۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷
جهش صادراتی در اول زمستان

جزییات آمار تجارت در دی ماه امسال حکایت از جهش صادراتی نسبت به آذر ماه دارد. ارزش صادرات در دی ماه ۹میلیارد و ۶۰میلیون دلار ثبت شده است.

فردای اقتصاد: جزییات آمار تجارت خارجی در ۱۰ماه منتهی به دی ۱۴۰۱ اعلام شد. بر اساس داده‌های گمرک ایران صادرات غیرنفتی کشور در این مدت به ۴۵میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار و واردات کشور نیز به ۴۸میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار رسیده است؛ بنابراین حجم کل تجارت خارجی کشور به رقم ۹۳میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار رسیده است. تراز تجاری ۱۰ ماه منتهی به دی امسال منفی ۳میلیارد دلار ثبت شده است. جزییات آمار تجارت در دی ماه نیز حکایت از جهش صادراتی نسبت به آذر ماه دارد. در دی ماه ۹میلیارد و ۶۰میلیون دلار صادرات و ۵میلیارد و ۶۹۱میلیون دلار واردات ثبت شده است؛ بنابراین تراز تجاری کشور در دی ماه مثبت ۳میلیارد و ۳۶۹میلیون دلار ثبت شده است.  

مقایسه آمار تجارت خارجی کشور در دی ماه نسبت به ماه قبل از آن نشان از رشد ۱۳۳درصدی صادرات و رشد ۳.۶درصد واردات به لحاظ ارزشی دارد. روند ماهانه صادرات و واردات ایران از ابتدای سال نیز نشان می‌دهد که در سه ماه فروردین، خرداد و دی ماه تراز تجاری مثبت ثبت شده است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که افزایش صادرات گاز طبیعی مایع شده، موجب شد تا روند کاهشی صادرات معکوس و جهش صادراتی در اول زمستان ثبت شود.

بر اساس اعلام محمد رضوانی‌فر، رئیس کل گمرک ایران میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمدانی و صادرات خدمات فنی و مهندسی و برق در ۱۰ماه منتهی به دی سال جاری، بالغ بر ۱۰۳میلیون تن و به ارزش ۴۵میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار بوده که این میزان صادرات غیرنفتی در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰، افزایش ۲.۹۳ درصدی در وزن و ۱۷.۶۶درصدی در ارزش دلاری داشته است.

رئیس کل گمرک ایران گفت: میزان واردات کشور در این مدت به میزان ۳۱میلیون تن به ارزش ۴۸میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار بوده است که کاهش ۷.۰۶ درصدی در وزن و افزایش ۱۶.۸۶درصدی در ارزش را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. رضوانی‌فر اظهار کرد: در این مدت متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی از ۳۸۵دلار در ۱۰ماه منتهی به دی سال گذشته به ۴۴۰دلار در ۱۰ماه منتهی به دی سال جاری رسیده است که نشانگر رشد ۱۴.۳۱درصدی است. وی در خصوص متوسط ارزش گمرکی کالای وارداتی گفت: متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی ۱۵۷۱دلار بوده که نسبت به رقم ۱۲۴۹دلار در ۱۰ ماه منتهی به دی سال گذشته، ۲۵.۷۴درصد رشد داشته است.

وی اظهار کرد: عمده‌ترین کالای صادراتی گاز طبیعی مایع شده به ارزش ۶میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار بوده است که سهمی بالغ بر ۱۵.۰۴ درصد از کل ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است. رئیس کل گمرک ایران اعلام کرد: بزرگترین مقاصد صادراتی در این مدت کشورهای چین با ۱۲میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار، عراق با ۸میلیارد و ۹۰۰میلیون دلار، ترکیه با ۶میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۴میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار و هند با ‏یک میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار بوده است.

به گفته وی، این پنج کشور، در مجموع سهمی در حدود ۷۳.۹۶ درصد از وزن و ۷۶.۳۰درصد از کل ارزش صادرات غیرنفتی کشور را به خود تخصیص داده‌اند. وی افزود: اقلام اساسی شامل ذرت، برنج، دانه سویا، گندم، روغن آفتابگردان، جو و کنجاله سویا در فهرست ۱۰قلم اول کالاهای وارداتی کشور قرار گرفته‌اند و در مجموع از نظر وزنی ۵۷.۰۶ درصد و از نظر ارزشی ۲۱.۲۰درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین انواع گوشی‌های تلفن همراه در مجموع بالغ بر ۲میلیارد و ۲۸۰میلیون دلار، معادل ۴.۷۲ درصد از کل ارزش واردات کشور را به خود اختصاص داده است.

رضوانی‌فر اشاره کرد که بر اساس گزارش‌های گمرک پنج کشور عمده طرف معامله واردات، کشورهای امارات متحده عربی با ۱۵میلیارد دلار، چین با ۱۲میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار، ترکیه با ۵میلیارد و ۱۰۰میلیون دلار، هند با ۲میلیارد و ۴۰۰میلیون دلار و آلمان با یک میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار بوده است. این پنج کشور در مجموع از نظر وزنی ۶۵.۱۹درصد و از نظر ارزشی ۷۵.۶۷ درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس کل گمرک ایران با تاکید بر سیاست گمرک در جهت روان‌سازی، تسهیل‌گری و حمایت ویژه از توسعه ترانزیت خارجی گفت: ترانزیت خارجی کشور طی ۱۰ ماه منتهی به دی سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل با رشد ۷.۴۳درصدی بالغ بر ۱۱میلیون تن بوده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار