۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۳
برندگان سیاستگذاری دستوری ارز

جمشید نفر / دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران

فردای اقتصاد- نگاهی به روند ماه به ماه صادرات و واردات کشور از ابتدای سال تا پایان آذرماه نشان می‌دهد که تنها در فروردین و خرداد ماه امسال، صادرات از واردات سبقت گرفته است. این بدان معناست که وعده رونق صادرات که سال گذشته ازسوی دولت اعلام شد، محقق نشده و تراز تجاری ایران اکنون منفی ۶ میلیارد و ۳۶۹ میلیون دلار ثبت شده است.

در حال حاضر این پرسش مطرح است که چرا باوجود وعده مثبت شدن تراز تجاری، اکنون صادرات نتوانسته به جایگاه خود برسد و فرصت‌های پیش رو همچون افزایش نرخ ارز را از دست داده است؟

چه عواملی سبب شد تا اکنون چشم‌انداز تراز تجاری کشور در ماه‌های آتی کماکان منفی باشد؟

جمشید نفر، دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران در گفت‌وگو با «فردای اقتصاد» عوامل اثرگذار بر صادرات را مورد واکاوی قرار داده و تأکید می‌کند که تا ثبات اقتصادی در ایران برقرار نشود، رشد صادرات در کشور پایدار نخواهد ماند و بدین ترتیب، تراز تجاری منفی نیز دور از انتظار نیست.

او ثبات اقتصادی را به‌عنوان شرط اصلی سرمایه‌گذاری در ایران و در ادامه افزایش تولید دانسته و یادآور می‌شود که افزایش تولید و ایجاد مازاد در اقتصاد کشور، نمود خود را در افزایش صادرات نشان خواهد داد.

نفر همچنین راهکاری برای بازگشت ارز صادراتی صادرکنندگان مستقل ارائه می‌دهد و معتقد است سامانه نیما نمی‌تواند جوابگوی سهم حدود ۲۵درصدی صادرات بخشی از اقتصاد باشد که از دریافت یارانه، محروم هستند.

به گفته او برخی از صادرکنندگان ازجمله برندگان سیاستگذاری ارزی محسوب می‌شوند. او در این رابطه می‌گوید: «صادرات را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد؛ صادرات همت و صادرات نعمت. صادرات نعمت با توجه به سوبسیدهای که از کانال دولت می‌گیرد برایش این امکان وجود دارد که ارز خود را وارد سامانه نیما کرده و سود هم کند، اما صادرات همت ابدا این امکان را ندارد که مواد اولیه‌اش را از بازار آزاد با نرخ ارز آزاد خریداری کند و صادراتش را با نرخ نیما به دولت بدهد.»

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار