۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲
توسعه متوازن از الزامات مهم صنعت فولاد

توسعه در زنجیره فولاد با انگیزه توسعه منطقه ای بدون توجه به کل زنجیره، هزینه‌های بسیاری به منابع کشور تحمیل می‌کند.

به گزارش روابط عمومی هلدینگ فولاد متیل، رضا حیدری مدیرعامل هلدینگ فولاد متیل در حاشیه همایش بوم کسب و کار شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با اشاره به اینکه پاشنه آشیل توسعه در زنجیره ارزش فولاد، ایجاد توازن در تمامی حلقه‌هاست تاکید کرد: بی توجهی به این موضوع به ویژه در دهه‌های اخیر باعث شده تا امروز تولیدکنندگان فولاد با نگرانی‌های بسیاری مواجه شوند و ظرفیت‌های ایجادشده در گذشته معطل مانده است.

وی افزود: با نگاهی به زنجیره ارزش فولاد می‌توان دید عدم توازن در زنجیره چه بر سر سرمایه‌گذاری‌های انجام شده آورده است؛ چراکه در سال‌های گذشته تمرکز بیش از اندازه بر حلقه میانی، منجر به توسعه واحدهای فولادسازی شد. از سویی دیگر این توسعه بدون در نظر گرفتن برخی زیرساخت‌ها بود که زمینه ساز بوجود آمدن مشکلات دیگر شد.

مدیرعامل هلدینگ فولاد متیل تصریح کرد: باید توجه داشت توسعه متوازن از الزامات مهم این صنعت است، زیرا نبود توازن در توسعه و بی‌توجهی به زیرساخت‌ها، هزینه‌ها را افزایش داده و رقابت‌پذیری واحدهای تولیدی را کاهش می‌دهد.

وی با اشار به اینکه شاید سرنخ مشکل یاد شده  به مجوزهای فولادی برگردد، خاطرنشان کرد: محاسبات نشان می‌دهد امروز حدود ۱۰۰میلیون تن مجوز صادر شده که البته به گفته وزارت صمت مجوز جدیدی صادر نمی‌شود، از سویی دیگر برای توسعه‌های موجود باید وضعیت تامین مواد اولیه نیز مشخص شود. این بدان معناست که زیرساخت‌های اولیه در زنجیره ارزش فولاد به تناسب حلقه میانی با توسعه یکسانی همراه نبوده است.

حیدری افزود: عدم توجه به توازن در زنجیره فولاد می‌تواند، ایران را از بازار رقابت حذف کند. اما برای حل این مشکل هم باید ابتدا به نخستین حلقه یعنی اکتشاف و به دنبال آن توسعه استخراج رفت.

وی ادامه داد: هر چند در سال‌های اخیر اقداماتی در حوزه اکتشافات کشور صورت گرفته اما این اقدامات در مقایسه با دهه‌های قبل ناچیز است. از این رو عدم توجه سیاستگذاران بر ایجاد توازن باعث شد زنجیره ارزش را در واحدهای خود توسعه دادند و در مقابل شرکت‌های فولادی به سراغ اکتشاف و استخراج رفتند.

مدیرعامل هلدینگ فولاد متیل تصریح کرد: امروز شرکت‌های بزرگ معدنی با احداث واحدهای فولادی، می‌توانند به رقیبی برای فولادی‌ها تبدیل شوند، ازسویی دیگر با توجه به کمبود مواد اولیه، واحدهای فولادساز کشور با ایجاد معاونت معدنی، مجبور به ورود به حلقه بالادستی خود شدند.

وی افزود: عدم وجود نگاه استراتژیک در استفاده از سودهای ساخته شده در حوزه معدن و بخشی نگری در توسعه منطقه ای بدون توجه به چشم انداز تولید فولاد مشکلات فراوانی را به این صنعت تحمیل کرد.

اثرات نبود زیرساخت در زنجیره فولاد در سال‌های اخیر

حیدری خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر عدم توجه به تامین زیرساخت‌ها صنعت کشور را گرفتار کرده و در توسعه صنعت فولاد خلل ایجاد خواهد شد. همچنین مواجه شدن صنایع فولادی با اثرات نامطلوب عدم توسعه زیرساخت‌ها، کاهش تولید و از دست رفتن بازارهای صادراتی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

وی گفت: از سوی دیگر ظرفیت تولید فولاد در سال گذشته ۴۴.۳ میلیون تن بوده اما در عمل۲۷.۹ میلیون تن فولاد در کشور تولید شده است؛ این یعنی استفاده ۶۳ درصدی از ظرفیت تولید فولاد کشور. حال دلیل این موضوع چیست؟

مدیرعامل هلدینگ فولاد متیل افزود: مشکل به عدم تامین زیرساخت‌های اصلی یعنی تامین مواد اولیه، انرژی، حمل و نقل و… باز می‌گردد و همین موضوع باعث شده توازن در این زنجیره برهم خورده و با نگاهی به زنجیزه تولید فولاد می‌بینیم مجموع ظرفیت مجوزها در کنسانتره سنگ‌آهن، گندله و آهن اسفنجی به ترتیب ۱۱۶ میلیون تن، ۱۲۳.۵ میلیون تن و ۹۰ میلیون تن است، اما در صورتیکه واحدهای فولادی نتوانند انرژی مورد نیاز را به موقع تامین کنند بدون شک بازار داخل و صادراتی با مشکل همراه می‌شود.

وی افزود: از سوی دیگر در سال گذشته قطع برق توانست خسارتی ۶میلیارد دلاری به صنعت فولاد وارد کند که امسال با پیش‌بینی قطعی‌های برق باید منتظر توقف تولید یک ماهه بود؛ تمامی این موارد در کنار هم نشان‌دهنده عدم توازن در توسعه زنجیره فولاد است و در صورتی که دولت در کنار فعالان این زنجیره برای حل این مشکلات گام‌های اساسی برندارد باید منتظر ماند تا بازارهای صادراتی در اختیار رقبا  قرار گیرد.

همگامی و همراهی دولت برای تامین انرژی صنایع فولادی

حیدری درمورد راهکارهایی که می‌تواند منجر به بهبود شرایط در صنعت فولاد شود تصریح کرد: یکی از چالش‌های مهم و اصلی در صنعت فولاد کشور همانگونه که بارها مطرح شده، نبود منابع انرژی در تمامی فصول است. چراکه می‌بینیم که همواره در فصل بهار و تابستان با کمبود برق و در زمستان با بحران نبود گاز مواجهیم و همین موضوع منجر به کاهش میزان تولید می‌شود؛ بنابراین در گام نخست برنامه‌ریزی شرکت‌های فولادی و البته همگامی و همراهی دولت برای تامین انرژی صنایع فولادی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: در این زمینه شرکت‌های فولادی و معدنی به سمت سرمایه‌گذاری برای ساخت نیروگاه حرکت کرده‌اند، اما با توجه به زمان بری به ثمررسیدن نیروگاه، می‌توان با واردات انرژی تا حدودی مشکل تامین انرژی واحدهای صنایع معدنی به ویژه فولادسازان را رفع کرد.

مدیرعامل هلدینگ فولاد متیل تاکید کرد: از سوی دیگر، سیاستگذاران و تصمیم‌گیرندگان در صنعت معدن و فولاد می‌توانند با ایجاد طرح‌های تشویقی برای افزایش فعالیت‌های اکتشافی و بالابردن میزان ذخایر معدنی کشور، مواد اولیه مورد نیاز فولادسازان تامین کنند.

به گفته وی، البته تشویق و تسهیل شرایط برای فولادسازانی که امکان انجام فعالیت‌های معدنی را دارند و می‌توانند با سرمایه‌گذاری در بخش معدن در جهت تامین مواد اولیه خود گام بردارند نیز یکی دیگر از راهکارهای کارگشاست. چراکه شرکت‌های بزرگ فولادی برای ادامه حیات و تولید و توسعه پایدار خود ملزم به تامین خوراک واحدهای فولادسازشان هستند. زیرا در غیر این صورت در کمتر از ۱۰سال آینده شاهد خاموش شدن کوره‌های فولادی به دلیل نبود مواد اولیه خواهیم بود.

حیدری افزود: نگرانی از کاهش سهم بازارهای صادراتی و کاهش توجیه اقتصادی طرح‌های توسعه باعث شده تا فولادسازان خود برای تامین زیرساخت پیش قدم شوند، که در این زمینه می‌توان به فولاد مبارکه اشاره کرد که شرکت‌های زیرمجموعه خود را در این راه مامور کرده است؛ امروز هلدینگ فولاد متیل با کمک شرکت‌های زیرمجموعه خود در زمینه تامین مواد اولیه از معادن کوچک ورود کرده و توانسته به فولادمبارکه کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: امروز صنعت فولاد کشور به عنوان یکی از صنایع استراتژیک نقش مهمی در توسعه و رشد اقتصاد کشور دارد و در صورت عدم توجه به این صنعت، درآمدهای ارزی و ارزش افزوده‌های بسیاری از دست خواهند رفت و دورشدن از اقتصاد نفتی را سخت‌تر از قبل خواهد کرد. بنابراین تعامل و همکاری شرکت‌های فولادی و معدنی با یکدیگر می‌تواند نویدبخش توسعه کمی، کیفی و متوازن باشد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار