلیارد و ۶۰۹میلیون دلار رسیده است.

در این مدت، متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی ۱۵۸۷دلار بوده که نسبت به ۱۲۲۴دلار در هر تن طی ۹ماهه سال گذشته، رشدی ۲۹.۶۶درصدی را نشان می‌دهد.

در مجموع حجم کل تجارت خارجی ایران در سه فصل ۱۴۰۱ به ۷۸میلیارد و ۸۴۹میلیون دلار رسیده و تراز تجاری نیز منفی ۶میلیارد و ۳۶۹میلیون دلار ثبت شده است. این آمار در حالی است که متولیان تجاری کشور طی ماه‌های گذشته بارها وعده داده‌اند که اختلاف بین صادرات و واردات کمتر می‌شود و امیدوارند تراز تجاری ۱۴۰۲ مثبت شود.

مهمترین مقاصد صادراتی ایران

طی ۹ماه منتهی به سال ۱۴۰۱، بیشترین میزان صادرات کشور به مقصد کشورهای چین با رقمی بالغ بر ۱۱میلیارد و ۵۰۹میلیون دلار و سهم ۳۱.۷۶درصد از کل ارزش صادرات، عراق با ۵میلیارد و ۲۴۲میلیون دلار و سهم ۱۴.۴۶درصد، امارات متحده عربی با ۴میلیارد و ۴۸۱میلیون دلار و سهم ۱۲.۳۶درصد، ترکیه با ۳میلیارد و ۸۲۱میلیون دلار و سهم ۱۰.۵۴درصد و کشور هند با یک میلیارد و ۴۱۱میلیون دلار و سهم ۳.۸۹درصد از کل ارزش، صورت گرفته است.

کشورهای طرف معامله واردات

طی ۹ماه منتهی به آذر امسال، کشور امارات متحده عربی با رقمی بالغ بر ۱۲میلیارد و ۹۴۵میلیون دلار و سهمی در حدود ۳۰.۳۸درصد از کل ارزش واردات، در جایگاه نخست کشورهای طرف معامله با ایران قرار گرفته است. همچنین کشورهای چین با ۱۱میلیارد و ۲۱۹میلیون دلار و سهم ۲۶.۳۳درصد، ترکیه با ۴میلیارد و ۴۶۰میلیون دلار و سهم ۱۰.۴۷درصد، هند با ۲میلیارد و ۱۵۳میلیون دلار و سهم ۵.۰۵درصد و آلمان با یک میلیارد و ۳۱۲میلیون دلار و سهم ۳.۰۸درصد از کل ارزش واردات، جزو کشورهای عمده طرف معامله واردات بوده‌اند.

وضعیت تجارت در آذر ماه

داده‌های گمرک نشان می‌دهد که در آذر ماه امسال، ۳میلیارد و ۸۷۲میلیون دلار کالا از ایران صادر شده که نسبت به ماه گذشته آن به لحاظ ارزشی۲.۲۷درصد کاهش را نشان می‌دهد. صادرات بعد از سقوط‌های پی در پی در فاصله اردیبهشت تا شهریورماه، در مهرماه جهشی را تجربه کرد، اما مجدد سیر نزولی‌اش شروع شد. در حوزه واردات کالا نیز در آذر ماه ۵میلیارد و ۴۹۳میلیون دلار کالا وارد کشور شده که نسبت به ماه گذشته آن به لحاظ ارزشی۱.۹۲درصد افزایش داشته است.

در مجموع روند تجارت در آذر ماه نشان می‌دهد که حجم کل تجارت به ۹میلیارد و ۳۶۵میلیون دلار رسیده و تراز تجاری آذر ماه منفی یک میلیارد و ۶۲۱میلیون دلار ثبت شده است.

نگاهی به روند ماه به ماه صادرات و واردات کشور از ابتدای سال تا پایان آذرماه نشان می‌دهد که تنها در فروردین و خرداد ماه امسال، صادرات از واردات سبقت گرفته و در مابقی ماه‌ها تراز تجاری منفی ثبت شده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار