۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷
ضربه به تولید با اقتصاد دستوری

اقتصاد دستوری چه نتیجه‌ای به دنبال داشته است؟ ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که نتیجه آن در برخی از کالاها تعطیلی واحدهای تولیدی یا کاهش سرمایه‌گذاری بوده است.

فردای اقتصاد: حزب رستاخیز در سال ۵۳ به تعدادی دانشجو کارت داده بود که بروند در بازار و قیمت‌ها را کنترل کنند، استاد ما در همان زمان (دکتر منوچهر فرهنگ که بعدا رییس انجمن اقتصاددانان ایران شد) وقتی سر کلاس آمد این افراد را از کلاس بیرون کرد و به آنها گفت: «تا زمانیکه شما در کلاس من نشسته‌اید، من درسم را شروع نمی‌کنم و اگر از کلاس بیرون نروید، من می‌روم.»

ابراهیم بهادرانی، مشاور عالی اتاق بازرگانی تهران با ذکر این خاطره به «فردای اقتصاد» می‌گوید: اقتصاد قانون دارد. اگر در کشور کمبود کالایی وجود دارد، اولا باید با ایجاد رقابت، نیاز کشور را از خارج تامین کرد. اگر امکان واردات نداریم، باید از طریق سرمایه‌گذاری، میزان تولید را افزایش دهیم و صنعت را رقابتی کنیم. چندین سال است که قیمت مرغ و تخم‌مرغ از سوی سیاستگذار کنترل می‌شود، این در حالی است که نتیجه آن تعطیلی واحدهای مرغداری و کاهش میزان سرمایه‌گذاری بوده است. این سیستم نتیجه‌اش برای مملکت ایجاد مشکلات بسیار است.

اخبار مرتبط:

اقتصاد دستوری چه بلایی بر سر صنعت آورد؟

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار