۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲
ساخت مسکن نهضت ملی به چه کسی واگذار شد؟

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن گفت: در قالب طرح نهضت ملی مسکن به دو صورت عمل می‌کنیم؛ در مدل اول از طریق پیمانکاری واحدها را می‌سازیم که اصطلاحا به آن پیمان ـ دستمزد می‌گوییم و در بخش دوم به متقاضیان، زمین واگذار می‌کنیم که خانه‌های یک تا سه طبقه احداث می‌کنند.

ایسنا: حمیدرضا سهرابی اظهار کرد: در حوزه مسکن روستایی و بازسازی که بنیاد مسکن مدیریت اجرای ۲۰۰ هزار واحد را بر عهده دارد مشخصا اصل بر مشارکت مردم است. یعنی تسهیلات را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهیم، نقشه، هدایت و پشتیبانی از طرف بنیاد صورت می‌گیرد و مردم اقدام به ساخت واحدها می‌کنند.

وی افزود: در جریان بازسازی روستایی ناشی از حوادث، سیمان و میلگرد از طریق بنیاد مسکن به نمایندگی از بنیاد مستضعفان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. در تخریب و نوسازی واحدهای فرسوده   نیز به همین شکل عمل می‌شود. در مناطقی هم که بنیاد زمین دارد به مردم واگذار می‌کند و متقاضیان با  دریافت تسهیلات ۵ درصد ۲۰ ساله اقدام به ساخت و ساز می‌کنند.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن تصریح کرد: هم‌چنین در حوزه مسکن شهری که ذیل طرح نهضت ملی مسکن قرار دارد ساخت ۲۰۰ واحد در دستور کار بنیاد است. زمین را در شهرها وزارت راه و شهرسازی در اختیار ما قرار می‌دهد و ما به دو شیوه عملیات اجرای پروژه‌ها را پیش می‌بریم.

سهرابی، مدل اول طرح نهضت ملی مسکن را واگذاری طرح‌ها به پیمانکار دانست و گفت: در این حوزه بنیاد مسکن از طریق قراردادهای پیمانکاری ساخت وساز را بر عهده می‌گیرد. در واقع پیمانکار می‌گیریم و به صورت پیمان ـ دستمزد، پروژه‌ها را پیش می‌بریم و واحدها را با قیمت مناسب در اختیار متقاضیان قرار می‌دهیم.

وی تاکید کرد: بخش دیگر به صورت گروه‌ ساخت و انفرادی است. بدین صورت که برای اراضی، طرح تهیه و آنها را تفکیک و آماده‌سازی می‌کنیم. سپس زمین‌ها را به منظور ساخت واحدهای یک تا سه طبقه به گروه‌های ساخت می‌دهیم. فرآیند پرداخت تسهیلات را انجام می‌دهیم، متقاضیان را به بانک معرفی می‌کنیم و مردم خودشان واحدها را می‌سازند.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: ما بیشتر در پروژه‌هایی که تعداد طبقات زیاد است یا جاهایی که محدودیت زمین داریم به صورت بنیادساخت وارد می‌شویم. با توجه به سیاست‌های جدید وزارت راه و شهرسازی که بر تعداد طبقات پایین تاکید دارد زمین‌ها را به متقاضیان واگذار می‌کنیم و خودشان اقدام به ساخت مسکن می‌کنند.

بنابراین گزارش، در روزهای اخیر محمد مخبر ـ  معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به تردید برخی افراد نسبت به امکان تولید چهار میلیون مسکن خاطرنشان کرد: قرار نیست مسکن فقط از طریق منابع دولتی احداث شود، مسکن توسط مردم ساخته می‌شود و دولت شرایط را برای تحقق برنامه‌های تولید مسکن تسهیل می‌کند و زمین مورد نیاز را در اختیار قرار می دهد که خوشبختانه کارهای وسیعی در این خصوص انجام شده و در هزار و صد شهر که جمعیت زیر ۲۵هزار نفر دارند و هم زمین و هم متقاضی وجود دارد که زمین را در اختیار مردم این شهرها قرار می دهیم.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها