۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
موج‌سواری «روی» بر امواج خروشان برق

روز گذشته با بهبود نسبی قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، فلز روی توانست با جهش خوبی به سقف ۲ ماهه خود برسد.

فردای اقتصاد: روز سه‌شنبه بازارهای جهانی پس از ریزشی که در بازگشایی خود در هفته جدید داشتند، روند صعودی متعادلی به خود گرفتند و بخشی از کاهش قیمت‌ها جبران شد. مس در لحظات آخر توانست بار دیگر به بالای کانال ۸هزار میلیارد تومانی برسد و طلا نیز با اندک افزایشی در زمان نگارش این گزارش حوالی ۱۷۷۵ دلار به ازای هر انس معامله می‌شود. در این بین اما نوسانات «نفت» و «روی»، متفاوت از دیگر کامودیتی‌ها و البته در جهتی مخالف بود. نفت برنت که همچنان نگاه ویژه‌ای با مذاکرات هسته‌ای با ایران و احتمال بازگشت این کشور به بازارهای جهانی را دارد، تا ۹۱ دلار نیز کاهش داشت.

فلز روی اما با عملکردی بسیار خوب توانست در اوج نوسان روزانه، بیش از ۷ درصد رشد کند و به قیمت‌های بالای قیمت‌های ۳۷۵۰ دلار برسد که یک رکورد دو ماهه محسوب می‌شود. این موضوع علاوه بر شرایط خاص بازارهای جهانی، ‌ ریشه در بحران انرژی اروپا دارد که می‌تواند برای مدت‌ها ادامه‌ داشته باشد.

موج‌سواری «روی» بر امواج خروشان برق

کارخانه‌های ذوب روی در یک قدمی خاموشی

روز گذشته انتشار خبر مهمی باعث شد که قیمت فلز روی جهش قابل توجهی را به ثبت برساند. هلدینگ «Nyrstar» که در حوزه ذوب روی فعالیت دارد، روز گذشته اعلام کرد که یکی از اصلی‌ترین شرکت‌های خود یعنی «Budel» در کشور هلند که جزو بزرگترین پلاک‌های ذوب روی محسوب می‌شود را از ابتدای سپتامبر تا اطلاع ثانوی برای انجام تعمیرات و نگهداری، از مدار خارج می‌کند.

با وجود اینکه شرکت اصلی دلیل این موضوع را به طور واضحی مشخص نکرده است، کارشناسان این حوزه افزایش ۱۰ برابری هزینه‌های برق را علت این اتفاق اعلام کرده‌اند. این رشد هزینه درحالی اتفاق افتاده است که هزینه نیروی کار، حمل و نقل و... نیز تاکنون فشار زیادی را بر شرکت‌ها وارد کرده بودند.

شرکت Budel که ظرفیت ذوب ۳۱۵هزار تن روی در سال را دارد، از سه ماهه چهارم ۲۰۲۱ با نصف ظرفیت به فعالیت خود ادامه داده است و اکنون احتمال خاموشی کامل آن را تهدید می‌کند. از طرفی هلدینگ Nystar کمی قبل‌تر نیز تولید خود را در سه شرکت اروپایی دیگر تا ۵۰ درصد کاهش داده بود که نشان از وضعیتی سخت برای تولیدکنندگان این حوزه دارد.

بحران ادامه دارد

قاره اروپا مدتی است که بحرانی جدی را در حوزه انرژی تجربه می‌کند. با شروع جنگ روسیه و اوکراین، تحریم‌ها علیه مسکو و واکنش متقابل آن، باعث شد که بخش عظیمی از انرژی دریافتی اروپا از این کشور مختل شود و قیمت‌ها سر به فلک بکشند. طبق گفته کارشناسان، ‌ این موضوع که اکنون خود را در قیمت برق نیز نمایان کرده است می‌تواند تا سال آینده نیز ادامه داشته باشد و حتی با رسیدن به فصل سرما بسیار وخیم‌تر شود.

اگرچه همچنان نگرانی‌ها از اقدامات فدرال رزرو و بانک‌های مرکزی کشورهای توسعه یافته برای کنترل تورم بالاست و همچنین احتمال رکود، اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند که همگی می‌تواند به کاهش بیشتر قیمت کامودیتی‌ها در آینده منجر شود، ‌ اما پیش‌بینی‌ها از عملکرد بهتر قیمت روی نسبت به دیگر فلزات به دلیل چشم‌انداز کاهش عرضه حکایت دارند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار