۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶
تخریب خلاق، واکسن تخریب اقتصاد

امیر جوادی اقتصاددان و مترجم، نخستین میهمان برنامه تک شاخ در فصل جدید این برنامه به بحث پیرامون کارآفرینی و کنشگری کارآفرینانه  در اقتصاد پرداخت.

فردای اقتصاد - امیر جوادی اقتصاددان و مترجم، نخستین میهمان برنامه تک شاخ در فصل جدید این برنامه به بحث پیرامون کارآفرینی و کنشگری کارآفرینانه  در اقتصاد پرداخت. 

جوادی در این گفت و گو  که با نگاهی به دیدگاه‌های اقتصاددان مشهور ژوزف شومپیتر، به مفهوم «تخریب خلاق» و نقش آن در اقتصاد صورت گرفت، همچنین به تشریح زمینه های ایجاد جریان های نوآوری پرداخت.
به عقیده جوادی در جایی که مانع از آن می شویم مبادلات آزاد شکل بگیرد و اقتصاد دستوری می‌شود با تخریب اقتصاد و هدررفت منابع مواجه هستیم و جلوی کسانی که می‌توانستند با نوآوری و تخریب خلاق به نوآوری در این عرصه دست بزنند را گرفته‌ایم. 

جوادی با تفکیک کارآفرینی و  entrepreneurship گفت: به دلیل ریشه های فکری کارآفرین به کسی می‌گویند که محاسبات اقتصادی را انجام می‌دهد و خیلی گره خورده به معنای اختراع یا بازآرایی نهاده‌های تولید که یک کار جدید انجام شود  در حالی که  entrepreneur مفهومی هست که با محوریت مواجهه با نااطمینانی های آتی شکل گرفته است.

به عقیده جوادی entrepreneur فرد یا انسانی هست که از انواع دانشی که دارد استفاده می کند تا تصمیماتی را به موقع به اجرا بگذارد. به گفته جوادی entrepreneur کسی هست که فرصت‌های کسب سود کشف می کند و در این مسیر همه کنشگران اقتصادی در یک سطحی از کارآفرینی عمل می کنند و این گستره  حتی در حوزه مصرف هم می تواند تعریف شود. 

به عقیده جوادی ریسک‌پذیری و خطرپذیری در بیان شومپیتر وزن زیادی دارد ولی الزاما ویژگی هر entrepreneur ریسک‌پذیری نیست و افراد می‌توانند فرصت‌هایی را حتی بدون ریسک پذیری کشف کنند اما  آن چیزی که امروزه تفاوت ایجاد کرده این استکه شرکتها و روش‌هایی درست شده‌اند که کمک می‌کنند در چارچوب همکاری های جمعی روی پروژه های متنوع کار کنند و همین ریسک را کاهش می‌دهد.

به عقیده او امروز بر شانه غول‌ها ایستاده‌ایم و امروز نیازمندی‌های ما طیف گسترده‌تری را شامل می‌شود و شرکتهای بیشتری روی این ایده‌های متنوع سرمایه‌گذاری می‌کنند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار