۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۸
تحولات صنعت اینشورتک در سال ۲۰۲۲ زیر ذره‌بین

هلدینگ سرمایه‌گذاری مکس در گزارشی تحت عنوان «بازار جهانی صنعت اینشورتک» مهم‌ترین تحولات این صنعت را در سال ۲۰۲۲ با نگاهی تحلیلی مورد بررسی قرار داده است.

فردای اقتصاد - مفهوم نه چندان جدید اینشورتک در جهان تحول بزرگی را در اقتصاد بیمه جهان انجام داده است و در سال‌های اخیر وارد بازار و اقتصاد بیمه ایران نیز شده است که همزمان با شکل‌گیری پلتفرم‌های آنلاین فروش بیمه است. اینشورتک به عنوان شاخه‌ای از فناوری‌های مالی در حالی در کشورمان پا به عرصه‌ وجود گذاشته است که تاکنون روند پرچالشی را پشت سر گذاشته و با چشم‌اندازی که بازیگران فعلی برای خود متصورند، مسیر پیش رو نیز ساده نخواهد بود. برای بلوغ بیشتر این صنعت در ایران و توسعه‌ای که انتظار می‌رود همسو با روندهای جهانی باشد، نیاز است تا متخصصان، فعالان، بازیگران و تنظیم‌گران نقش مناسب خود را در این اکوسیستم پیدا کرده و با نگاه دقیق به الگوهای موفق جهانی راه را برای خلق ارزش هموار کنند.

هلدینگ سرمایه‌گذاری مکس به همراه پلتفرم «ازکی» یکی از بازیگران مهم در بازار و اقتصاد اینشورتک کشور است و در گزارشی تحت عنوان «بازار جهانی صنعت اینشورتک» مهم‌ترین تحولات این صنعت را در سال ۲۰۲۲ با نگاهی تحلیلی مورد بررسی قرار داده است.

تحولات صنعت اینشورتک در سال ۲۰۲۲ زیر ذره‌بین

براساس آمار رسمی منتشر شده این صنعت در سال‌های اخیر با شتاب بیشتری نسبت به گذشته رشد کرده است. تعداد معاملات انجام شده در این صنعت به ۳۷۹ عدد رسیده که نسبت به سال گذشته رشد ۵۹ درصدی را نشان می‌دهد. علاوه بر افزایش تعداد شاهد رشد ۱۱۸ درصدی حجم سرمایه‌گذاری انجام شده در این نوع کسب و کارها نسبت به سال گذشته هستیم.

در سال‌های پیش رو، شرکت‌های بیمه برای سازگار شدن با پیامدهای همه‌گیری بیماری کرونا، با مسائل و مشکلات متعددی مواجه خواهند بود. طی سال‌های آتی، عواملی از قبیل دشوار یهای اقتصادی، احتمال تداوم تورم در اقتصاد جهان، تغییر ترجیحات خریداران و نگران یهای محی طزیستی و اجتماعی و حاکمیتی بخشی از مشکلات یاند که در مسیر اینشورتک‌ها وجود خواهد داشت. شرکت‌های بیمه، به‌ لطف دیجیتال‌سازی، می‌توانند فرایندهای‌شان را ساده‌سازی و ناکارآمدی‌هایشان را رفع کنند و به این ترتیب، مشکلات را پشت سر بگذارند. با این حال، توسعه‌دهندگان فناوری‌های دیجیتال همچنان باید هزینه‌های عملیاتی خود را مهار کنند، هزینه جذب مشتری را پایین بیاورند، ارزش طول عمر مشتری را افزایش بدهند، اقتصاد واحد را بهبود ببخشند و نسبت خسارت را کاهش بدهند.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر مهم‌ترین چالش‌های صنعت بیمه در جهان عبارتند از:

  • افزایش شکاف تقاضا در پایگاه مشتریانی که از چند نسل مختلف تشکیل شده‌اند
  • رشد سریع فضاها، سامانه‌ها و فناوری‌های دیجیتال
  • فشار ناشی از همه‌گیری بیماری کرونا
  • تهدید رقیبان
  • بازار بالقوه بازار کار آزاد

نگرانی فزاینده درمورد امنیت داده‌ها و حریم خصوصی مشتریان

ریسک‌های مرتبط با فضای اقتصاد و مسائل سیاسی و اجتماعی

تأثیر دگرگونی‌های جهانی بر صنعت بیمه

انواع اینشورتک‌ها

صنعت اینشورتک چشم‌انداز بسیار رنگارنگی دارد و هر کدام از بازیگران این صنعت روی محدودهای مشخص متمرکز شده‌اند. به طور کلی می‌توان دو مسیر اصلی برای صنعت اینشورتک تشخیص داد: مسیر اول مدل‌های دیجیتالی جدیدی هستند که می‌کوشند با بازیگران قدیمی بازار بیمه رقابت کنند و مسیر دوم توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری‌اند که می‌خواهند زنجیره‌ ارزش سنتی بازار بیمه را دیجیتالی کنند و بهره‌وری و توان رقابت شرکت‌های موجود را بالا ببرند.

ما در این گزارش، مسیر اول را رویکرد رقابتی و مسیر دوم را رویکرد مشارکتی قلمداد می‌کنیم. می‌توان اینشورتک‌هایی که رویکرد رقابتی را دنبال می‌کنند بر اساس نوع بیمه، مدل کسب و کار و نوع مشتری دسته‌بندی کرد:

  • بیمه زندگی
  • بیمه اموال و مسئولیت
  • بیمه سلامت و مسافرت
  • بیمه کسب و کار

ارزش‌گذاری اینشورتک‌ها در بازار سهام

شرکت دریک‌استار برای تحلیل اینشورتک‌ها در بازار سرمایه، پنج شاخص متمایز را در صنعت بیمه تعریف کرده است که در نمودار زیر با عنوان شاخص بیم هی دریک استار نمایش داده شده است. با بررسی تحولات کلی بازار سهام طی پنج سال اخیر، می‌توان روند مثبتی را مشاهده کرد که البته سه استثنای مهم نیز دارد: اصلاح قیمت سهام در انتهای سال ۲۰۱۸، همه‌گیری بیماری کرونا و آخرین رویدادهای سیاسی و اقتصادی از جمله حمله‌ی روسیه به اوکراین. افزایش نرخ تورم و نگرانی درمورد رکود اقتصاد جهان، همه‌گیری بیماری کرونا و قرنطینه‌های مرتبط با آن مناسبات بازار را دگرگون کرد و موجب شد که شرکت‌ها فعالیت ادغام و تملک را جدی‌تر بگیرند تا بتوانند موقعیت خود را در بازار تغییر بدهند و توانایی‌های دیجیتال خود را تقویت کنند.

تحولات صنعت اینشورتک در سال ۲۰۲۲ زیر ذره‌بین

شاخص نرم افزارهای بیمه‌ایِ B۲B شامل شرکت‌هایی است که خدمات نرم افزاری توسعه می‌دهند و این خدمات را به شرکت‌های بیمه می‌فروشند. بعضی از این شرکت‌ها طبق الگوی «نرم افزار به عنوان سرویس» یا همان» SaaS «کار می‌کنند و با استفاده از فناوری‌هایی از قبیل هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و اینترنت اشیا، به شرکت‌های بیمه کمک می‌کنند تا زنجیره ارزش خودشان را دیجیتالی کنند. همان طور که در نمودار بالا می بینید، تا نیمه‌ی سال ۲۰۲۱، شاخص نرم‌افزارهای B۲B در مقایسه با اس ان دپی ۵۰۰ عملکرد بهتری داشته که دلیل آن استقبال روزافزون از فناوری‌های جدید در صنعت بیمه بوده است. اما مدتی بعد از آغاز موج همه‌گیری بیماری کرونا، بخش بنگاه به بنگاه با اینکه توانسته بود اعتماد بازار را دوباره جلب کند، دچار رکود شد. با این حال، کارگزاران بیمه و بیمه‌گران سنتی به ارائه‌دهندگان نرم افزارهای جدید بنگاه به ‌بنگاه نیاز دارند تا بتوانند با فشار ناشی از دیجیتالی‌شدن مقابله کنند. این نکته همچنین بیانگر این است که چرا این بخش در سال ۲۰۲۲، در مقایسه با بیمه‌گران و کارگزاران دیجیتال عملکرد بهتری داشته است.

در بخش‌های مختلف این گزارش، بازار اینشورتک، کاربردهای اینشورتک، عرضه‌های خصوصی در بازار اینشورتک، ارزشگذاری اینشورتک‌ها در بازار عمومی سهام، قوانین و تنظیم‌گری اینشورتک‌ها و در نهایت دیدگاه فعالان اینشورتک در ایران مورد واکاوی قرار گرفته است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار