۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۴
جدی‌ترین ریزش هفتگی دلار در بیش از یک سال

نرخ ارز در هفته گذشته با دورنمای احیای برجام شدیدترین افت خود را در ۱۵ ماه اخیر تجربه کرد.

فردای اقتصاد: قیمت دلار در هفته‌ای که گذشت افت ۴.۴ درصدی را تجربه کرد که شدیدترین ریزش در مقیاس هفتگی طی بیش از ۱۵ ماه گذشته (از ۱۶ اریبهشت ۱۴۰۰) بود.

دلار که به عنوان دماسنج سیاسی بازارها شناخته می‌شود و سابقه خوبی در تشخیص و واکنش به تحولات سیاسی دارد، با دورنمای نهایی شدن احیای برجام نزولی شد و طی یک هفته حدود ۱۴۰۰ تومان کاهش یافت.

انتهای هفته قبل بود که نرخ دلار با پایان جدیدترین مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در وین و ادعای غربی‌ها مبنی بر آنکه مذاکرات پایان یافته و برجام در بزنگاه تصمیم‌گیری قرار گرفته است، برای مدتی کوتاه به کانال ۳۰ هزار تومان سرک کشید. از ابتدای هفته جاری معامله‌گران دلار شانس احیای برجام را جدی‌تر گرفتند وفروش‌ها را افزایش دادند. در نتیجه قیمت دلار این هفته به صورت پایدار در محدوده ۳۰ هزار تومان قرار گرفت و با ادامه ریزش‌ها، طی دو روز گذشته به یک کانال پایین‌تر یعنی ۲۹ هزار تومان رسید.

نرخ دلار توافقی (نرخ سهمیه خرید دلار با کارت ملی) هم که پیش از این در کانال ۳۰ هزار تومان ثبات یافته بود، طی هفته اخیر تا سطح ۲۸۷۰۰ تومان نزول کرد.

دلار در هفته‌ای که گذشت نتوانست از حمایت تکنیکالی ۲۹۹۰۰ تومان عبور کند. اگرچه انتظار می‌رود در صورت ادامه سیگنال‌های مثبت از برجام شاهد شکست این مرز باشیم. محدوده حمایتی بعدی دلار در حوالی ۲۷۰۰۰ الی ۲۷۵۰۰ تومان ارزیابی می‌شود.

جدی‌ترین ریزش هفتگی دلار در بیش از یک سال
روند قیمت دلار در یک هفته اخیر

نقطه تعادل دلار در صورت توافق احتمالی

سرنوشت بازارها پس از احیای برجام به کیفیت سیاست‌گذاری بستگی دارد که یکی از مصادیق آن در خصوص بازار ارز می‌تواند در بحث ارزپاشی باشد. اما به طور کلی برجام طبیعتا تاثیر جدی بر قیمت دلار دارد و احتمالا بتوان محدوده حوالی ۲۷ هزار تومان را نرخی منطقی برای دلار پس از توافق دانست.

همانطور که در گزارش «پناهگاه پول‌ها تغییر می‌کند؟» اشاره شده بود با توجه به تخلیه دو شوک خروج آمریکا از برجام و شوک کرونا انتظار می‌رود در صورت وقوع توافق برجام انتظار کاهش شدیدی در این متغیر را شاهد نباشیم، چرا که در صورت کاهش شدید قیمت حقیقی دلار، افراد سایر دارایی‌های خود را (مخصوصا مسکن) به دلار تبدیل می‌کنند و خروج سرمایه اتفاق می‌افتد. همچنین با فرض رسیدن نقدینگی به ۵۵۰۰ هزار میلیارد تومان تا انتهای تابستان و بر اساس متوسط نقدینگی دلاری ۱۰ سال گذشته که حدود ۲۰۰ میلیارد دلاربوده است، می‌توانیم ارقام منطقی نرخ برابری دلار به ریال را حدود ۲۷ هزار تومان بدانیم که نزدیک به نرخ کنونی دلار نیمایی است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناصر حاجی عباس اوغلی IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    چرا 27000 تومان باشه بعداز برجام اگه اینطوری باشه که ملت ایران باز روی اسایش وارامش را نمیبینند وقتی تحریمها برطرف شد باید ملت ایران به اسایش برسه وارزونی باید به جامعه برگرده تا این همه گرفتاری را که متحمل شده عوضش دربیاد .شاید یک عده میترسند که حجم ثروتشان کم بشه چنین صحبتهایی مکنند

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار