برنامه کامل شمارش معکوس ۲۷ دی ۱۴۰۱

لایحه بودجه ۱۴۰۲ زیر ذره‌بین

همراه با حمیدرضا پورسلیمی پژوهشگر اقتصادی
۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱
لایحه بودجه ۱۴۰۲ زیر ذره‌بین

بورس تهران روز گذشته توانست پس از استراحت یک روزه خود، با نفسی تازه به مسیر صعودی خود ادامه دهد و معاملات گرمی را در سرمای زمستان به ارمغان بیاورد.

بورس تهران روز گذشته توانست پس از استراحت یک روزه خود، با نفسی تازه به مسیر صعودی خود ادامه دهد و معاملات گرمی را در سرمای زمستان به ارمغان بیاورد. شاخص کل بورس امروز در نهایت یک افزایش ۲.۲۵ درصدی را به ثبت رساند و در ارتفاع ۱.۶۸ میلیون واحدی قرار گرفت. در سمت دیگر شاخص هم‌وزن توانست عملکرد بهتری را از خود به نمایش بگذارد و با یک رشد ۳.۰۶ درصدی همراه شود تا هم در صنایع کوچک و هم بزرگ شاهد روزی سبزرنگ باشیم. ارزش معاملات پس از کاهشی که در روز شنبه تجربه کرده بود، بار دیگر به بالای کانال ۱۰هزار میلیارد تومانی رسید و عدد ۱۰۲۱۸ میلیارد تومان را ثبت کرد و در کنار این موضوع شاهد برگشت قدرتمند حقیقی‌ها با یک ورود پول هزار میلیارد تومانی بودیم.

در شمارش معکوس امروز همراه با حمیدرضا پورسلیمی، پژوهشگر اقتصادی به بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ از زوایای مختلف پرداختیم. بررسی ارقام لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نشان می دهد بودجه ۱۴۰۲ به صورت اسمی، انبساطی است.   اما با لحاظ کردن آخرین نرخ نقطه به نقطه تورم، بودجه سال ۱۴۰۲ انبساطی نخواهد بود. در حقیقت اگر هدفگذاری نرخ تورم در سال ۱۴۰۲ بین ۲۰ تا ۳۰ درصد باشد، بودجه انبساطی خواهد بود. اما با نرخ های فعلی تورم بودجه سال ۱۴۰۲ تفاوت چندانی با سال ۱۴۰۱ نخواهد داشت. از طرفی آمارها نشان می دهد میزان انتشار خالص اوراق مالی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۱ بیشتر شده است، که این موضوع حکایت از این دارد که هزینه ها نسبت به درآمد بیشتر شده است و از این منظر بودجه انبساطی است. نظر می‌رسد در ساختار بودجه‌ای که هر ساله به‌عنوان لایحه از طرف دولت نوشته و به مجلس جهت بررسی و تصویب ارائه می‌شود اقداماتی  ادامه دار در راستای سیاست اصلاح ساختار بودجه و کنترل تورم و نقدینگی پیش بینی شده که مثبت اما ناکافی می باشد.

فروش اوراق به نسبت تکیه به نفت راه بهتری برای کنترل تورم بوده که از قضا در لایحه بودجه فروش اوراق افزایش هم داشته است. دولت به دنبال آن است که هزینه های خود را کنترل و تلاش برای افزایش درآمد خود را در شرایط کنونی مد نظر قرار داده است. دولت برای سال ۱۴۰۲ یک بودجه ای را که قابل اجرا  و اندازه گیری می باشد را در نظر گرفته است. همچنین سازمان برنامه و بودجه درآمدی که از محل فروش اموال منقول و غیر منقول در سال ۱۴۰۲ پیش بینی کرده است حدود ۱۰۷ هزار و ۹۹۹ میلیارد تومان پیش بینی کرده است. در این گفت‌وگو بخش‌های مختلفی از لایحه بودجه سال آینده و ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار گرفت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha