۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
وزارت امور خارجه کره بیانیه داد: «سوءتفاهم شد»

سئول بار دیگر درباره اظهارات نسنجیده "یون سوک یول" درباره ایران توضیح داد.

ایرنا - در پی اظهارات نسنجیده و عجیبی که رئیس جمهوری کره جنوبی اخیر در جریان سفر به امارات متحده عربی در باره ایران مطرح کرد و اعتراض رسمی جمهوری اسلامی ایران را بدنبال داشت، وزارت امور خارجه کره جنوبی برای در بیانیه ای کتبی سعی کرد تبعات منفی حرفهای نسنجیده یون سوک یول را کاهش دهد. به نقل از یونهاپ خبرگزاری رسمی کره جنوبی، یون سوک یول بجای این که در حرفهایش در باره ایران به موضوع های مهمی نظیر بدهی هفت میلیارد دلاری کشورش به ایران اشاره کند، به گونه ای سخن رانده که گویا آشنایی چندانی به ادبیات دیپلماتیک ندارد و اظهارات سخیف وی، دستگاه دیپلماتیک کشورش را سخت به زحمت انداخته است.

وزارت امور خارجه این کشور امروز در بیانیه ای کتبی که در اختیار رسانه ها قرار داد، حرفهای یون سوک یول را بی ربط به روابط این کشور با ایران دانست و خواستار عدم برداشت نادرست از حرفهای رئیس جمهوری این کشور شد و ادعا کرد که یون سوک یول این حرفها را صرفا برای تهییج و تشویق سربازان کره جنوبی مطرح کرده است!

در بیانیه وزارت امور خارجه کره جنوبی آمده است: از زمان شروع روابط دیپلماتیک با ایران در سال 1962، کشور ما روابطی دوستانه و همراه با تعامل و همکاری با ایران داشته است و تعهد ما به ادامه توسعه روابط دوجانبه دوستانه با ایران همچنان به قوت خوب باقی است .

شب گذشته نیز یک مقام وزارت امور خارجه کره جنوبی با هدف جلوگیری از هرگونه سوءتفاهم ، توضیحاتی را درباره اظهارات اخیر رئیس جمهوری این کشور در باره ایران مطرح کرده و گفته بود که دولت کره جنوبی تمایل به توسعه بیشتر روابط دوجانبه و دوستانه با ایران دارد.

یون سوک یول اخیرا و در سفر جاری جاری خود به امارات و دیدار با نظامیان کره جنوبی که در این کشور عربی مستقر هستند، درحالی که لباس نظامی به تن داشت، سخنانی مداخله جویانه و بی اساس درباره روابط دو کشور همسایه و دوست " ایران  و امارات متحده عربی " بیان کرد.

او بدون اینکه به تبعات حرفهایش توجه داشته باشد و برای این که بتواند رضایت حداکثری میزبان عرب و ثروتمند خود را جلب کند، در حرفهایی بی پایه و اساس و عجیب، تنش های میان کشورش با کره شمالی را با روابط ایران و امارات مقایسه کرده و ادعا کرده بود : امینت امارات، کشوری که برادر ما است، امنیت خود ماست. بزرگترین تهدید و دشمن برای امارات ، ایران است و کره شمالی هم دشمن ماست. ما در موقعیتی بسیار شبیه موقعیت امارات قرار داریم.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران دوشنبه شب در خصوص اظهارات رئیس جمهور کره جنوبی در امارات اظهار کرد: اظهارات نقل شده از این مقام کره‌ای نشانگر عدم اطلاع کامل از مناسبات تاریخی و دوستانه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی و تحولات بسیار سریع و مثبت در این زمینه است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: وزارت امور خارجه با جدیت مواضع اخیر این کشور و به ویژه اظهارات رئیس جمهور آن در مورد روابط ایران و امارات را که فاقد کمترین وجاهت دیپلماتیک است، در دست پیگیری دارد و منتظر توضیح وزارت خارجه کره جنوبی در این زمینه است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها