۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۳
واش تریدینگ تهدید دیگری در کریپتوکارنسی

واش تریدینگ نوعی دستکاری بازار است که در آن یک معامله‌گر برای ایجاد ظاهر افزایش حجم معاملات و فعالیت در بازار، اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار می‌کن

فردای اقتصاد: مارک کوبان، ستاره شارک تانک و مالک تیم NBA دالاس ماوریکس، هشدار داده است که انفجار بعدی کریپتو ممکن است ناشی از «کشف و حذف واش تریدینگ» در صرافی‌های متمرکز باشد. اظهارات این میلیاردر به دنبال فروپاشی صرافی رمزارز FTX بود که میلیاردها دلار از سرمایه مشتری را از بین برد.

واش تریدینگ یک نوع دستکاری در بازار است که عده‌ای سودجو در محدوده قیمتی یک رمز ارز، اقدام به خرید و فروش به تعداد بالا کرده و این کار باعث افزایش حجم معاملات آن در یک روز می‌شود. این موضوع سبب ایجاد فومو در بین سرمایه‌گذران خواهد شد و باعث می‌شود آنها از ترس اینکه از بازار عقب نمانند شروع به خرید یا فروش رمز ارز فوق کنند.

این میلیاردر گفت: من فکر می‌کنم انفجار احتمالی بعدی، کشف و حذف واش تریدینگ در صرافی‌های متمرکز است.

کوبان تاکید کرد: ظاهراً ده‌ها میلیون دلار در معاملات و نقدینگی برای توکن‌هایی وجود دارد که استفاده بسیار کمی دارند. نمی‌دانم چگونه می‌توانند آن‌قدر لیکویید باشند. با این‌حال، او اعتراف کرد: من هیچ‌چیز خاصی برای اثبات حدس خود ندارم.

واش تریدینگ مدت‌هاست که یکی از نگرانی‌های صرافی‌های ارزهای دیجیتال است که تلاش می‌کنند حجم معاملات خود را افزایش دهند.

واش تریدینگ از جمله شیوه‌های دستکاری است که توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) ممنوع شده است، و تنظیم‌کننده‌ها در سراسر جهان به طور فزاینده‌ای در حال سرکوب واش تریدینگ مربوط به ارزهای دیجیتال هستند.

کیم گرائر، مدیر تحقیقات شرکت تجزیه‌وتحلیل بلاکچین Chainalysis، در سپتامبر سال گذشته گفت که واش تریدینگ در فضای کریپتو درحال‌حاضر یک منطقه خاکستری است که همه ما در تلاش هستیم تا بفهمیم چگونه این موضوع باید تنظیم شود و چه چیزی غیرقانونی است.

صنعت کریپتو نیز از عواقب فروپاشی صرافی کریپتو FTX که در ماه نوامبر اعلام ورشکستگی کرد، رنج می‌برد. سم بنکمن-فرید (SBF) مدیرعامل سابق FTX به چندین فقره کلاهبرداری متهم شده است. بااین‌حال، او در این اتهامات خود را بی‌گناه دانسته است.

ستاره شارک تانک معتقد است که بیتکوین سرمایه‌گذاری خوبی است. او سرمایه‌گذاران طلا را احمق خواند. او همچنین فاش کرد که در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کند؛ زیرا انتظار دارد قراردادهای هوشمند تأثیر مهمی در ایجاد برنامه‌های کاربردی ارزشمند داشته باشند.

حجم ۶۰ درصدی واش‌تریدینگ در معاملات NFT

گزارش اخیر منتشر شده توسط شرکت تجزیه‌وتحلیل بلاکچین Dune نشان داد که تقریباً 60 درصد از حجم معاملات توکن غیرقابل‌تعویض (NFT) در سال جاری، واش تریدینگ (Wash Trading) بوده است.

همانطور که اشاره شد واش تریدینگ نوعی دستکاری بازار است که در آن یک معامله‌گر برای ایجاد ظاهر افزایش حجم معاملات و فعالیت در بازار، اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار می‌کند.

در کریپتو، این فعالیت‌ها شامل خریدوفروش دارایی‌های دیجیتال و توکن‌های قابل تعویض یا غیرقابل‌تعویض در پلتفرم‌های معاملاتی است که قصد دارند حجم تراکنش‌ها را افزایش دهند. هدف نهایی گمراه‌کردن سایر معامله گران در مورد سطح تقاضا برای دارایی است.

یک نمونه از واش تریدینگ در زمینه توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFT) ممکن است شامل معامله‌گری باشد که دارای یک NFT خاص است و می‌خواهد این تصور را ایجاد کند که محصول او تقاضای بالایی دارد.

معامله‌گر می‌تواند چندین حساب در یک بازار NFT راه‌اندازی کند و از آن‌ها برای خریدوفروش NFT به‌صورت رفت و برگشتی استفاده کند و ظاهر حجم معاملات بالایی را ایجاد کند و قیمت آن دارایی را بالا ببرد.

اکثر پلتفرم‌های NFT در واش تریدینگ دخیل هستند

به گفته Dune، واش تریدینگ در صنعت کریپتو در سال 2019 موردتوجه قرار گرفت؛ اما در سال 2022 به فضای NFT مربوط شد.

این شرکت تحلیلی خاطرنشان کرد که واش تریدینگ NFT  با جذب معامله‌گران با پاداش به‌صورت توکن به دلیل رقابت‌پذیری بالای فضا و راه‌اندازی مکرر پلتفرم‌های جدید، تقویت می‌شود.

متداول‌ترین روش‌های واش تریدینگ شامل معاملات NFT ‌های سرمایه‌گذاران بین دو یا چند کیف پول است که آنها کنترل می‌کنند. هدف آنها این است که پاداش توکن، که ارزش بیشتری از گس خرج شده دارد، را جمع‌آوری کنند.

در ماه فوریه، شرکت تجزیه‌وتحلیل بلاکچین Chainalysis گزارش داد که حدود 110 آدرس واش تریدینگ 8.9 میلیون دلار سود ایجاد کرده‌اند.

قابل توجه است که تعداد قابل‌توجهی از این کیف پول‌ها به دلیل کارمزد تراکنش‌ها ضرر کردند. بااین‌حال، سود آدرس‌های سودآور از زیان آدرس‌های زیان‌آور بیشتر بود.

30 میلیارد دلار از حجم معاملات NFT در اتریوم، واش تریدینگ است. قابل توجه است که نسبت واش تریدینگ در بازارهای NFT متفاوت است، اما برخی از پلتفرم‌ها بیشتر به فعالیت بستگی دارند.

بر اساس این گزارش، پلتفرم‌هایی مانند LooksRare و X2Y2 با 98 و 87 درصد حجم مربوط به خود بسته به فعالیت، به واش تریدینگ وابسته هستند. بااین‌حال، تنها 25 درصد و 22 درصد از کل معاملات آنها بدین شکل است.

علاوه بر این، Element و Sudoswap پلتفرم‌های اصلی واش تریدینگ هستند که حجم مربوط به آنها ۶۶ درصد و 11 درصد از فعالیت را تشکیل می‌دهند. از سوی دیگر، تنها 18.5 درصد و 14.5 درصد از کل معاملات آنها بدین شکل است.

Dune همچنین فاش کرد که تقریباً 4۵ درصد از کل حجم معاملات NFT در اتریوم مربوط به واش تریدینگ است که 30 میلیارد دلار از این حجم را تشکیل می‌دهد.

OpenSea تنها 2 درصد از حجم واش تریدینگ و کمتر از 1 درصد از معاملات را دارد.

در همین حال، در ماه ژوئن، ویجی پراوین، مدیرعامل و موسس ارائه‌دهنده تجزیه‌وتحلیل NFT bitsCrunch، فاش کرد که بیش از 33 درصد از حجم معاملات NFT جعلی بوده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار