۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹
راه نجات ایران از دست‌اندازهای تجاری

استاندار تهران معتقد است که باید خط‌کشی شفاف و بسیار روشنی وجود داشته باشد تا سطح مداخلات دولت در اقتصاد را تنظیم و به‌گونه‌ای عمل کند که آسیب‌های گذشته دیگر رخ ندهد و تکرار نشود.

فردای‌اقتصاد: استاندار تهران تقویت تجارت بین‌الملل کشور را گره‌گشای حل بخش عمده مشکلات اقتصادی در داخل دانست.

علیرضا فخاری در اولین حضورش در جایگاه رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران  با بیان اینکه در وضعیت کنونی اقتصادی کشور نیز می‌توان با برنامه‌ریزی درست و هدفمند از پستی و بلندی‌های موجود عبور کرد، تجربه روسیه و تقابل این کشور با تحریم‌های اقتصادی غرب را گوشزد کرد و گفت: روسیه نشان داد که می‌توان به‌رغم تحریم‌های آمریکا و کشورهای اروپایی، از ظرفیت‌های اقتصادی موجود و در اختیار به خوبی استفاده کرد و از فشارهای بین‌المللی در عرصه اقتصادی، آسیب جدی ندید.

بر اساس گزارش اتاق تهران، وی با اشاره به اینکه بخش‌خصوصی در ایران برای ورود به عرصه کسب‌وکار تمایل به اقتصاد آزاد و باز دارد، افزود: مداخلات دولت در ادوار گذشته در اقتصاد، اگرچه با هدف تسهیل‌سازی و رفع موانع همراه بوده اما همواره به بحران و پیچیدگی‌های بیشتر در اقتصاد ختم شده‌است. بنابراین، معتقدم که باید خط‌کشی شفاف و بسیار روشنی وجود داشته باشد تا سطح مداخلات دولت در اقتصاد را تنظیم و به‌گونه‌ای عمل کند که آسیب‌های گذشته دیگر رخ ندهد و تکرار نشود.

فخاری تصریح کرد که بخش‌ خصوصی نیز باید هدفمند و متناسب با شرایط محیطی و اقتصاد ملی، به نقش‌آفرینی خود عمل کند و دولت نیز در تصمیم‌سازی‌های کلان در کنار بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی حضور موثر داشته باشد. استاندار تهران سپس با بیان اینکه کشور به‌رغم قدمت چند هزار ساله ایرانیان در تجارت، هنوز از شرکت‌های بزرگ و برند در سطح جهانی کم‌بهره‌ است، افزود: بخش‌خصوصی باید با مشارکت یکدیگر، ظرفیت‌های جدید در اقتصاد و بازارهای تجاری ایجاد کند. ما نیز در دولت و استانداری تهران آماده کمک و تسهیل‌سازی‌ هستیم.

وی از جمله ظرفیت‌های موجود بخش خصوصی را نهاد اتاق بازرگانی عنوان کرد و افزود: اتاق بازرگانی می‌تواند با امکان‌سنجی‌ها و دیپلماسی فعال در کشورهای دور و نزدیک، به دولت مشاوره لازم برای تسهیل استفاده بخش ‌خصوصی از فرصت‌ها و پوشش نقاط ضعف اقتصاد داخلی کشور را ارائه دهد.

استاندار تهران فرصت و توسعه ظرفیت همکاری‌های اقتصادی ایران با کشورهای همجوار را مورد تاکید قرار داد و با اشاره به کمبود منابع آبی و خاکی در کشور و تهدیدهای احتمالی برای بخش کشاورزی، بر اشاعه کشت فراسرزمینی تاکید کرد و افزود: ونزوئلا از جمله کشورهایی است که با توجه به مناسبات سیاسی موجود، برای کشت فراسرزمینی و تامین نیازهای غذایی کشور به ویژه در حوزه پرورش دام سنگین کاملاً آمادگی دارد و بستر مناسبی در آن فراهم شده است.

فخاری در ادامه به این موضوع نیز اشاره کرد که به دلیل برخی اهمال‌کاری‌ها در گذشته، تجار و بازرگانان ایران در کسب‌وکار خود در خارج از کشور بدون پشتوانه هستند و افزود: متاسفانه میز اقتصادی در سفارتخانه‌های ایران در کشورهای خارجی در گذشته تعطیل شد و بخش زیادی از کارشناسان خبره که امکان همراهی و ارائه مشاوره‌های لازم به تجار ایرانی را داشتند، بیکار شده و به تهران بازگشتند.

وی با تاکید دوباره بر توسعه تجارت بین‌الملل کشور و استفاده از این فرصت برای جبران ضعف‌های اقتصادی در داخل کشور، آمادگی استانداری تهران برای کمک به بخش‌خصوصی در ایجاد و توسعه بازارها را مورد تاکید قرار داد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha