۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵
چشم‌انداز صادراتی فلز سرخ تا ۱۴۰۶

وزیر صمت از برنامه وزارتخانه برای جبران عقب‌ماندگی در صنعت مس خبر داد و هدف‌گذاری جدید برای صادرات مس تا پنج سال آینده را اعلام کرد.

فردای اقتصاد: وزیر صنعت معدن و تجارت اعلام کرد برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در حوزه مس، ۱۵میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام و موجب می‌شود که صادرات در این حوزه از حدود ۱.۷میلیارد کنونی به بیش از ۱۰میلیارد دلار درپنج سال آینده افزایش یابد.

بر اساس گزارش وزارت صمت، سیدرضا فاطمی‌امین افزود: هم‌اکنون حدود ۲۸۰هزار تن تولید کاتد مس داریم که بنا داریم این میزان را به بالای یک میلیون تن برسانیم؛ برای رسیدن به این هدف هم برنامه افزایش ۷۵۰هزار تنی تولید را از تابستان امسال آغاز کردیم که ۱۵میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و تا سال ۱۴۰۶ به‌تدریج به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اضافه کرد: یکی از عوامل عقب‌ماندگی حوزه معدن، بحث اکتشاف است که با وجود ذخایر بسیار زیاد در کشور، اما اکتشاف به اندازه کافی انجام نشده است که در این باره از مهر ۱۴۰۰ اکتشافات جدید از استان خراسان جنوبی آغاز شد و در بقیه استان‌ها نیز در حال انجام است. وزیر صمت گفت: عقب‌افتادگی دیگر در این حوزه درباره ماشین‌آلات است که با رشد تولید داخل و تجهیز معادن در حال جبران آن هستیم. وی ادامه داد: یکی دیگر از عقب‌افتادگی‌ها در حوزه معدن این است که به اولویت‌های معدنی توجه کمتری شده است که یکی از این اولویت‌ها موضوع مس، معادن و ذخایر آن است.

فاطمی‌امین افزود: ایران با دارا بودن یک درصد از جمعیت دنیا بیش از ۶درصد ذخایر مس دنیا را داراست، یعنی ۶برابر جمعیت خودمان مس داریم و با اکتشافاتی که تا حالا انجام شده رتبه پنجم در دنیا را کسب کرده‌ایم که با تداوم کار اکتشاف، این رتبه نیز بهبود خواهد یافت.

وی با بیان اینکه مس از جمله مواد معدنی است که در سال‌های آینده تقاضای آن بیشتر می‌شود، افزود: برای تولید هر تن محصول در صنعت مس، حدود ۳هزار دلار هزینه می‌شود در حالیکه ارزش آن در بازار بیش از ۸هزار دلار است و این قیمت هم به دلیل افزایش تقاضا می‌تواند به بیش از ۱۰هزار دلار افزایش یابد. وزیر صمت ادامه داد: در این حوزه هم‌اکنون حدود ۲۸هزار نفر اشتغال دارند که با برنامه توسعه آن به بیش از ۸۰هزار نفر افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به طرح توسعه صنایع مس در کشور افزود: معاون اول رئیس‌جمهور نیز پیشنهاد داد که این طرح با قوت ادامه پیدا کند و یکی از تاکیدات هم این بود که مردم را در اجرا و سرمایه‌گذاری آن سهیم کنیم که این سیاست بسیار درست و اقدام موثری به لحاظ توزیع درآمد و توزیع ثروت در بین مردم است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار