۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۷
معمای موضع عجیب رئیس‌جمهور کره‌جنوبی علیه ایران

عابد اکبری / کارشناس سیاست خارجی و مدیرعامل موسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار

فردای اقتصاد: موضع عجیب و خارج از عرف دیپلماتیک رئیس‌جمهوری کره جنوبی که با لباس نظامی در جمع سربازان این کشور در جریان سفر به امارات بیان شد، واکنش تند ایران را به دنبال داشت.

یون سوگ یئول، رئیس‌جمهور کره جنوبی در دیدار با محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات گفته بود: «دشمن امارات و بزرگترین تهدید علیه آن، ایران است و دشمن ما کره شمالی است... ما با امارات در وضعیت مشابهی قرار داریم.»

این نوع موضع‌گیری که بی‌شباهت به موضع‌گیری اخیر رئیس‌جمهور چین در دیدار با مقامات عربستان سعودی نیست، زنگ خطر را در روابط ایران با شرق به صدا درآورده است.

این اظهارات ازسوی رئیس‌جمهور کره‌جنوبی را چگونه می‌توان معنا کرد و چه پیامی برای ایران دارد؟

کره‌جنوبی به‌عنوان یازدهمین اقتصاد جهان و چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا، چهارپنجم نیاز به انرژی فسیلی خود را از خاورمیانه تأمین می‌کند. در یکسال اخیر شاهد چالش‌های بزرگی در اقتصاد کره جنوبی هستیم که برخی از تحلیل‌گران آن را با چالش‌های دهه هفتاد میلادی در زمان شکل‌گیری اقتصاد کره‌جنوبی قیاس کرده‌اند که اقتصاد این کشور با تکانه‌های شدیدی روبرو شده بود. افزایش قیمت انرژی در پی جنگ روسیه با اوکراین، اقتصاد این کشور را بسیار تحت تأثیر قرار داده است.

عابد اکبری، کارشناس سیاست خارجی و مدیرعامل موسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار در گفت‌وگو با «فردای اقتصاد» با اشاره به بحران اقتصاد کره‌جنوبی تأکید می‌کند: «افزایش تعاملات کره‌جنوبی با امارات و پیشتر با عربستان، در راستای کم‌کردن تنش‌های تأمین انرژی و ثبات در واردات انرژی است. با این حال به نظر می‌رسد این اظهارات مقامات سئول می‌تواند تأثیر منفی بر چشم‌انداز روابط دو کشور داشته باشد.»

اکبری همچنین در این گفت‌وگو یادآور می‌شود که آنچه سبب شده تا پی در پی با اظهارات ضد ایرانی کشورهای شرقی روبرو شویم به عدم برنامه‌ریزی مناسب در روابط خارجی با کشورهای آسیای جنوبی برمی‌گردد، می‌گوید: «در یک دهه گذشته هرچند بر نگاه به شرق تأکید می‌شد، اما در عمل شاهد ضعف دیپلماسی ایران در این منطقه بودیم. علاوه بر اینکه این نکته را در نظر نگرفتیم که کشورهای شرق آسیا، منفعت اقتصادی را اولویت در سیاست خارجی خود می‌دانند. برای آنکه بتوانیم اقتصاد چندوجهی بین‌المللی داشته باشیم، لازمه آن دیپلماسی اقتصادی قوی و دیپلمات‌های اقتصادی کارآمد است.»

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار