راز یک استراتژی مخفی برای مدیریت ریسک

ارتباط هوش مصنوعی با مدیریت ریسک در چیست؟
۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۲
راز یک استراتژی مخفی برای مدیریت ریسک

بر کسی پوشیده نیست که هوش مصنوعی می‌تواند به سازمان‌ها مزیت رقابتی بزرگی بدهد، چه در پیش‌بینی افزایش عرضه و تقاضا چه در ارائه توصیه‌های شخصی. یکی از دلایلی که ما شاهد افزایش استفاده از هوش مصنوعی هستیم، توانایی آن در پیش‌بینی و کاهش خطرات در سراسر سازمان‌ها است.

فردای اقتصاد: شرکت‌ها در سراسر جهان از هوش مصنوعی برای اطمینان از انطباق قانونی و کاهش ریسک استفاده می‌کنند. در واقع، گارتنر پیش‌بینی کرد که هزینه‌های مبتنی بر حفظ حریم خصوصی برای ابزارهای انطباق به ۸ میلیارد دلار در سراسر جهان در سال ۲۰۲۲ افزایش می‌یابد. علاقه به اتخاذ هوش مصنوعی برای تلاش‌های مدیریت ریسک با افزایش مقررات داده‌ها و غیرقابل‌اعتماد شدن روش‌های سنتی نظارت بر داده‌ها، با توجه به حجم زیاد افزایش می‌یابد. داده‌هایی که سازمان‌ها در حال رسیدگی هستند. در میان این مقررات و حجم زیادی از داده‌ها، سازمان‌ها به دنبال منابعی برای تجزیه و تحلیل، ارزیابی و نظارت بر ریسک هستند و در عین حال در زمینه فشارهای انطباق به روز می‌مانند.

هوش مصنوعی چیست؟

قبل از درک اینکه چگونه می‌توان از هوش مصنوعی برای کاهش ریسک در یک سازمان استفاده کرد، ابتدا مهم است که بدانیم هوش مصنوعی به عنوان یک عملکرد اساسی چیست. گارتنر هوش مصنوعی را به‌عنوان استفاده از تحلیل‌های پیشرفته و تکنیک‌های مبتنی بر منطق، از جمله یادگیری ماشین (ML)، برای تفسیر رویدادها، پشتیبانی و خودکارسازی تصمیم‌ها و انجام اقدامات توصیف می‌کند. به زبان ساده، هوش مصنوعی علوم کامپیوتر و مجموعه داده‌ها را برای ارائه توصیه‌های حل مسئله و انجام وظایفی که در غیر این صورت به هوش انسانی نیاز دارند، ترکیب می‌کند. انسان نباید از هوش مصنوعی هراس داشته باشد - ترسناک نیست و مطمئناً مشاغل ما را نخواهد دزدید. بلکه هوش مصنوعی کاملا برعکس عمل می‌کند. این فرصت را برای یافتن مزیت‌های رقابتی برای کسب و کار خود از طریق تصمیم‌گیری بهبودیافته که توسط داده‌های واقعی پشتیبانی می‌شود، ارائه می‌کند. هوش مصنوعی در واقع "دستیاری" عالی است زیرا کارهایی را انجام می‌دهد که بسیار طولانی هستند. برای متخصصان امنیتی، به آنها کمک می‌کند کارهای خود را بهتر، سریعتر و با دقت بیشتر انجام دهند.

چگونه از هوش مصنوعی برای کاهش خطر استفاده می‌شود؟

ارزش هوش مصنوعی در حصول اطمینان از مدیریت ریسک در سازمان‌ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، زیرا گارتنر ادعا می‌کند که بیش از ۴۰ درصد از فناوری رعایت حریم خصوصی تا سال ۲۰۲۳ به هوش مصنوعی متکی خواهد بود. باید گفت هوش مصنوعی دیگر فقط سوژه فیلم‌های علمی یا ربات‌های سخنگو نیست. بلکه یک فناوری ثابت شده است که در صنایع مختلف در سراسر جهان برای اطمینان از کاهش خطر مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمینه‌هایی که هوش مصنوعی در آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند به این شرح‌اند:

۱. مدیریت قرارداد

قراردادها رگ حیات یک سازمان هستند زیرا اساساً هم روابط داخلی (قراردادهای کارکنان) و هم روابط خارجی (مستغلات، آی‌تی، یا قراردادهای شخص ثالث) را مدیریت می‌کنند و نحوه انجام تجارت را تعریف می‌کنند. آنها حتی روابط شما را با مشتریان هدایت می‌کنند. بنابراین، ضروری است که از تمام قراردادها در برابر خطرات یا خطرات احتمالی محافظت کنید. متأسفانه، انسان‌ها کامل نیستند و مستعد خطاهای ناخواسته هستند، به ویژه پس از صرف ساعت‌های متمادی برای خواندن، تفسیر و تشریح افعال طولانی، اغلب پیش پا افتاده و تکراری که در قراردادها وجود دارد. متخصصان حقوقی می‌توانند با ارزیابی داده‌هایی که مستقیماً از تجزیه و تحلیل و محاسبات هوش مصنوعی به دست می‌آیند، تصمیمات استراتژیک و آگاهانه‌تری در مورد ریسک قرارداد بگیرند. شرکت‌ها می‌توانند با شناسایی گذرگاه‌های مبهم، خط قرمز کردن انقضاها، کشف مناطق حذف‌شده و شناسایی انحرافات استاندارد قرارداد، از تلاش‌های واکنشی برای شناسایی ریسک، به تلاش‌های فعالانه حرکت کنند. این بینش ارزشمند می‌تواند به مدیران قرارداد، مدیران ریسک یا متخصصان حقوقی کمک کند تا تعیین کنند که حتی چگونه می‌خواهند با یک قرارداد پیش روند.

۲. کشف تقلب

یک گزارش مرکز "ترنس یونیون"  نشان داد که نرخ تلاش برای کلاهبرداری آنلاین برای خدمات مالی بین سه ماهه چهارم ۲۰۲۰ و سه ماهه اول ۲۰۲۱، ۱۴۹ درصد افزایش یافته است. اما این فقط موسسات مالی نیستند که باید مراقب تقلب باشند. بانک‌ها، خدمات مراقبت‌های بهداشتی، مؤسسات آموزشی، شرکت‌های تولیدی و سازمان‌های دولتی می‌توانند از هوش مصنوعی برای نظارت بر تراکنش‌های مالی استفاده کنند. با استفاده از الگوریتم‌هایی که با داده‌های تاریخی آموزش داده شده‌اند، هوش مصنوعی می‌تواند ورودهای مشکوک، سرقت هویت یا تراکنش‌های جعلی را در زمان واقعی نشان دهد. سپس انسان‌ها می‌توانند از داده‌ها برای تعیین صحت یا عدم صحت کلاهبرداری استفاده کنند و موتور هوش مصنوعی را آموزش دهند تا تراکنش‌های آینده را به طور کامل علامت‌گذاری کند یا آن را رد کند. و از آنجایی که هوش مصنوعی به طور نامحدود به "یادگیری" ادامه می‌دهد، همچنین به جلوگیری از روندهایی که از لحاظ تاریخی منجر به کلاهبرداری شده‌اند کمک می‌کند.

۳. هوش تهدید

همه شرکت‌ها، صرف نظر از اندازه یا عمق اثرگذاریشان، در معرض نفوذ به داده‌ها هستند. گزارش آی‌بی‌ام بیان می‌کند که ایالات متحده با میانگین ۴.۲۴ میلیون دلار در هر حمله، گران‌ترین نفوذ به داده‌ها را در جهان دارد. شناسایی و اقدام سریع و زودهنگام در برابر این تهدیدها بسیار مهم است. هوش مصنوعی با مرتب‌سازی حجم عظیم داده‌ها و اطمینان از صحت آن داده‌ها برای شناسایی و حذف تهدید به هوش تهدید کمک می‌کند. همچنین می‌تواند از آخرین دانش تهدیدات جهانی یا خاص صنعت برای پیکربندی بهتر تصمیم‌های اولویت‌بندی بر اساس آنچه می‌تواند یا احتمال بیشتری برای حمله به سیستم‌های شما استفاده شود، استفاده کند. سازمان‌ها مزایای هوش مصنوعی را برای هوش انسانی تهدید می‌بینند. تحقیقات Capgemini نشان داد که ۶۰٪ از پاسخ‌دهندگان معتقدند که هوش مصنوعی کارایی بالاتری را برای تحلیلگران سایبری داخلی ایجاد می‌کند و ۷۴٪ می‌گویند هوش مصنوعی پاسخ سریع‌تری را به این نفوذ داده‌ها می‌دهد.

هوش مصنوعی نه تنها برای مدیریت ریسک مفید است، بلکه به توسعه خود ادامه خواهد داد و ضرورت آن در طیف گسترده‌ای از صنایع رو به رشد خواهد بود. با توانایی هوش مصنوعی برای شناسایی خطرات بالقوه، اولویت‌بندی این خطرات و پیشنهاد راه حل، ارزش آن به خوبی درک می‌شود. بدون شک هوش مصنوعی روش انجام کسب و کار را برای سال‌های آینده تغییر می‌دهد و تضمین می‌کند که آینده نحوه انجام تجارت ما محافظت می‌شود و با زمانه مطابقت دارد.

منبع: فوربس

نویسنده: ثروت میسرا

مترجم: شادی آذری حمیدیان

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار