۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۸
سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری مایکروسافت در پروژه ChatGPT

مایکروسافت قصد دارد ۱۰ میلیارد دلار در شرکت OpenAI، استارتاپی که محصول محبوب هوش مصنوعی ChatGPT را در اختیار دارد، سرمایه‌گذاری کند.

فردای اقتصاد - بر اساس گزارشی از سایت Semafor، مایکروسافت قصد دارد ۱۰ میلیارد دلار در پروژه OpenAI، استارتاپی که پشت ابزار محبوب هوش مصنوعی ChatGPT قرار دارد، سرمایه‌گذاری کند.

سمافور روز سه شنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که این معامله بخشی از دور تامین مالی این استارتاپ با سرمایه‌گذاران بیرونی است که ارزش OpenAI را به ۲۹ میلیارد دلار می‌رساند.

به گزارش سمافور، مشخص نیست که آیا این معامله نهایی شده است یا خیر، اما براساس نامه‌های ارسال شده به سرمایه‌گذاران، مایکروسافت قصد بستن این معامله تا پایان سال ۲۰۲۲ را دارد.

طبق گزارش‌ها، مایکروسافت ۷۵ درصد از سود OpenAI را تا زمانی که پول سرمایه‌گذاری شده‌اش را برنگرداند، برداشت خواهد کرد و پس از آن، شرکت مایکروسافت ۴۹ درصد از سهام OpenAI را در اختیار خواهد گرفت.

مایکروسافت و OpenAI از اظهار نظر در این رابطه خودداری کرده اند.

چندین هفته است که ChatGPT در دنیای فناوری غوغایی به پا کرده است و تیتر اکثر خبرگزاری‌ها شده است. این ابزار یک مدل پردازش زبان طبیعی است و برای تولید پیام‌های متنی طراحی شده است و اینگونه به نظر می‌رسد یک انسان آن را نوشته است.

مدل هوش مصنوعی، که خود گونه‌ای از خانواده مدل‌های زبان بزرگ GPT-۳ است، برای همه چیز از توسعه کدهای برنامه‌نویسی گرفته تا نوشتن مقالات دانشگاهی استفاده می‌شود.

این سرمایه‌گذاری جسورانه روی ChatGPT می‌تواند به مایکروسافت کمک کند تا تلاش‌های خود را در جستجوی وب، بازاری که تحت تسلط گوگل است، افزایش دهد.

مرورگر بینگ این شرکت تنها سهم کوچکی از بازار جهانی موتورهای جستجو را در اختیار دارد، با این حال امید است که این معامله بتواند با ارائه قابلیت‌ جستجوی پیشرفته‌تر، سلطه گوگل را از بین ببرد.

در ماه دسامبر، مورگان استنلی گزارشی را منتشر کرد که طی آن این موضوع را بررسی می‌کرد آیا ChatGPT تهدیدی برای گوگل محسوب می‌شود یا خیر. برایان نواک، تحلیلگر ارشد مالی در آلفابت، نوشت که مدل‌های مبتنی بر پردازش زبان طبیعی می‌توانند سهم بازار قابل توجهی را به خود اختصاص دهند و موقعیت گوگل را به عنوان نقطه ورود افراد به اینترنت مختل کنند.

OpenAI که توسط یکی از کارآفرینان سیلیکون‌ولی، سام آلتمن در سال ۲۰۱۵ تاسیس شد، محصول ChatGPT را در اواخر نوامبر برای عموم افراد راه‌اندازی کرد. با وجود خوش‌بینی نسبت به پتانسیل‌های این پروژه، به دلیل فشار شدیدی که بر سرورهایش ناشی از ویروسی بودن آن شکل گرفته، این پروژه پول نقد قابل توجهی را مصرف می‌کند. پنج روز پس از انتشار ChatGPT، آلتمن گفت که این ابزار گفتگوی آنلاین از یک میلیون کاربر عبور کرده است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار