۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۸
ریزش سرمایه‌گذاری استارتاپی در ۲۰۲۲

استارتاپ‌ها در سال ۲۰۲۲، تقریبا از منظر تمامی معیارها سال خوبی را سپری نکردند. از نظر سرمایه‌گذاری گرفته تا سایر داده‌های مربوط به این بحث شاهد کاهش‌های جدی در ۲۰۲۲ بودیم و به نظر می‌رسد فشارها در سال ۲۰۲۳ هم ادامه‌دار باشد و چه بسا که بیشتر و شدیدتر هم شود.

فردای اقتصاد - استارتاپ‌ها در سال ۲۰۲۲، تقریبا از منظر تمامی معیارها سال خوبی را سپری نکردند. از نظر سرمایه‌گذاری گرفته تا سایر داده‌های مربوط به این بحث شاهد کاهش‌های جدی در ۲۰۲۲ بودیم و به نظر می‌رسد فشارها در سال ۲۰۲۳ هم ادامه‌دار باشد و چه بسا که بیشتر و شدیدتر هم شود.

از آنجایی که بازارها در اوایل سال ۲۰۲۲ دچار رکود شدند، بسیاری از مدیران و سرمایه گذاران استارت‌آپی مطمئن بودند که مقدار بی‌سابقه‌ای از سرمایه خطرپذیر در انتظار خرج کردن بمانند و روند ورود سرمایه به شرکت‌های استارتاپی دچار اخلال شود.

با بسته شدن سال ۲۰۲۲، بنیان‌گذاران و سرمایه‌گذاران استارت‌آپی زخم‌های ناشی از کاهش سرمایه‌گذاری، فرصت‌های کم برای تبدیل سهام به پول نقد و موج اخراج‌ها اندک‌ فرصت‌های پیش آمده را می‌بایست مقتنم برشمارند. سرمایه‌گذاران خطرپذیر، بانکداران و مدیران صندوق‌ها می‌گویند که صنعت استارتاپ اکنون به شروع تیره و تاری برای سال جدید میلادی خیره شده است؛ از جمله نشانه‌هایی که حاکی از افت بیشتر ارزشگذاری‌ها در بازار سهام است.

جسی هرلی، رئیس بانکداری جهانی در بانک سیلیکون‌ولی که به استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر خدمات می‌دهد در این رابطه می‌گوید: "همه می‌خواهند مطمئن شوند که بازار قبل از سرمایه‌گذاری آنها به پایین‌ترین سطح خود رسیده است و هنوز مردم فکر نمی‌کنند که بازار به این نقطه رسیده باشد. "

بر اساس تحقیقات PitchBook Data Inc. که بر اساس داده‌های منتهی به ۱۲ دسامبر ارائه شده، سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ به میزان یک سوم کاهش یافته و بودجه استارت‌آپ‌ها به صورت متوالی در طول امسال هر سه‌ماهه کاهش یافته است.

افول سرمایه‌گذاری استارتاپی در ۲۰۲۲

بخش‌های مختلف فناوری که زمانی داغ بودند، در حال حاضر از رونق افتاده‌اند. در این باره می‌توان مثال‌های متعددی همچون شرکت‌های Bird Global، FTX، فورد موتورز و Electric Last Mile Solutions را به کار برد. ریزش بازار سهام، افزایش نرخ بهره و عدم اطمینان نسبت به چشم‌انداز اقتصاد کلان به سرعت شور و هیجان سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ را کاهش داد.

به گفته جی ریتر، استاد مالی دانشگاه فلوریدا، بازار عرضه‌های اولیه عمومی ایالات متحده که راهی برای استارت‌آپ‌ها جهت جمع‌آوری پول و امکان تزریق نقدینگی سرمایه‌گذارانشان محسوب می‌شود، بدترین سال خود را از سال ۱۹۹۰ را پشت سر گذاشت. طبق تحقیقات حدود ۱۳۹ شرکت در سال ۲۰۲۲ منحل شدند و این موضوع ابزار دیگری را که توسط استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاران برای تزریق پول نقد استفاده شد، تضعیف کرد.

به گفته  Layoffs.fyi، وب‌سایتی که کاهش مشاغل در صنعت فناوری را دنبال می‌کند، در سال گذشته استارت‌آپ‌های مستقر در ایالات متحده بیش از ۳۵ هزار کارگر را اخراج کردند. برخی از آنها طرح‌های تجاری را کنار گذاشته‌اند یا تولید محصولات جدید را کنار گذاشته‌اند.

ایوان والدن، مدیر اجرایی شرکت گترو، که نرم‌افزاری را برای کمک به استارت‌آپ‌ها در استخدام می‌فروشد، در سال ۲۰۲۲ دوبار تغییر استراتژی را در دستور کار خود قرار داده است. آنها به این امید که از رونق فناوری به اصطلاح Web۳ استفاده کنند، ابتدا محصول خود را برای خدمات شرکت‌های مبتنی بر رمزنگاری طراحی کردند. اما پس از بحرانی که صنعت کرپیتو به خود دید، در ماه جولای، این شرکت به طرح تجاری اصلی خود بازگشت.

پس از اینکه آقای والدن موفق نشد سرمایه ۱۰ میلیون دلاری مورد نیازش را جمع‌آوری کند، گفت که تصمیم گرفته تا بر کاهش هزینه‌ها، افزایش درآمد و مثبت کردن جریان نقدی شرکت خود بدون تکیه بر سرمایه‌گذارانش تمرکز کند. او کار را به پیمانکاران و ابزارهای اتوماسیون برون سپاری کرد و هزینه های سفر و املاک را برای تیم ۲۱ نفره خود به حداقل رساند.

وی با بیان اینکه این تمرکز به ثمر نشسته است، گفت: شرکت در آذرماه گردش نقدینگی مثبتی داشت و به اندازه کافی پول در بانک دارد که بتواند سه سال پیش رو را طی کند. آقای والدن می‌گوید: «به‌نظر می‌رسد که بودن در مکانی که نیاز به جمع‌آوری سرمایه داشته باشیم، بهترین مکان برای بودن نیست و به نظر می‌رسد ابهام و ترس و تردید بسیاری در بازار وجود دارد.

ریسک دیگر برای استارت‌آپ‌ها این است که شرکای بلندمدت که بودجه شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر را تأمین می‌کنند، نسبت به تمامی سال‌های اخیر پس از ۲۰۰۶ وضعیت بدتری داشته‌اند و سرمایه‌ کمتری را در این مسیر هزینه کرده‌اند. همیلتون لین میگل لوئینا، مدیر عامل سرمایه‌گذاری صندوق هامیلتون لین گفت: این کمبود، همراه با زیان سرمایه‌گذاری‌شان در سهام و سایر دارایی‌ها، آنها را از نقدینگی برای ورود به تلاش‌های جدید سرمایه‌گذاری خطرپذیر محروم می‌کند

به گفته سرمایه‌گذاران، ارزش شرکت‌های نوپا، در حالی که به طور متوسط در سه ماهه چهارم سال گذشته ۴۳ درصد کاهش یافته است، معمولاً بالاتر از همتایان خود در سهام فناوری عمومی قرار می‌گیرند. برخی استارت‌آپ‌ها در طول همه‌گیری آنقدر پول جمع‌آوری کردند که توانستند از جمع‌آوری کمک‌های مالی اجتناب کنند و به ارزش‌گذاری‌های قوی باقی مانده از بازار داغ چسبیده‌اند. برخی دیگر از مکانیسم‌های تامین مالی جایگزین استفاده کرده‌اند که به آنها اجازه می‌دهد از "دور نزولی" وحشتناک فعلی اجتناب کنند که به معنای پذیرش بودجه جدید با ارزش کمتر است و به عقیده سرمایه گذاران این دوام نخواهد داشت.

مایک ولپی، سرمایه گذار خطرپذیر از Index Ventures گفت: «تاکنون تعدیل بسیار کمی در قیمت‌ها صورت گرفته است و گفت زمانی که استارت‌آپ‌ها پولشان تمام خواهد شد و در آن زمان است که ارزش گذاری ها اصلاح شوند و به نقطه صحیح خود برسند.»

معاملات بدهی همچنین می‌تواند به استارت‌آپ‌ها کمک کند تا از یک دور نزولی اجتناب کنند، اگرچه هزینه‌ها را افزایش می‌دهند. طبق گفته PitchBook، تا ۱۲ دسامبر، استارت‌آپ‌ها بیش از ۳۱ میلیارد دلار بدهی ریسک‌پذیر در سال ۲۰۲۲ جمع‌آوری کردند.

بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های PitchBook، تقریباً ۲۷۵۰ استارت‌آپ در سال ۲۰۲۱ یک دور اولیه (اولین دور تأمین مالی سازمانی برای یک استارت‌آپ) را جمع‌آوری کردند و از آن زمان تاکنون هیچ سرمایه خطرپذیری جذب نکرده‌اند. بسیاری از این استارت‌آپ‌ها، عمدتاً جوان و بی‌سود هستند و در سال آینده با خطر تمام شدن پول مواجه می‌شوند. دوره‌های سرمایه‌گذاری اولیه معمولاً به طور متوسط ۱۸ ماه تا دو سال پول ارائه می‌کنند.

مارک پیتر دیویس، شریک مدیریت در Interplay، یک شرکت مخاطره‌آمیز، دفتر خانواده و انکوباتور استارت‌آپ می‌گوید: «این یک فشار برای به دست آوردن پول به هر قیمتی خواهد بود».

برخی از شرکت‌ها قبلاً تسلیم کاهش ارزش‌گذاری شده‌اند. شرکت امنیت سایبری Snyk Ltd. در ماه دسامبر اعلام کرد که ۷.۴ میلیارد دلار پول جمع آوری کرده است که کاهش ۱۴ درصدی نسبت به ژانویه قبل داشته است. پلتفرم هوش مصنوعی Dataiku Inc هم در ماه دسامبر اعلام کرد که قراردادی به ارزش ۳.۷ میلیارد دلار بسته که حدود ۲۱ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است. البته شرکت‌ها به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

در پایان دیویس گفت: "من فکر می‌کنم دردهای بیشتری در پیش داریم. "

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار