۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۴
سال تلخ کریپتو چگونه رقم خورد؟

بیت کوین در سال ۲۰۲۲ در حدود ۶۵ درصد ارزش خود را از دست داد.گرچه این بزرگترین ریزش رمزارزها نیست اما شاید بتوان آن را پر ضررترین سال کریپتوکارنسی نام‌گذاری کرد.

فردای اقتصاد: بیت کوین در سال ۲۰۲۲ در حدود ۶۵ درصد ارزش خود را از دست داد.گرچه این بزرگترین ریزش رمزارزها در یک سال نبود اما  شاید بتوان آن را پر ضررترین سال کریپتوکارنسی نام‌گذاری کرد. چرا که سالی که گذشت شامل رکوردهایی در زمینه هک و از دست رفتن دارایی مردم در شرکت‌ها، موسسات و همچنین توکن‌های رمزارزی بود.

افزایش نرخ بهره

بزرگترین ضربه را به بازارها تورم و به دنبال آن فدرال رزرو وارد کرد. تورم آمریکا به طور بی‌سابقه‌ای در طی ۴۰ سال گذشته به ۹ درصد رسید، مسیر صعودی این فاکتور اقتصادی فدرال رزرو را در تعقیب سیاست‌های انقباضی سخت‌گیرانه و افزایش نرخ بهره مصمم کرد. هرچند که تورم در پایان سال به ۷ درصد نزدیک شد، اما در نتیجه چنین اقدامی اغلب بازارها به خصوص بازارهای پرریسک مانند سهام و کریپتوکارنسی دچار نوسان و تلاطم شدند و درصد زیادی از ارزش خود را از دست دادند.

همبستگی زیاد بیت کوین به شاخص‌های سهام S&P500 و نزدک، باعث ریزش دوچندان کریپتوکارنسی شد. از طرف دیگر به دلیل افزایش نرخ بهره شاخص دلار در مسیر قدرت گرفتن حرکت کرد و موفق شد رکورد ۲۰ ساله خود را مجددا فتح کند. صعود قدرت دلار به تضعیف بازارهای نام‌ برده انجامید.

جنگ روسیه و اوکراین

به طور کلی چشم‌انداز اقتصاد کلان در دنیا طنین انداز ریسک و رکود در آینده بود. در این بین جنگ روسیه و اوکراین باعث افزایش مشکلات زنجیره تامین و ایجاد بحران انرژی در دنیا گشت. این دو موضوع کنترل تورم را در اغلب کشورها چالش‌برانگیزتر کرد.

جنگ این دو کشور در ابتدا باعث ریزش رمزارزها شد، اما در ادامه به دلیل اینکه اغلب شهروندان این دو کشور به تبدیل پول فیات به استیبل کوین‌ها و ارزهای دیجیتال روی آوردند، جایگاه کریپتوکارنسی بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفت و باعث شد این بازار در مدت زمان کوتاهی بتواند دوباره بهبود یافته و به سطوح قبلی بازگردد.

اما مهمترین اتفاق در فاجعه جنگ، مربوط به جمع‌آوری حدودا ۵۰۰ میلیون دلار بیت کوین از سراسر دنیا برای کمک به اوکراین می‌شود. این فعالیت خیرانه به وسیله رمزارزها، از جهت حجم و فراگیری آن در دنیا، برای اولین بار بود که رخ داد.

فورپاشی لونا، FTX و پیامدهای آن

در کنار تمام این مسایل سقوط رمزارز لونا و صرافی FTX صدمه بزرگی را بر پیکر ارزهای دیجیتال وارد کرد به طوری که در نهایت شاهد بیت کوین ۱۵۸۰۰ دلاری بودیم.

این دو حادثه نه تنها باعث از بین رفتن میلیاردها دلار دارایی مردم و سرمایه‌گذاران شد بلکه ورشکستگی دومینو وار دیگر پلتفرم‌ها را نیز در پی داشت.

بعد از فروپاشی لونا و استیبل کوین مربوط به این شبکه، شرکت‌هایی که سرمایه زیادی را به خرید این رمزارزها اختصاص داده بودند، به ورطه سقوط کشانده شدند. یکی از این شرکت‌ها پلتفرم وام‌دهی سلسیوس بود. تری اروز کپیتال از دیگر پلتفرم‌هایی بود که تحت تاثیر این اتفاقات مجبور به اعلام ورشکستگی شد.

اما هنوز بازار نتوانسته بود از زیر این اتفاق کمر راست کند، که دومین صرافی بزرگ دنیا، FTX، ورشکست شد. بعد از این که این صرافی داده‌های مالی خود را منتشر کرد، ترس در بین کاربران افزایش یافت اما ضربه نهایی به این صرافی زمانی وارد شد که صرافی بایننس اعلام کرد که قصد دارد ۵۰۰ میلیون دلار توکن بومی آن را به نامم FTT به فروش رساند. این خبر سبب تشدید ترس در بین کاربران شد و سرانجام منجر به خروج دارایی‌های آنها از این صرافی گشت. همچنین در پی این اتفاق قیمت توکن اشاره شده به شدت افت کرد. مجموع خروج سرمایه از این صرافی ۳ میلیارد دلار بود که به دلیل عدم توانایی تامین آن توسط صرافی فوق، ابتدا برداشت‌ها متوقف و سپس اعلام ورشکستگی صورت گرفت.

این ورشکستگی ریزش دیگری را در بازار رمزارزها را سبب شد.

شرایط بحرانی مزارع استخراج رمزارز

افت قیمت بیت کوین به ۱۶ هزار دلار بسیاری از شرکت‌ها را در شرایط حساسی قرار داد. این قیمت، کمتر از هزینه متوسط استخراج بیت کوین در دنیا است. به تازگی بزرگترین شرکت استخراج بیت کوین به نام core scientific بعد از مدت‌ها تلاش برای از عبور از بحرانی که در آن قرار داشت، اعلام ورشکستگی کرد. عمده علت ورشکستگی این شرکت به دلیل کاهش قیمت بیت کوین، افزایش قیمت انرژی، افزایش سختی استخراج بیت کوین و نبود خریدار دستگاه‌های ماینینگ بوده است. بسیاری از مزرعه‌های استخراج رمزارزها در شرایط بحرانی قرار دارند.

بزگترین هک تاریخ کریپتوکارنسی

اما سلسله ضرر و زیان‌ها به همین‌جا ختم نمی‌شود. بزگترین هک تاریخ کریپتوکارنسی در ۲۲ مارس ۲۰۲۲ رخ داد، که شامل هک شبکه رونین و سرقت ۶۲۰ میلیون دلار می‌شود. وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا هک شبکه رونین را به گروه هکری لازاروس (Lazarus) در کره شمالی نسبت داد. طبق گزارش‌ها، گروه لازاروس با ‌نام یک شرکت جعلی در لینکدین با توسعه‌دهندگان اکسی اینفینیتی ارتباط برقرار کرده و به آن‌ها یک پاداش سخاوتمندانه پیشنهاد کرده است. یکی از مهندسین ارشد روی فایل PDF که حاوی پیشنهاد گروه بوده، کلیک کرده است. در نتیجه، کامپیوتر آن مهندس و نودهای (گره) اعتبارسنجی شبکه رونین هک شده است. میزان هک‌ها در این سال از ۳ میلیارد دلار فراتر رفت.

گفته می‌شود کره شمالی برای تامین مالی پروژه‌های تسلیحاتی خود به چنین حملات هکری روی آورده است.

بازدهی ده رمزارز برتر در سال ۲۰۲۲

گرچه بیت کوین در طی یک سال گذشته در حدود ۶۵ درصد ارزش خود را از دست داده است اما شرایط برای سایر رمزارزها به مراتب بدتر بوده است و برخی از آنها ریزش بیش از ۸۰ درصد نیز در تاریخ ذکر شده، تجربه کرده‌اند.

پر ضررترین سال بازار رمزارزها به پایان رسید

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار