۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۶
ممنوعیت خرید و فروش ارز صادراتی برای صرافی‌ها

بانک مرکزی طی بخشنامه ای امکان خرید و فروش ارز صادراتی برای صرافی‌ها را ممنوع کرد. علاوه براین، حاشیه سود خرید و فروش صرافی در این بخش نامه حداکتر نیم درصد تعیین شده است.

فردای اقتصاد: بر اساس بخشنامه جدیدی که بانک مرکزی به صرافی‌ها ابلاغ کرده است، شرایط خرید و فروش ارز صادراتی تغییر کرده و امکان خرید و فروش ارز صادراتی توسط صرافی‌ها ممنوع اعلام شده است. بر این اساس صرافی‌ها تنها می‌توانند نیازهای ارزی خود را از طریق بانک مرکزی تامین کنند. علاوه بر این، وضعیت باز ارزی اسکناس (خرید اسکناس - فروش اسکناس) صرافی‌ها در هر روز معادل ۳۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها تعیین شده است. محدودیت‌ها اما به همینجا ختم نمی‌شود. بر اساس بخشنامه ابلاغ شده در صورت وجود مازاد، امکان خرید برای صرافی‌ها وجود نخواهد داشت و صرافی‌ها مکلف هستند که مازاد اسکناس را حداکثر تا پایان روز کاری بعد به اشخاص حقیقی و حقوقی به استثنای بانک‌ها و صرافی‌ها با بانک ملی ایران به فروش رساند. ضمن اینکه حاشیه سود خرید و فروش برای صرافی‌ها حداکثر ۰.۵ درصد تعیین شده است.

طی سه سال اخیر کشور با تحریم‌های سنگین ایالات متحده مواجه بوده و تامین و بازگشت ارز صادراتی برای دولت و سرمایه‌گذاران را با مشکلاتی بی‌سابقه مواجه کرده است. اخیرا هیات وزیران مکانیزم جدید بازگشت ارزهای صادراتی به کشور را مشخص کرده که بر این اساس ۷ روش برای بازگرداندن ارز اعلام شده است. مطابق این آیین نامه، معاون اول رئیس جمهور راه‌های بازگشت ارز صادراتی به چرخه اقتصاد کشور را در ۷ دسته ۱) فروش ارز به صورت حواله در سامانه نیما به بانک مرکزی، موسسه اعتباری یا صرافی ۲) واردات کالا در مقابل صادرات خود ۳) واگذاری ارز حاصل از صادرات به دیگران (غیر) جهت واردات کالا ۴) تهاتر کالا به کالا ۵) فروش ارز به صورت اسکناس به بانک مرکزی، موسسه اعتباری یا صرافی ۶) بازپرداخت تسهیلات ارزی اعطایی از محل منابع تسهیلاتی و در نهایت ۷) تادیه بدهی (دیون) ارزی (اعم از اصل و فرع) مرتبط با اعتبارات/بروات اسنادی وارداتی یا ضمانت‌نامه‌های ارزی صادره پرداخت شده توسط موسسه اعتباری مطابق ضوابط ارزی بانک مرکزی تقسیم‌بندی کرده است که با در نظر گرفتن بخشنامه جدید بانک مرکزی، روش‌های فروش ارز به صورت حواله در سامانه نیما به بانک مرکزی، موسسه اعتباری یا صرافی و همچنین فروش ارز به صورت اسکناس به بانک مرکزی، موسسه اعتباری یا صرافی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

ممنوعیت خرید و فروش ارز صادراتی برای صرافی‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار