۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۷
عامل کاهش سود پالایشی‌ها چه بود؟

در پاییز قیمت نفت کاهش قابل توجهی تجربه کرد و شاخص برنت تا ۷۷ دلار نزول کرد، همین عامل سبب شد کرک‌ها نیز اعداد پایین‌تری را تجربه کنند.

فردای اقتصاد: پالایشی‌ها در بهار با توجه به اینکه قیمت نفت در سطوح بالای ۱۰۰ دلار قرار داشت، توانستند سودآوری خوبی داشته باشند. به عنوان مثال «شپنا» در بهار بیش ۱۳ هزار میلیارد تومان سود شناسایی کرد اما در تابستان و پاییز به ترتیب با ثبت ۷۹۹۴ و ۵۰۶۴ میلیارد سود، کاهش قابل توجهی را تجربه کرد. بیشترین کاهش نسبت به تابستان با ۷۱.۴ درصد مربوط به «شبندر» بود و در «شتران» افزایش ۷ درصدی سود نسبت به تابستان را شاهد بودیم.

میانگین کرک اسپرد بنزین و گازوئیل (بدون اعمال تخفیف‌ها) در بهار به ترتیب ۲۳ و ۴۰ دلار بود. این درحالی است که در پاییز برای بنزین میانگین به محدوده صفر و گازوئیل کمی بیشتر از ۳۴ دلار قرار دارد.

با منتشر شدن گزارش‌ها پاییز، سودها کمتر از تابستان بود. در این فصل قیمت نفت کاهش قابل توجهی تجربه کرد و شاخص برنت تا ۷۷ دلار هم کاهش یافت. همین عامل سبب شد کرک‌ها نیز اعداد پایین‌تری را تجربه کنند و کرک بنزین زمان زیادی در محدوده منفی باشد. به صورت میانگین کرک بنزین در این فصل کمتر از ۵۰ سنت قرار داشت و در گازوئیل هم میانگین سه ماهه سوم سال ۳۴ دلار بود.

این نکته را باید توجه داشت اعداد کرک برای بنزین و گازوئیل از مجله APAG و قسمت مربوط به قیمت‌ فرآورده‌های فوب خلیج فارس استخراج شده و تخفیف‌ها در آن لحاظ نشده است. به صورت تقریبی می‌توان گفت اگر بخواهیم تخفیف‌ها را اعمال کنیم باید ۱۰ درصد قیمت نفت در تاریخ مورد نظر را به کرک اضافه کنیم. برای مثال اگر امروز کرک بنزین ۶ دلار است و قیمت نفت ۸۸ دلار؛ باید ۱۰ درصد قیمت نفت یعنی ۸.۸ دلار را به ۶ دلار کرک بنزین اضافه کنیم و در نهایت قیمت واقعی کرک بنزین برای پالایشگاه‌ها داخل ایران حدود ۱۴.۸ دلار می‌شود.

اگر کرک اسپرد دو محصول اصلی شرکت‌های پالایشی را در ماه اول زمستان بررسی کنیم به نکته جالبی برخواهیم خورد. کرک بنزین توانسته رشد خوبی را تجربه کند و به محدوده ۶ دلار برسد اما گازوئیل به پایین‌ترین سطوح خود از ابتدای سال یعنی ۲۲ دلار نزدیک شده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین ویدیوها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها