۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱
مقصران کم‌رمقی صادرات ایران

از ابتدای دهه ۹۰، صادرات ایران در خیلی از سال‌ها از واردات جا مانده است. در روند ماهانه صادرات و واردات ۱۴۰۱ نیز این موضوع تکرار شده است. چرایی کم‌رمقی صادرات را با مهراد عباد، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران بررسی کردیم.

فردای اقتصاد: داده‌های گمرک ایران نشان می‌دهد که در ۹ماه منتهی به آذر امسال میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید، همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی)، بالغ بر ۷۹میلیون و ۹۴۱هزار تن به ارزش ۳۶میلیارد و ۲۴۰میلیون دلار بوده است. همچنین میزان واردات کشور در این مدت به ارقام ۲۶میلیون و ۸۴۹هزار تن به ارزش ۴۲میلیارد و ۶۰۹میلیون دلار رسیده است.

در مجموع حجم کل تجارت خارجی ایران در سه فصل ۱۴۰۱ به ۷۸میلیارد و ۸۴۹میلیون دلار رسیده و تراز تجاری نیز منفی ۶میلیارد و ۳۶۹میلیون دلار ثبت شده است. این آمار در حالی است که چند روز بعد گمرک ایران، آمار تجارت خارجی را تا دهم دی ماه به‌روز کرد. بر اساس آمار جدید، از ابتدای فروردین تا دهم دی ماه امسال ۴۳میلیارد و ۸۸میلیون دلار کالا صادر شده و در مقابل ۴۴میلیارد و ۳۳۷میلیون دلار نیز کالا وارد کشور شده است. بر این اساس، تراز تجاری کشور تا دهم دی ماه منفی یک میلیارد و ۲۴۹میلیون دلار ثبت شده است.

روند ماهانه صادرات و واردات ایران از ابتدای سال نیز نشان می دهد که تنها در دو ماه فروردین و خرداد ماه تراز تجاری مثبت ثبت شده است. در عین حال، بررسی روند تجارت از ابتدای دهه ۹۰ نشان می دهد که تراز تجاری کشور تنها در سه سال ۹۴، ۹۵ و ۹۷ مثبت ثبت شده است.

آیا تراز تجاری منفی برای اقتصاد ایران نگران‌کننده است؟ در حال حاضر صادرکنندگانی ایرانی با چه مسائلی دست به گریبان هستند؟ ایران در زمینه مراودات تجاری در چه وضعیتی قرار دارد و محدود شدن شرکا چه تبعاتی به دنبال دارد؟ نحوه برگشت دلارهای صادراتی به کشور و مصائب ارز ترجیحی برای صادرات از جمله سوالات و محورهایی است که در برنامه «شمارش معکوس» امروز همراه با مهراد عباد، نائب رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران بررسی شد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار