۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
حشره دردسرساز موزه هنرهای معاصر

اخیرا پیش حشره‌ای در یکی از تابلوهای مهم موزه هنرهای معاصر دیده شد و نگرانی‌های زیادی ایجاد کرد. حالا موزه اطلاعیه داده است.

موزه هنرهای معاصر تهران درباره‌ی مشاهده حشرات در یکی از عکس‌های برند و هیلا بِکر که این روزها در نمایشگاه «مینیمالیسم و کانسپچوآل آرت» به نمایش گذاشته شده است، بیانیه‌ای را منتشر کرد.

 در متن این بیانیه چنین نوشته شده است: «آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، ثروت ملی و نگهداری شایسته از آنها مهم‌ترین دغدغه همه ماست و توجه و حساسیت خانواده هنر ایران سرمایه گرانبهاست.
به محض آگاهی از ورود حشرات به عکس مزبور، کارشناسان مرتبط بلافاصله (همان شب) در موزه حاضر شدند و ضمن پاکسازی اثر، سایر آثار نمایشگاه را نیز بررسی کردند.
خوشبختانه این اثر هیچگونه آسیبی ندیده و هیچ حشره‌ای در سایر آثار نمایشگاه نیز دیده نشده است.
سپس بررسی نوع حشره، میزان نفوذ آن در گنجینه با دعوت از چند کارشناس خبره این مهم در دستور کار قرار گرفت.
آقای سیاوش تیرگری (دکترای حوزه بهداشت و حشره شناسی، دانشیار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات) و خانم ها سمانه حسینیان (کارشناس مستقل مرمت آثار تاریخی ) و زهرا نیکویی(کارشناس حفاظت موزه ملک) از جمله این کارشناسان هستند که درباره نوع حشره و شیوه برخورد با آن اتفاق نظر داشتند.

در دو بند زیر بخش‌هایی از نظرات این کارشناسان تقدیم می‌شود: 
یک: نوع این حشرات سیلور فیش یا ماهی نقره ای است که با توجه به بازدید از همان اثری که در فیلم پخش شده از موزه بود، مقوای اصلی و پاسپارتو اثر، هیچ فعالیتی در آنها مبنی بر تغذیه این حشرات از سلولز مقواها دیده نشد. چرا که این حشره در زمان بالغ شدن و تغذیه از خود ردی قهوه ای رنگ به همراه ایجاد دالان هایی بر روی مقوا به جا می گذارد.
دو: با توجه به شواهد دیده شده در تابلوها و از آنجایی که تا این زمان هیچ نوع آسیبی به بخش‌های سلولزی هیچ کدام از تابلوهایی که بررسی شد، از طرف کارشناسان موزه، دیده یا گزارش نشده است، به احتمال زیاد این حشرات از فضاهای جانبی موزه به تابلوها وارد شده است.
لذا بر اساس نظرات و پیشنهادات کارشناسان مربوطه مراقبت های فصلی و ویژه در محیط پیرامونی موزه مورد توجه می گیرد.
در پایان بار دیگر قدرشناس حساسیت بجای جامعه هنری نسبت به گنجینه ارزشمند موزه هنرهای معاصر تهران هستیم. موزه هنرهای معاصر تهران ضمن استقبال از این نظارت دقیق، خواهان اتخاذ تصمیم‌هایی راهگشاست تا این مجموعه گرانبها با شیوه های روز موزه داری دنیا هم گام شود.
روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار