۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹
ماجرای کل کل تاکسی‌های اینترنتی از  کجا شروع شد؟

مدیرعامل تپسی می‌گوید سهم آنها از بازار حمل‌ونقل اینترنتی به حدود ۲۰ درصد رسیده است و این یعنی رشد قابل‌توجه در چند ماه گذشته در این کسب‌وکار شاخص اکوسیستم استارتاپی. اظهارنظر میلاد منشی‌پور و اعلام سهم بازار کسب‌وکاری که اولین چراغ بورس را برای استارتاپ‌ها روشن کرده اما چندان به مذاق حریف اصلی آنها در این بازار خوش نیامده و مدیرعامل اسنپ در یک مصاحبه بلافاصله پاسخ این ادعای منشی‌پور را داده و گفته سهم اسنپ ۹۰‌درصد است.

روزنامه هفت صبح: اسنپ مدت‌هاست که روی سهم حداکثری خود در بازار تاکسی‌های اینترنتی تاکید دارد و حالا که رقیب بورسی‌شده‌اش یعنی تپسی با اتکا به داده‌های کدال بازار سرمایه دستش را برای مانور شفافیت بازتر می‌بیند، کمی در مخمصه آماردهی قرار گرفته است. اسنپ که کسی در مسلط بودنش در این بازار شکی ندارد، به نظر می‌رسد ‌ حرکت خزنده رقیبش را رصد کرده و متوجه شده که تپسی با سرمایه‌ای که از بورس جذب کرده، در حال رشد است. واضح است که اسنپ از دست آمارهای اخیر تپسی عصبانی است! بازاری که تمام‌وکمال در اختیار اسنپ بوده، کم‌کم در حال گرفتن یک آرایش جدید است و این اصلا برای یکی از بزرگترین مجموعه‌های استارتاپی ایران یعنی اسنپ نمی‌تواند خوشایند باشد.

اسنپ البته هنوز دست بالا را دارد؛ به خصوص اینکه در حال تلاش است تا با کمک مجموعه قدرقدرت سرمایه‌گذارش یعنی ایرانسل، راهی به بازار بورس پیدا کند. شاید آن وقت باشد که به دور از ادعاهای مدیران عامل اسنپ و تپسی بتوان تصویر روشن‌تری از آمار و ارقام تاکسی‌های اینترنتی به‌خصوص سهم بازار آنها داشت. تا آن موقع البته طبیعی است که این رقابت جذاب کسب‌وکاری و شاخ و شانه کشیدن‌های مدیران عامل آنها برای یکدیگر ادامه داشته باشد. اما بیایید از اول ماجرا را مرور کنیم و ببینیم در جنگ ادعاها کفه ترازو به سمت اسنپ است یا تپسی.

‌منشی‌پور و اعلام دورخیز تپسی برای سهم ۳۵‌درصدی از بازار
ماجرای تپسی یکی برمی‌گردد به نظرسنجی‌ای که به درخواست این کسب‌وکار توسط یک موسسه تحقیقاتی انجام شده و دیگری هم به اظهارنظر مدیرعاملش درباره رشد اخیرشان و داده‌های کدال. اول خبر آمد که شرکت بهینه‌کاوان کیفیت به درخواست شرکت تپسی، طی انجام پژوهشی به‌ منظور بررسی سهم بازار تاکسی‌های اینترنتی کشور، حدود۲۰ درصد این سهم را متعلق به تاکسی اینترنتی تپسی اعلام کرده است.

آنگونه که این موسسه ادعا کرده طبق نتایج حاصل از نظرسنجی صورت گرفته در این پژوهش، مشخص شد شرکت تپسی تا مرداد ‌ سال جاری، حدود ۲۰درصد در شهرهای بزرگ و پرجمعیت کشور از جمله تهران، مشهد و… و حدود ۱۵‌درصد در شهرهای کوچک‌تر مانند نیشابور و اراک، سهم بازار مربوطه را در اختیار دارد. علاوه بر آن درخصوص مشتریان کلانشهرهایی نظیر تهران، اصفهان، کرج و…، از میان افرادی که با مفهوم تاکسی اینترنتی آشنایی دارند نیز حدود ۹۴‌درصد افراد بدون نیاز به راهنمایی، این برند را می‌شناسند.

میلاد منشی‌پور مدیرعامل تپسی سپس در گفت‌وگویی با مبنا قرار دادن این سهم ۲۰درصدی و روند رشد درآمدهای‌شان که داده‌های بورسی بر آنها صحه می‌گذارد تاکید کرد برای گرفتن سهم ۳۵‌درصدی از این بازار برنامه‌ریزی کرده‌اند! منشی‌پور در گفت‌وگو با «تابناک» اظهار کرد: در۹ ماهه اول امسال رشد بسیار خوبی داشتیم؛ البته به‌طور دقیق طی شش ماه از تاریخ عرضه اولیه (۲۴ خرداد) افزایش سرمایه صورت گرفت و تا به امروز عملاً به‌طور دائم رشد را شاهد بودیم. همچنین تپسی در شش ماهه اول امسال ۲۵۶ میلیارد تومان فروش داشته که این درآمد برابر با کل درآمد سال گذشته است.

در کنار آن سود شرکت در ۶ ماه اول سال جاری حدود ۲۰ میلیارد تومان است که برابر کل سود سال گذشته است؛ که این دستاورد خیلی خوبی برای تپسی است و عملاً ۷۰‌درصد این رشد ناشی از افزایش سفرها و رشد جغرافیایی است و تنها ۳۰‌درصد از آن ناشی از افزایش قیمت است‌. وی اضافه کرد: خوشبختانه تا امروز به اهداف و بودجه‌ای که در امیدنامه وعده داده بودیم رسیدیم. تا پایان سال نیز انتظار داریم همین روند ادامه پیدا کند و بتوانیم به یک فروش حدود ۶۵۰ میلیارد تومانی دست پیدا کنیم.

منشی‌پور ‌ تصریح کرد: وقتی عملکرد ماهانه را بررسی می‌کنیم، هر ماه شاهد رشد هستیم به‌طوری که در آذر ماه به درآمد ۶۲ میلیاردی تومانی رسیدیم که این درآمد دو و نیم برابر آذر سال قبل است و از متوسط هشت ماه قبل نیز این درآمد ۴۰‌درصد بیشتر و نسبت به آبان نیز ۱۱‌درصد افزایش داشته ‌است.در واقع همین روند رشد و دستیابی به هدف‌گذاری‌های امیدنامه‌ای که تپسی به بورس ارائه داده بود، به آنها دل و جرئت داده تا حالا بخواهند سهم بیشتری از رقیب اصلی این بازار یعنی اسنپ بکنند یا بهتر است بگوییم از سهم آنها بکاهند و به سهم تپسی اضافه کنند! اینجاست که اسنپی‌ها به نظر می‌رسد حسابی عصبانی شده باشند!

‌همان ۹۰‌درصد که گفتیم!

محمد خلج، مدیرعامل اسنپ در واکنش به اظهارات رقیب در مصاحبه‌ای اعلام کرد که اسنپ در ۱۴ دی‌ماه نیز رکورد ۳ میلیون و ۸۲۱ هزار و ۹۶۹ سفر را در کل کشور به ثبت رسانده است. طبق گفته مدیرعامل اسنپ تعداد سفرهای ثبت شده اسنپ در آذرماه ۱۴۰۱ برابر با ۹۹ میلیون و ۵۶۷ هزار و ۵۰۵ سفر بوده است. او این میزان سفر را با سفرهای ثبت شده در کدال برای شرکت رقیب که در بورس پذیرفته شده است، مقایسه می‌کند و نتیجه می‌گیرد که اسنپ ۹۰‌درصد از بازار تاکسی‌های اینترنتی را به خود اختصاص داده است.

به گفته‌ خلج، اسنپ شفافیت را ماهیت بازار رقابتی می‌داند و برخی از اطلاعات مربوط به سهم خود در بازار تاکسی‌های اینترنتی را به‌طور فصلی و سالانه منتشر می‌کند. مدیرعامل اسنپ در مورد راستی‌آزمایی اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت‌ها اضافه کرد: «اطلاعاتی مانند ارزش هزینه‌های سفر در سامانه کدال مشخص است و به محض حضور تمامی بازیگران یک حوزه در بازار سرمایه امکان قیاس اعداد برای مخاطبان بازار سرمایه فراهم می‌شود.»

‌با بورسی‌ها شوخی نکنید!

این اظهارنظر اما مدیرعامل تپسی را وادار به یک واکنش تند کرد. منشی‌پور در توئیتی نوشت که مدیرعامل اسنپ در حالی اعداد و ارقام کدال تپسی را با ارقام خودشان مقایسه می‌کند که تا به حال حتی یک صورت مالی حسابرسی شده منتشر نکرده است و بعد اضافه کرد «ادعا کردن کار ساده‌ای است، بیایید شفاف و بر مبنای اطلاعات قابل اتکا صحبت کنیم.»

به نظر می‌رسد بالاخره تپسی برگ برنده‌اش یعنی ورود به بورس و صورت‌های مالی حسابرسی شده را در یک بزنگاه خرج کرده است.اولین استارتاپ بورسی در این دعوای کسب‌وکاری برگی را روی میز گذاشته که هیچ استارتاپ دیگری در اکوسیستم آن را در جیب ندارد. شفافیت و صورت‌های مالی تایید شده توسط یک نهاد مالی. با کمی اغماض می‌توان گفت در این نبرد استارتاپی فعلا تپسی یک-هیچ جلو افتاده. اما رقیب قدرقدرتی چون اسنپ هم کارت برای رو کردن کم در چنته ندارد…

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha