۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۶
دوراهی اقتصاد ایران

تحریم‌ها سلول به سلول اقتصاد ایران را هدف گرفته و آن را بر سر دوراهی قرار داده است؛ سیاستگذاران باید با ارزیابی شرایط موجود، تصمیمات سخت بگیرند.

فردای اقتصاد: اقتصاد ایران بر سر یک دوراهی قرار گرفته است. محمد قاسمی در برنامه فردای صنعت‌وتجارت «فردای اقتصاد» با تحلیل فضای اقتصادی و سیاسی ایران، به تحریم‌های بین‌المللی اشاره کرده و می‌گوید: تحریم‌ها سلول به سلول اقتصاد ایران را هدف گرفته و واکنش ما نسبت به آن انکار این موضوع است. اگر می‌خواستیم مسیر درست را انتخاب کنیم، باید تغییراتی در ساختار اقتصادی کشور (نظام مالیاتی، نظام یارانه‌ای، مدیریت بانک مرکزی و...) ایجاد می‌کردیم که نیازمند تصمیمات بسیار سخت بود که سیاستگذار آمادگی آن را نداشت، به همین دلیل مسئله اصلی را انکار کرد. 

رئیس مرکز پژوهش های اتاق بازرگانی ایران گفت: متاسفانه تحریم‌ها کشور را به سمتی کشانده که حذف اقتصاد ایران از اقتصاد بین‌الملل، خیلی اثری ندارد. یک زمانی تصور بر این بود که اگر نفت و گاز صادر نکنیم، چه بر سر اقتصاد بین‌الملل می‌آید؟؛ در حال حاضر آمارها نشان می‌دهد که اتفاق خاصی نمی‌افتد. 

به اعتقاد قاسمی، تحریم‌ها به اندازه حمله مغول به ایران ضربه زده است. وی با تحلیل اینکه قدرت سیاسی بعد از دو قرن به آسیا برگشته است، گفت: اما قدرت‌های غربی در برابر این موضوع ساکت ننشسته‌اند؛ بنابراین باید با انتخاب درست با همه این قدرت‌ها کار کنیم. از سوی دیگر، ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک را با هم ببینیم، وگرنه به برهوت استراتژیک تبدیل می‌شویم.

در این گفت‌وگو نقش بخش خصوصی در اقتصاد ایران و آخرین تحولات در زمینه دهمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که قرار است اسفند ماه امسال برگزار شود نیز مورد بررسی قرار گرفت. 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار