۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
 اجرای طرح کنکور الکترونیک شروع شد+ جزئیات

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره الکترونیکی شدن کنکور سراسری گفت: تلاش می‌کنیم که نخستین کنکور الکترونیکی را به صورت آزمایشی در بهمن ماه برگزار کنیم.

پورعباس درباره الکترونیکی شدن کنکور توضیح داد: ما در این مسیر گام برداشته‌ایم و این احتمال وجود دارد که کنکور الکترونیکی را چند بار به صورت آزمایشی برگزار کنیم. مادامی که کنکور به صورت کاغذی باشد، ۲ بار در سال برگزار می‌شود. 

رئیس سازمان سنجش ادامه داد: ۳ مرحله برای برگزاری کنکور الکترونیک درنظر گرفته شده و بانک سؤالات و یک نرم‌افزار برای این موضوع ایجاد شده است. بستری برای برگزاری امتحان به صورت کامپیوتر پایه، موبایل پایه و صفحه‌هوشمند پایه درنظر گرفته می‌شود و داوطلبان با حضور در محل‌های تعیین‌شده آزمون می‌دهند و نتیجه بلافاصله پس از برگزاری آزمون به داوطلب اعلام می‌شود. 

در برنامه "صف اول" شبکه خبر ضمن بیان این مطلب گفت: سازمان سنجش کشور برای برگزاری نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ در روزهای ۲۹ و  ۳۰ دی ماه آمادگی کامل دارد و با توجه به اینکه برای نخستین بار، کنکور در فصل زمستان برگزار می‌شود، اعلام می‌شود که داوطلبان درباره گرمایش سالن‌های برگزاری آزمون نگرانی نداشته باشند.  

وی با بیان اینکه آزمون نوبت دوم در تیرماه سال آتی برگزار می‌شود، اظهار کرد: اگر نتیجه آزمون نوبت اول خوب باشد، داوطلبان می‌توانند از نتیجه حاصله استفاده کنند اما اگر به هر دلیلی نتوانستند در آزمون نتیجه مساعدی به دست بیاورند، می‌توانند در آزمون تیرماه شرکت کنند و با توجه به اینکه نتایج آزمون‌ها تا ۲ سال اعتبار دارد، آزمون‌های نوبت اول و دوم هیچ مزیتی نسبت به یکدیگر ندارند.

رئیس سازمان سنجش درباره جامعه آماری داوطلبان توضیح داد: زنان ۶۰ درصد داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ را تشکیل می‌دهند و ۴۰ درصد دیگر را مردان تشکیل می‌دهند. 

معاون وزیر علوم ادامه داد: نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ در ۴۱۷ شهرستان برگزار می‌شود و تهران نیز ۲۵ حوزه برگزاری آزمون دارد. همه امکانات بسیح شده‌اند که کنکور بدون هیچ مشکلی برگزار شود. 

رئیس سازمان سنجش با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مسئله راهبردی کنکور تصمیم می‌گیرد، توضیح داد: در فرآیند برگزاری کنکور، همواره عمر تحصیل ۱۲ ساله داوطلبان در مدت زمان ۳ ساعت مورد ارزیابی قرار می‌گرفت که این موضوع، خوب نبود. این در حالی است که کشورهای پیشرفته، آزمون ورود به دانشگاه را چندین نوبت در سال برگزار می‌کنند و این موضوع می‌تواند الگوی مناسبی باشد. در حال حاضر، ۸۵ درصد کرسی‌های دانشگاه‌ها در رشته‌های بدون آزمون و صرفا براساس سوابق تحصیلی مشخص می‌شود و تنها در برخی از رشته‌محل‌ها که متقاضی فراوانی دارد کنکور به عنوان ملاک ارزیابی ورود به دانشگاه قرار می‌گیرد. 

میزان تاثیر سوابق تحصیلی را به صورت سالانه افزایش خواهیم داد

 دکتر پورعباس با اشاره به تاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی داوطلبان در نتیجه نهایی کنکور، گفت: ۶۰ درصد باقیمانده مربوط به آزمون سراسری است. ما درنظر داریم که نقش کنکور در ورود به دانشگاه را کمرنگ کنیم و به همین دلیل میزان تاثیر سوابق تحصیلی را به صورت سالانه افزایش خواهیم داد.به نحوی که میزان تاثیر سوابق تحصیلی در سال آتی به مرز ۵۰ درصد می‌رسد و تا سقف ۶۰ درصد در سال‌های آتی افزایش خواهد یافت.

رئیس سازمان سنجش درباره آغاز فرایند ثبت‌نام نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ خاطرنشان کرد: اگر داوطلبان در آزمون نوبت اول شرکت نکنند، می‌توانند در آزمون نوبت دوم ثبت‌نام کنند. همچنین داوطلبان نوبت اول کنکور نیز از چنین فرصتی برخوردار هستند و فرایند ثبت‌نام نوبت دوم از ۱۵ فروردین ماه آغاز می‌شود. 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها